اخبار - فرهنگی

مشكل مالي مانع تاسيس تلويزيون مشترك فارسي است

farsi_tajiki_dari

“اسدالله رحمان اف ” كه در يك نشست خبري در اين شهر سخن مي‌گفت، افزود: در پي توافقات سه جانبه رؤساي جمهوري اسلامي ايران، افغانستان و تاجيكستان در ماه جولاي سال 2006 ميلادي در دوشنبه، طرف تاجيك كليه تعهدات و شرايط لازم، از جمله تخصيص ساختمان، تهيه و تدوين متن آيين نامه، نظامنامه فعاليت و ساير اسناد معياري و حقوقي براي راه اندازي اين شبكه را آماده كرده است.
وي گفت: صرف نظر از اعلام شفاهي مسئولين اجراي اين توافقنامه از سوي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان، تلاش چشمگير واقعي از سوي آنان براي ايجاد تلويزيون مشترك نشده است.
به گفته اين مقام تاجيك، اگرچه در سطح گروه مشترك موسسان شبكه تلويزيون سه كشور فارسي زبان اقداماتي در اين زمينه انجام گرفت، اما پيشرفتي براي نهايي كردن اين طرح حاصل نشده است.
رئيس كميته راديو و تلويزيون تاجيكستان و عضو گروه تدارك از طرف تاجيكي بر اين نظر است كه براي حل نهايي اين مساله فقط بعد از بررسي مجدد و جدي موضوع در يكي از نشست‌هاي آينده سران سه كشور تاجيكستان، ايران و افغانستان ممكن است به نتيجه به رسد.
به اعتقاد رحمان اف تنها بعد از انجام مذاكرات سه جانبه سران كشورها كه خود مبتكر ايجاد تلويزيون مشترك هستند، مي‌توان اميد به تسريع اجراي اين پروژه كرد.
تصميم در مورد تاسيس تلويزيون مشترك ايران، تاجيكستان و افغانستان كه گفته مي شد، برنامه هايي با زبان پشتو نيز خواهد داشت، در ديدار سه جانبه محمود احمدي نژاد، امامعلي رحمان و حامد كرزي سه سال قبل در دوشنبه گرفته شد اما به دلايل مختلف اجراي اين طرح تا كنون پيشرفتي نداشته است.
“علي اصغر شعردوست ” سفير ايران در تاجيكستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تعلل افغانستان در راه اندازي اين شبكه را از علل اصلي در نيمه تمام ماندن طرح مشترك تاسيس شبكه تلويزيوني سه كشور دانست و تصريح كرد: اگر تا دو ماه ديگر طرف افغاني تعهدات مربوط به اجراي اين طرح را به اجرا نرساند و از جمله مدارك لازم را به گروه مشترك كارشناسان ارائه نكند، ايران و تاجيكستان اين حق را به خود مي دهند كه در توافق بر سر تاسيس اين شبكه تجديد نظر نموده و تلويزيون مشترك با حضور دو كشور راه اندازي كنند.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا