خبر و دیدگاه

در دین ناسیونالیزم نیست

يك دوست عزيزم از  مملكت هالند نظر من را در مورد اوضاع ايران و امكان تجزيه ايران خواستار شده بود . جوان مستعد و دانشمند است و در امور اسلامي از قم ايران تحصيلات عالي دارد . من نظر خود را برايش نوشتم . نظر من را تاييد كرد و اما آن نظر را به يكي از استادان در قم فرستاده بود و او هم در جواب نظر من را “عالي ” گفته است و اضافه كرده كه چنين معلوم مي شود كه من سالها به ايران زندگي كرده ام . من در ايران زندگي نكرده ام و اما سالها بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه را تدريس كردم .
خواستم درين نوشتار بنويسم كه در دين ناسيوناليزم نيست و اگر دولتمردان هوشيار باشند ما اين قدرت را داريم كه خطه فرهنگي بزرگ را احيا كنيم . استعمار نو يا Neocolonialism ما را زير عنوان ناسبوناليزم و مذهب گرايي از هم جدا ساخته است و اين به سود باشندگان منطقه نيست .
قرآن مي گويد كه همه مؤمنين با هم در دين خواهر و برادر هستند .(   انما المؤمنون  اخوه) اما آيه “اخوه ” توسط مفسرين شيعه و سني تنها  برادر معني شده است و خواهر را از آن كشيده اند. در حاليكه اخوه از ” اخ ” و ” اخت” مشتق شده است كه مذكر و مونث را افاده مي كند . وقتي شما در شروع يك سخنراني مي گوييد خواهران و برادران عزيز ، از همين آيه شما انتباه گرفته ايد . اين آيه از نگاه بشر شناسي فرهنگي حايز اهميت است زيرا  دين و ايمان همه اي مسلمين را با هم خواهر و برادر مي سازد. دين و ايمان مرز ندارد. يك مسلمان فرانسوي  با ما برادر است . يك خواهر مسلمان امريكايي يا ايراني با ما خواهر است . همچنان قرآن مي گويد كه مگر زمين خدا فراخ نبود كه هجرت  كنيد وقتي زير فشار قرار ميگيريد. درين آيه قرآن وابستگي به يك قطعه زمين را به نام زادگاه مطلق نفيه مي كند  و مردم را تشويق مي كند كه زمين خدا فراخ است هر جا كه ميخواهيد مسكن گزينيد . به قول اقبال لاهوري كه از همين آيه انتباه گرفته است ” هر جا ملك ماست كه ملك خداي ماست “
وطن هم كه ما هر روز برايش زار زار گريه مي كنيم در دين سراي آخرت معني ميدهد نه زادگاه . در كتاب مرصادالعباد اثر نفيس شبخ نجم الدين رازي ميخوانيم كه :
” يعني اينها را كه بروزگار  دنيا مشغولند ياد شان ده آن روز هاي خداي تعالي كه در جوار حضرت و مقام قربت بودند باشد كه باز  آن مهر و محبت در ايشان بجنبد ديگر باره قصد آشيانه اصلي و وطن حقيقي كنند لعلهم يتذكرون . لعلهم يرجعون ، اگر محبت آن وطن در دل بجنبد عين ايمانست ( حب الوطن من الايمان) و اگر آن محبت نجنبد و طلب مراجعت نكند و دل درين جهان يندد نشان بي ايمانيست.”
حضرت رسول كريم ( ص) زمانيكه با قشون بزرگ از مدينه براي فتح مكه حركت كرد و مكه را كه زادگاه اش بود و مكه معظمه در  آن شهر بود ، فتح كرد ،  بعد از فتح ،  به  مکه و در زادگاه اش اقامت نكرد . جالب اينكه در مدينه رحلت كرد و همانجا دفن شد . از همين سبب است كه انتقال ميت به زادگاه اش در شرع اسلام جواز ندارد .
ناسيوناليزم كه ساخته و بافته غرب عيسوي است به كشور هاي مسلمان راه يافت و  استعمار مردم مومن و مسلمان را به نام مذهب شيعه و سني كه ساخته و بافته نفاق است، ناسيوناليزم كه اصلا در دين نفيه شده و اتنوسنتريزم يا قوميت گرايي كه در دين نيست به جان هم انداخت و كشور هاي مسلمان را تكه تكه كرد . و ما هنوز هم بيدار نشده ايم و مسلمان نادان به قوم و نژاد و مليت خود مي نازد و قرباني استثمار و استعمار نو شده است و اما بيخبر است كه آنها از نفاق ما به نام مليت و مذهب سالهاست كه ما را بيچاره ساخته اند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا