خبر و دیدگاه

قرآن و زدن زن

بعد ازينكه  مضمون  عاطفه زنان را به نشر سپردم  دوستان در مورد  اينكه  آيا  مردان  بايد زنان را اگر بي اطاعتي كنند بزنند ، سوْال كردند.
 به مثابه  پيشگفتار اين مضمون  بايد  اول بدانيم كه  معني اسلام چه است ؟ اسلام از  واژه سلمه آمده است كه صلح معني ميدهد نه خشونت و دهشت و وحشت .
دوم قرآن به وضاحت مي گويد كه زن لباس مرد است و مرد لباس زن است . درين جا مي بينيم كه  قسميكه در گذشته گفتم نه تنها  زنان و مردان مكمل همديكر هستند  در عين زمان در پيشبرد زندگي مشترك حقوق مساوي دارند. هيچ مرد نه مي تواند بدون يك زن خانواده بسازد و هيچ زن نه مي تواند  بدون يك مرد  يك خانواده را تشكيل كند.
سوم مطلب مهم را كه در طول تاريخ. مفسرين ناديده گرفتند اين است كه  آيه راز معني ميدهد و راز  ترجمه نميشود . از آنجايكه  قرآن كتاب علم و حكمت و عدالت است پس به اساس علم و حكمت و عدالت معني و تفسير ميشود . چهارم قرآن به سه اساس تفسير ميشود . اول آيه قرآن با  آيه قرآن . دوم  آيه به استناد حديث موثق و متفق عليه  و سوم قرآن به  اساس علوم انساني  زيرا علم در پيشرفت است و براي ما بسياري مطالب را كه در گذشته نه مي دانستيم بازگو ميكند. طور مثال در أوائل قرن بيستم. ما از توحيد كه محور اساسي اسلام است يك شناخت ديگر داشتيم و اما حالا با كشف DNA  ما از توحيد يك شناخت علمي تر داريم . حالا ما ميدانيم كه همان DNA كه در نباتات است در انسان و حيوان هم است . پس آموختيم كه همه جهان هستي يك بافت دارد و خالق آن يكي است  و مرجع يكي است ؛ كه اين را توحيد سيانتيفيك مي  ناميم.
حالا مي رويم سر اصل موضوع كه در سوره نساء آيه ٣٤ آمده است كه اگر زنان اطاعت شما را نكردند  يعني در حالت شاز باشند ايشان را  بزنيد . بعضي تفاسير نوشته اند تأديب كنيد و بعضي نوشته بطور خفيف بزنيد كه همه اين تفاسير متاسفانه غلط است و “اضربوهن”  زدن  معني نميدهد .  مردان هم مي توانند در حالت شاز باشند. نشوزهن تنها براي زنان نيست. شاز حالت است كه زن يا مرد. از دايره اسلام خارج ميشود نه اينكه زن خانه برادر خود برود و او را لت و كوب كرد.
اول اينكه قرآن مي گويد كه “و لقدكرمنا بني آدم ” يعني ما به بني آدم كرامت داديم . قرآن نگفته است كه به مردان كرامت داديم و به زنان كرامت نداديم. دوم رسول خدا (ص) فرموده است كه ” من براي تكامل مكارم اخلاق آمده ام ”   پس كرامت يك انسان اول رويه و اخلاق اوست و دوم علم و دانش او. يك انسان با كرامت و با اخلاق و با علم هرگز نه تنهاهمسرش  ، بلكه بالاي ديگران دست بالا نه مي كند . همچنان حديث ديگري داريم كه رسول خدا ( ص) فرموده است كه  مومن آن است كه مردم از دست و زبانش در امان باشند. پس يك مومن هرگز كسي را توهين و تحقير نه مي كند چه خاصه كه دست بالا كند. پس زدن و لت و كوب حتي كه خفيف باشد كار يك انسان با كرامت ، با اخلاق و با علم و مومن نيست.
در رابطه به آيه “اضربوهن ” ، اول  اين آيه را به استناد قرآن تفسير مي كنيم . در سوره  النحل آيه. هشتاد مي خوانيم كه  خداوند مي گويد. “و الله جعل لكم  من بيوتكم سكنا.” يعني خداوند خانه هاي شما را براي آرامش شما فراهم كرده است .  چطور امكان دارد كه از يك سو  خداوند مي گويد كه خانه هاي شما براي آرامش شماست و از طرف ديگر بگويد كه اگر  زن اطاعت نكرد  او را بزنيد ؟ مي بينيد كه درين جا، اگر ما زدن را قبول كنيم قرآن العياذ بالله در تناقض قرار ميگيرد. حالا مي رويم به تفسير آيه به حديث. رسول خدا (ص) فرموده است كه  زنان تانرا مانند دوران جاهليت نزنيد.  پس حديث هم زدن را رد مي كند.
در اسلام طلاق فرض است و نكاح سنت.  اگر يك زوج مشكل ميداشته باشند و بعد از كوشش هاي گوناگون نه مي توانند به زندگي زناشويي ادامه دهند طلاق چه از طرف مرد باشد چه از طرف زن باشد كه خلع ناميده ميشود بايد آبرومندانه از هم جدا شوند  . معني “اضربوهن”  زدن نيست و جدايي است. يا به كرامت و عزت و محبت بايد زندگي كرد و يا با عزت و كرامت  بدون آسيب رساندن به همديگر از هم بايد جدا شد. انسان در اسلام چه مرد باشد چه زن باشد آزاد آفريده شده است و هيچ كس حق ندارد  كسي را از حق آزادي محروم كند. در شروع همين آيه  مردان را سرپرست زنان معني كرده اند كه اشتباه ديگر است  و در پست آينده تشريح خواهم كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا