خبر و دیدگاه

داستان اشتباهات در ترجمه گیاهان قرانی ‎

ما در عصر  رسانه های اجتماعی یا “سوشل میدیا”  زندگی می کنیم که امروز در فضای رسانه یی و مجازی هیچ چیز پنهان نمی ماند .  در عین زمان ،  ما در عصر تحقیقات و مطالعات زندگی می کنیم و نمی توانبم کورکورانه حتی قرآن را قبول کنیم چه خاصه مطالب که اشخاص از تراوش های ذهنی خود گفته اند.
داستان ترجمه اشتباهات نباتات در قرآن که جواب من به آقای استاد عبدالستار سیرت بود که بعد از تقریبا ده سال به سطح جهانی به نشر می رسد . و چرا درین ماه مبارک این موضوع را میخواهم بنویسم برای اینکه  این ماه ، ماه تفکیک حق از باطل اســت . تقوی این نیست که درین ماه حق گفته نشود .از سایت جاودان مخصوصا برادر عزیزم عبدالله جان کرامی تشکر می کنم . چرا این داستان را می نویسم برای اینکه نشان داده باشم که مذهبیون ما به علم اعتقاد  ندارند و این باعث پسمانی ما مسلمانان شده اســت .  و بدبختی اول ما همین اســت . دوم این خاطرات ارزنده اســت  برای اینکه نشان دهنده یک حقیقت تلخ اســت از انحصار دین . همان را که مذهبی می گوید باید مردم قبول کنند و مردم حق استدلال را ندارند .
من دوازده سال قبل دیدن خانواده ام به فرانسه رفته بودم . در ضمن صحبت با برادرم پروفیسور محمد شفیق یونس ، من یادآوری کردم که کم کم به مطالعات زبان عربی قرآنی ( زبان عربی مردم از زبان قرآن فرق دارد) شروع کرده ام و تصمیم دارم که قرآن را نظر به مقتضیات و ایجابات عصر حاضر اگر بتوانم  معنی و تفسیر کنم . به من گفت ” خداوند حوصله بدهد . بیادر جان در قسمت نباتات در قرآن مجید بسیار اشتباهات کرده اند که از نگاه مسلک  ما مردم و ساینس مطلق غلط ترجمه شده .” من گفتم راستی ؟ پس چرا این موضوع را  نمی نویسی؟ گفت کی چاپ می کند ؟ گفتم من چاپ می کنم !
پروفیسور شفیق یونس از مشهور ترین نبات شناسان تنها افغانستان نی بلکه جهان اســت و در رشته نباتات طبی و فارمکولوژی تحقیقات دامنه دار دارد ، هم به فارسی و هم به زبان فرانسوی .و جالب اینکه در زیاد تر از بیست جلد کتاب که نوشته اســت شش جلد در رابطه با ساینس و قرآن اســت. خوب ، مواقفه کرد که تحقیق کوتاه خود را بنویسد و من این رساله کوچک را در سال ٢٠١۵ در امریکا زیر عنوان ، “اشتباهات در ترجمه و تفسیر نام گیاهان مذکور در قرإن مجید ، ” به چاپ رساندم .
خواه مخواه تحقیق نام اشخاص که در ترجمه اشتباه کرده بودند به شمول آقای عبدالستار سیرت و آقای راشد سلجوقی آمده اســت . وقتی اینها تحقیق را خواندند و دیدند که نام های شان چاپ شده که در ترجمه اشتباه کردند فورا یکی پشت دیگر در دفاع از خود برآمدند که اشتباه نکرده اند و نبات شناس نباید در کار قرآن خود را دخیل کند و قران کار نبات شناس نیست . من به برادرم زنگ زدم که اینها از غلط خود دفاع می کنند چه می گویی ؟ گفت : “بیادر جان من کار خود را کردم حالا دل شان قبول می کنند یا نمی کنند من حوصله ندارم” . من تصمیم گرفتم که جواب آقای سلجوقی و آقای سیرت را بدهم و جواب جناب سیرت زیر عنوان “در دفاع از علم و عدالت ” توسط جاودان به نشر رسید و  از پر  بیننده ترین مقالات در همان هفته بود ، دادم زیرا اینها به علم مخالفت کردند و خواستند برای اینکه رسوا نشوند یک دانشمند بزرگ را که از نگاه اکادمیک صد برابر از پروفیسور شفیق یونس پایین تر هستند ، او را در حاشیه برانند . نه آقای سیرت و نه آقای سلجوقی هر دو دکتورا ندارند .دکتورای آقای سیرت افتخاری اســت نه اینکه تز دکتورا نوشته باشد و از  تز خود دفاع کرده باشد . به خاطر روابط که با مرحوم ظاهر شاه داشت ، در عربستان با ماستری که از مصر  بدست آورده بود  در یکی از دانشگاه ها برایش کار داده بودند . تا وقتی که در افغانستان بود کسی او را داکتر سیرت نمی گفت . دکتورا و دکتورا بازی به رقابت اشرف غنی و خلیلزاد در امریکا پیدا شد . حتما می دانید که تز دکتورا در دانشگاه ها ثبت می شود و در امریکا در کانگرس یک کاپی آن بدسترس مردم قرار دارد . امروز شما هر متن دکتورا را می توانید آنلاین جستجو کنید .
. خوب ، آقای سیرت و آقای سلجوقی به جای اینکه قدردانی کنند که الحمدالله شکر که ما امروز دانشمندان متعهد به اسلام داریم که مسایل رازاز نگاه علمی دقیق تر بررسی می کنند به دفاع از خود برآمدند و حتی توهین کردند که قرآن کار نبات شناس نیست در حالیکه قرآن کتاب اســت که به همه علوم سر وکار دارد و مسلمانان حق دارند که در رشته تخصصی خود قرآن را خوبتر تشریح کنند . و چند نفر دیگر را هم  بی شرمانه از سیرت و سلجوقی دفاع کردند  و موقف اجتماعی خود را جریحه دار ساختند .و تا امروز دفاع می کنند زیرا به مطالعات علمی اعتقاد ندارند . قابل یاد آوری است که کسانی از سیرت دفاع کردند که یا در گروپ حزبی او بودند با اینکه حزب رسمی نداشت و اما طرفداران بودند که میخواستند آقای سیرت قدرت سیاسی را تصاحب کند که من شدید بر علیه  همچو تشبث مبارزه کردم زیرا جناب سیرت به هیچ صورت لیاقت رهبری افغانستان را نداشت . افکار نو برای افغانستان قرن بیست و یکم ندارد .. دوم کسانی از این اشخاص دفاع می کند که در حلقه ازدواج نا مشروع قوم و مذهب هستند. و یک عده نا رساییی های او را نادیده میگیرند و هنوز هم او را یک مقام میدهند در حالیکه هم در سیاست ناکام ماند و هم در مسایل دینی . یک تعداد هم با به خاطر کبر سن و احترام صدای خود را نمی کشند .  دفاع و جانبداری های شان یک جفا و خیانت به علم بود . من مانند حضرت هارون ( ع ) برادر حضرت موسی (ع) به دفاع از برادرم برآمدم زیرا من مانند برادرم انسان خاموش و آرام نیستم و نمی خواهم باشم . من در مقابل هر نوع ظلم و بی عدالتی قد اعلم می کنم . زیرا همین محافظه کاری ها بود که کشور ما به همین روز افتاده اســت . همین سازش ها بود که دین مصالحه شد و همین خاموش ماندن ها بود که مردم را کور نگهه داشتند و دین را انحصار کردند تا خود شان همیشه در قدرت باشند . من می دانم که یک عده اشخاص به حساب ما کابلی ها ، لشم و چاپلوس و ابن الوقت هستند که شدید من را ملامت می کنند که من احترام یک مو سفید را نمی کنم و اما فراموش می کنند که به علم خیانت شد و خواستند دین را انحصار کنند و اینکه به یک دانشمند بزرگ بی احترامی کردند بحث جداگانه اســت . ده سال گذشت و اما هیچ چیز پنهان نمی ماند و حقیقت ها هر روز بر ملا می شود . چنانچه یک هفته قبل یک عالم شیعه به نام هاشمی روحانی اورزگانی از بحث فرار کرد زیرا ادعا کرده بود که زن حق طلاق را ندارد و من او را محکوم به زن ستیزی کردم زیرا در اسلام زن حق طلاق را دارد که خلع نامیده می شود . ما که در بدر شدیم از دست همین مذهبیون شیعه و سنی اســت . همه باید بدانند که اگر احتیاط نکنند و حقایق را پنهان کنند من هرگز خاموش نمی نیشینم زیرا خاموشی در مقابل ظلم و بی عدالتی گناه است .
دکتر فرید یونس
استاد بازنشسته ی بشر شناسی فرهنگی خاور میانه ، مطالعات و فلسفه اسلامی و
نویسنده ی مضمون در دفاع از علم و عدالت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا