خبر و دیدگاه

گام‌هاي افغانستان براي همگرايي ملي-اسلامي

 

تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي افغانستان، تنها دو ماه ديگر باقي مانده در حالي است كه به رغم وعده‌ها و برنامه‌هاي جنگي دولت آمريكا، خشونت گرايي همراه با عمليات چند وجهي طالبان در نقاط مختلف كشور بطور سرسام آوري در حال افزايش است.
باراك اوباما رئيس جمهور، رابرت گيتس وزير دفاع و فرمانده‌هان ارشد نظامي آمريكا با اعزام نيروهاي تازه نفس به افغانستان قول داده‌اند تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در مرداد ماه آينده، امنيت كامل را در سراسر افغانستان تامين خواهند كرد تا مردم اين كشور بتوانند در فضاي امن و عاري از جنگ و خشونت، در پروسه انتخابات فعالانه شركت نمايند.
با گرم‌تر شدن هوا به خصوص در طول دو هفته گذشته، عمليات‌هاي جنگي طالبان از حمله‌هاي انتحاري، بمب گذاري هاي كناره جاده‌اي، تهديد مقامات و مسئولين محلي گرفته تا حمله به كاروان هاي تداركاتي ناتو و ائتلاف و هجوم‌هاي دسته جمعي به قرارگاه‌هاي پليس و ارتش ملي در شهرها و جاده‌ها به گونه شگفت انگيز و غير قابل پيش بيني افزايش يافته است.
تنها در هفته آخر خرداد ماه بيش از 80 تن از نيروهاي دولتي از سوي طالبان كشته و ده‌ها تن ديگر زخمي شده‌اند.
به گفته “حنيف اتمر ” وزير كشور افغانستان، هم اكنون طالبان در 70 درصد خاك افغانستان و در 25 ولايت از 34 ولايت كشور فعاليت هاي تروريستي و خرابكارانه انجام مي‌دهند.
نكته قابل نگراني براي دولت آن است كه فعاليت هاي جنگي طالبان، روز به روز حتي ساعت به ساعت افزايش مي يابد. طالبان در ولايت‌هاي جنوب، جنوب غرب و برخي مناطق ديگر در اطراف كابل از جمله در تعدادي از فرمانداري‌هاي غزني، لوگر، ميدان وردك، بغلان و كاپيسا با لحن هشدار دهنده اي از مردم خواسته اند تا در انتخابات آينده شركت نكنند.
تا چندي قبل گفته مي شد كه شرايط برگزاري انتخابات در 7 فرمانداري در ولايت‌هاي هلمند، قندهار، غزني و پكتيكا به دليل تسلط طالبان در اين فرمانداري‌ها امكان پذير نيست.
اكنون منابع نزديك به كميسيون مستقل انتخابات مي گويند در 13 فرمانداري كشور انجام انتخابات غير ممكن است. از سوي ديگر آگاهان امور معتقدند هرگاه روند نا امني ها و خشونت ها به همين روال ادامه يابد، احتمال مي رود تعداد فرمانداري‌هايي كه در آنها انجام انتخابات عملي نيست بازهم افزايش يابد.
به اين ترتيب استراتژي جديد آمريكا در قبال افغانستان و تلاش ناتو و ائتلاف براي تامين نظم و امنيت كافي تا هنگام انتخابات رياست جمهوري در اين كشور محكوم به شكست است و با توجه به گستره جغرافيايي جنگ و تشديد حملات طالبان در سطح كشور، چنين به نظر مي‌رسد كه كنترل اوضاع امنيتي از دست نظاميان آمريكايي در حال خارج شدن است.
اكنون آمريكايي ها دريافته اند آنچه در افغانستان اتفاق مي افتد با حوادث شبه جزيره بالكان و حتي با ناآرامي هاي كشور عراق كاملاً فرق دارد. در بحران‌هاي پيچيده‌اي مانند جنگ افغانستان، دو ماه باقي مانده تا زمان برگزاري انتخابات فوق العاده كوتاهي است، نيروهاي خارجي در هفت سال گذشته در حالي‌كه طالبان از قدرت و توانايي و تاكتيك هاي جنگي فعلي بي بهره بودند، نتوانستند آنها را بطور كامل شكست دهند. اكنون شكست دادن و از صحنه خارج كردن آنها در طول فقط دو ماه آينده بيشتر به يك آرمان نا شدني شباهت دارد. گاهي تصور مي‌شود آمريكايي ها منتظر وقوع يك معجزه هستند.
با اين حال با توجه به مقدماتي كه انجام شده و آمادگي هاي وسيع نظامي و تداركاتي كه اتخاذ شده، انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي در موعد مقرر ( 29 مرداد ) برگزار خواهد شد، اما در شرايط نبود امنيت كافي نيروهاي افغان و بين‌المللي قادر نيستند تا آن موقع امنيت كامل را در سراسر كشور تامين نمايند.
برگزاري انتخابات در فرمانداري‌ها و مناطق نا امن كشور به خصوص در مناطق جنوب و جنوب غرب امكان پذير نخواهد بود، بنابراين، افغانستان يك انتخابات محدود و غير همگاني خواهد داشت، انتخاباتي كه در شرايط نيمه اضطراري برگزار مي شود.
كارشناسان سياسي با توجه به پارادايم نا امني گسترده ميزان مشاركت مردمي در مقايسه با انتخابات پنج سال قبل رياست جمهوري، محدودتر ارزيابي مي كنند.
از سوي ديگر زنان كه نيمي از جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند در انتخابات 29 مرداد ماه، حضور اندك و ناچيزي خواهند داشت، با اين وجود برطرف ساختن چالش هاي امنيتي و غير امنيتي كه بر سر راه انتخابات وجود دارد در مدت دو ماه آينده، تنها با توسل به قوه قهريه امكان پذير نيست.
با اين حال جاي بسي سئوال است كه آيا افغانستان در مسير واگرايي از بيگانگان و همگرايي ملي – اسلامي گام بر مي دارد كه بايد منتظر گذر زمان باشيم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا