خبر و دیدگاه

روند سبز افغانستان: حکمتیار از توافقنامه صلح تخطی کرده است

روند سبز افغانستان (رسا) می‌گوید رفتار و اظهارات گلبدین حکمتیار در چند روز اخیر نشان می‌دهد  که یا توافق نامه دارای خلاها، نواقص و گسست‌ها می‌باشد و یا اینکه آقای حکمتیار در اولین روزهای عفوش متوسل به سوء استفاده از توافق‌نامه شده و یا از خطوط اصلی آن عدول کرده است.

روند سبز افغانستان مدعی شد که آقای حکمتیار در چند مورد اشکارا مرتکب تخطی‌های شده است: به تمسخر گرفتن ساختار سیاسی کشور، نگاه قلیل و کوچک به قانون اساسی، تأکید بر سیاست حذف و راه حل حزبی در جامعه کثرت گرا و کثیر القومی افغانستان.

به گفته رسا، باقی از تخطی‌های که آقای حکمتیار مرتکب شده قرار ذیل است: ورود صدها تن مسلح مجهول الهویه که معلوم نیست در کجا تعلیم دیده و توسط کی تسلیح شده‌اند، توسل به ادبیات خشن، فرقه گرایانه، اظهار همسویی با تروریزم و قاتلین مردم افغانستان، مصارف هنگفت و سوال برانگیز برای قدرت نمایی بدون برملا سازی منابع تمویل آن، تاخت و تاز بر مطبوعات و گروه های مدنی و گسترش سیاست رعب و ترس.

+ بیشتر بخوانید: حزب جمعیت به حکمتیار: از کاربرد ادبیات کنایه‌آمیز خودداری کن

این جریان سیاسی-اجتماعی از حکومت وحدت ملی خواسته است که توافق‌نامه را جدی و خط به خط تطبیق نماید و یا توافق‌نامه را بازنگری نموده و بر طبق خواست‌های ملت و با روحیه عدالت محوری آنرا بازنویسی کند.

رسا می‌گوید که در برابر این نوع رفتار گلبدین حکمتیار، توسل به هر نوع حرکت مدنی را حق مسلم و قانونی خویش دانسته و چنانچه در روز جمعه گذشته “افتخار اولین مورد از این نوع اقدام را داشت”.

صدها کابلی دیروز در نزدیکی اقامتگاه حکمتیار در منطقه دارلامان در غرب شهر تجمع کردند و او را متهم به قتل هزاران نفر در جریان جنگ‌های داخلی کابل کردند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا