خبر و دیدگاه

زاد روز بابک خرمدین

زاد روز بابک خرمدین؛ مبارز سترک فلات ایران و پیرو مرشد بزرگ ابومسلم خراسانی، سپهسالار تمام فصول تاریخ درخشان و شکوهمند فلات ایران و بلاد خراسان خجسته و مبارکباد.
خواجه نظام الملک در سیاست نامه گوید: «روزی معتصم به مجلس شراب برخاست و در حجره‌ای شد، زمانی بود، بیرون آمد و شرابی بخورد، باز برخاست و در حجره‌ای دیگر شد و باز بیرون آمد و شرابی بخورد و سه بار در سه حجره شد و در گرمابه شد و غسل بکرد و بر مصلی شد و دو رکعت نماز بکرد و به مجلس بازآمد و گفت قاضی یحیی را که دانی این چه نماز بود؟ گفت: نه. گفت: این نماز شکر نعمتی از نعمت هائی است که خدای عزوجل امروز مرا ارزانی داشت که این سه ساعت پرده بکارت از سه دختر برداشتم که هر سه دختر سه دشمن من بودند: یکی دختر ملک روم و یکی دختر بابک و یکی دختر مازیار .
یاقوت در معجم الادبا از حمدون بن اسماعیل روایت کرد: «در مجلس معتصم سه کنیزک بودند، مرا پرسید: که ایشان را می‌شناسی؟ گفتم: نه.
گفت: یکی از آن‌ها دختر بابک خرمدین و دیگری دختر مازیار و سومی دختر بطریق عموریه است»
بابک خرمدین (مرگ ۶ صفر ۲۲۳ (قمری)/۷ ژانویه ۸۳۸ (میلادی)
رهبر اصلی مبارزان ایرانی خرمدین است که بعد از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند. خرمدینان مرگ ابومسلم را انکار کردند و معتقد بودند که ابومسلم بازخواهد گشت تا عدالت را در جهان برقرار نماید.
مردم آذربایجان هرساله در تاریخ چهاردهم تیرماه راهی قلعه تاریخی بابک خرمدین می شوند تا خاطره ای آن قیام شکوهمند را زنده نگهدارند؛ اما نظام توتالیتاریسم حاکم بر کشور ایران، با شدت مانع گردهم‌آیی می گردد.
یکی از بهترین کتاب ها در باره بابک خرمدین، تأليف شادروان استاد سعيد نفیسی تحت عنوان؛
«بابک خرم دین
ابر قهرمان مبارز با اعراب بیگانه»می باشد که لینک آن در کامنت نخست به اشتراک نهاده شده است ، فقط کلیک نمایید و لطفاً مطالعه نمایید.
ممکن است تصویر ‏‏۱ نفر‏ و ‏نوشتار‏‏ باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا