خبر و دیدگاه

طالبان و آسيب پذيري آسياي مرکزي و چين

 

جنگ در منطقه ملاکند ايالت شمالمغربي يا صوبه سرحد کشور پاکستان بعد از هفته ها در حالي خياباني و فرسايشي ميگردد که طالبان در يک اقدام قابل پيش بيني اما خونين، يک رشته حملات انتحاري را در نقاط مختلف اين کشور راه اندازي کرده اند که تا الحال صد ها کشته و زخمي برجاي گذاشته است. طالبان زماني دست به اقدام تلافي جويانه زدند و جنگ را به سراسر اين کشور کشانيدند که برتري نظامي قواي پاکستان در اين منطقه تقريبا مسجل ميشود و طالبان در حال از دست دادن زمين و هواخواهان شان قرار گرفته اند.

ملاکند که يک بر سوم مساحت صوبه سرحد را تشکيل ميدهد، اين منطقه با داشتن 5.52 مليون جمعيت (عمدتا پشتونهاي يوسفزيي)، موقعيت استراتژيکي را به خود اختصاص داده است. زيرا از سمت شرق و در ناحيه چترال با ولايت بدخشان افغانستان و در شمال با ولايت سينکيانگ ( ترکستان شرقي عمدتاً مسلمان نيشن) جمهوري خلق چين همسرحد ميباشد.

اين اهميت استراتژيک منطقه باعث شده تا بر اساس بعضي گزارشها، بين 6 الي 8 هزار طالب بهتر آموزش ديده و تسليح شده از ساير کشور ها به ويژه جنبش اسلامي ازبکستان ( IMU ) جنبش اسلامي ترکستان شرقي ( ETIM ) اتحاديه جهاد اسلامي (IJU ) به علاوه دهشت افگنان مناطق ديگر قبايلي از جمله مليشه هاي وفادار به بيت ا… محسود از وزيرستان در منطقه سوات که قلب ناحيه ملاکند ميباشد؛ و ساير اجنسي ها از جمله باجور، مهمند تمرکز کنند . منابع پاکستاني تعداد نفرات طالبان در جنگ سوات را تا 2000 نفر گفته اند که با رقم فوق همخواني دارد.

دهشت افگنان آسياي مرکزي با استقرار در اين نواحي حالا فقط 15 کيلومتر از طريق دهليز واخان افغانستان از کشور تاجکستان و آسياي مرکزي فاصله دارند در حاليکه اين فاصله قبلا از مناطق وزيرستان به 390 کيلومتر ميرسيد. آب و هوا مناسب بام دنيا نيز به آنها کمک ميکند تا قبل از پوشيده شدن اين مناطق با برف، به استقرار نيرو در کشور هاي آسياي مرکزي بزنند.

اما رسيدن به آسياي مرکزي تنها هدف حضور اين نيرو ها در ملاکند را نميرساند. اهداف آنها را ميتوان چنين خلاصه کرد:

1. بازکردن دهليز آسياي ميانه

2. قطع جاده قراقرم – يگانه مسير زميني اتصال پاکستان با چين از طريق نفوذ و تسلط بر مناطق کوهستان؛ بتگرام، کالا دکه که در ولسوالي مانسهره ناحيه هزاره موقعيت دارد.

3. تاثير گذاري و استحکام موقعيت در اجنسي هاي باجور و مهمند که اخيرا ضرباتي در اثر عمليات قواي پاکستان به حاميان بومي شبکه القاعده وارد شده است.

رويکرد متحدان القاعده براي استحکام نفوذ و سلطه بر اين مناطق و رسيدن به اهداف، راه اندازي جنگ هاي فرقوي و مذهبي (شيعه و سني) نيز ميباشد زيرا نفوس قابل ملاحظه يي از شيعه ها در ولسوالي چترال و ناحيه هزاره ساکن ميباشند.

در صورت زنده ماندن بقاياي القاعده در اين مناطق بعد از عمليات نظامي قواي پاکستاني، اين شبکه در ناحيه وسيعي از سرحدات بدخشان افغانستان و سينکيانگ چين شروع تا ناحيه بلوچستان وسرحدات ايران دسترسي خواهند داشت و خواهند توانست امارت اسلامي خود را فعال و حاکميت شان را مسجل سازند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا