خبر و دیدگاه

پژوهشی در گسترهٔ تاریخ و جغرافیای افغان ها و افغانستان» دریک نگاه

کتاب«پژوهشی در گسترهٔ تاریخ و جغرافیای افغان ها و افغانستان» تألیف دکتور عبدالخالق لعلزاد؛ در دو بخش و در ۱۳۲۵ صفحه، چاپ و منتشر شد.
نخست، چاپ و انتشار این اثر تحقیقی را به جناب دکتور لعلزاد از صمیم قلب مبارک‌باد عرض نموده و آرزومندم؛ که این کتاب بتواند در شعاع خورشید حقیقت، بستر گفتگو جهت حل بحران مزمن سیاسی افغانستان را فراهم آورد.
نکته‌ی اساسی و مهم در باره این اثر، پژوهشی بودن و نه لزوماً سیاسی بودن کتاب می‌باشد.
1. دائرة المعارف افغان
این اثر درواقع یک دائرة المعارف منحصر بفرد در باره هویت، تاریخ، فرهنگ، جامعه، جغرافیا و چگونگی تشکیل هویت سیاسی افغانستان و افغان می باشد.
من چاپ و انتشار این اثر پژوهشی را نخستین گام راهبردی برای آغاز یک گفتگو، میان دو گفتمان موجود در افغانستان می دانم.
در تألیف و نگارش این اثر از ۴۲۰ منبع و مرجع مؤثق و معتبر تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و جغرافیایی استفاده شده است.
همچنان
۴۱ نقشه و ۱۶ تصویر به عنوان سند تاریخی در پایان کتاب افزوده شده است که بسیار مهم و قابل توجه اند.
با اطمینان کامل می توان ادعا کرد که از تمام منابع موجود زبان فارسی، پشتو، ترجمه متون ترکی، ترجمه متون عربی و انگلیسی در تألیف این اثر استفاده شده است.
جا دارد که نگارنده چاپ و انتشار این دائرة المعارف «پژوهشی در گسترهٔ تاریخ و جغرافیای افغان ها و افغانستان» را به تمام اندیشمندان و پژوهشگران کشور و بخصوص هویت پشتون/افغان صمیمانه تبریک عرض نمایم.
این اثر درواقع برای هویت پشتون خدمت درخشان و منحصر بفردی می باشد که آنها را از تفحص و تحقیق و تتبع و مراجعه به صد ها منبع بی نیاز ساخته است.
2. پیام سیاسی
کتاب«پژوهشی در گسترهٔ تاریخ و جغرافیای افغان و افغانستان» یک اثر سیاسی نیست؛ اما دارای پیام مهم راهبردی و استراتیژیک می باشد.
این اثر به همان اندازه که در ارایه منابع و مراجع شفاف و صریح می باشد؛ به همان صراحت و شفافیت جعل و جهل و مشی حاکمیت قومی و برتری جویی فاشیستی را بشدت رد می کند.
امیدوارم اندیشمندان پشتون به پیام راهبردی این اثر توجه جدی نمایند و برای تجدید نظر در ساختار سیاسی و گفتمان رسمی افغانستان وارد گفتگو گردند.
من منتظر نقد و تحلیل متفکرین و عقلای هویت پشتون هستم؛ تا ما بتوانیم بستر گفتگوی استراتیژیک را برای پایان دادن به بحران مزمن و نابود کنندهٔ افغانستان برداریم.
توصیه‌ی من کنم که اهل نظر و دانش جامعه پشتون/افغان، مطالعه کتاب را بدون هیچگونه پیش داوری منفی و به دور از هرنوع بغض، تعصب و جزم اندیشی قومی آغاز نمایند.
یادداشت:
اگر فصل تقریظ در پایان کتاب ضمیمه می شد این حسن را داشت که خوانندگان؛ کتاب را در شعاع تحلیل اهل تقریظ قضاوت نکنند.
Kan een afbeelding zijn van tekst

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا