خبر و دیدگاه

همایش شکوهمند و خاطره انگیز ۸۹ امین زادروز هنرمند منحصر بفرد معاصر افغانستان، استاد ناشناس در لندن برگزار شد

دیشب همایش شکوهمند و خاطره انگیز ۸۹ امین زادروز هنرمند منحصر بفرد معاصر افغانستان، استاد ناشناس در لندن برگزار شد.
شبی‌که عطر نسیم عرفان و معنویت با باران مهر انگیز و محبت آفرین موسیقی بستر حضور استاد را فراهم آورد تا ناشناس با نوای نی آشنای خویش به‌ما بگوید: که ای مردم غافل، من مصداق زندهٔ این بیت مرید و مرادم مولانا هستم که فرمود:
حاصل عمرم سه سخن بیش نیست
خام بُدَم، پخته شدم، سوختم
او دوشینه شب مهربانانه و خودمانی سخن گفت، عاشقانه برای وطن خواند و به حق دیشب یک افغانستان برای او کف زد و به‌احترامش به‌پا خاست.
تواضع، فروتنی، مدارا، خضوع و خشوع فقیرانه و عارفانه‌ی استاد ناشناس در شب زادروزش با حاضران درهمایش؛ حقیقتاً ستودنی و سزاوار تحسین است.
رفتار او از هرنوع تفرعن و تبختر و تکبر مبرا و منزه بود و من زمانیکه شکسته نفسی ستایش برانگیز او را به تماشا نشسته بودم؛ با خود می اندیشیدم که او حقیقتاً نماد موسیقی اصیل عصر تمدن طلایی خراسان بزرگست.
استاد ناشناس مصداق و نماد صادق این فریاد بلند خداوندگار بلخ مولاناست که فرمود:
پس زبان محرمی خود دیگرست
همدلی از همزبانی بهترست
او به‌واقع هنرمند ملی و فرزند صادق این سرزمین است که با کلک معجزه آسا و صدای سحرانگیزش، پیام آور مهر و محبت از قندهار به بلخ، از کابل به هریوا و از ننگرهار به بامیان می‌باشد.
استاد ناشناس با مهارت ستودنی از بحر بیکران فرهنگ زبان فارسی/دری و ادبیات پشتو، بسان غواص متبحر دانه های مروارید ناب را تقدیم جامعه‌یی می کند که در یک کلام قدرش را نمی دانند و به درستی درکش نمی نمایند.
بدون تعارف باید گفت که ناشناس هنوز ناشناس است و به تحقیق ناگفته های بسیار دارد، که شاید آنچه را او می خواهد فراتر از زبان ترانه و موسیقی به ما بگوید؛ هنوز در جامعه‌ی فلک زدهٔ افغانستان ظرفیت و بسترش فراهم نیست.
دراین برنامه اجرای تحسین‌برانگیز چند آهنگ مشهور استاد ناشناس توسط هنرمند آمریکایی، بانو سوزی میران بر شور و شعف مجلس افزود.
جا دارد تا از بانو منیژه نادری مسؤول امور رسانه‌ای و از آقای محمد امین بره‌کی مدیر برنامه های استاد ناشناس که به حق با مدیریت شایسته و برنامه ریزی درخور تحسین در تمام ابعاد در شکوهمندی همایش همت گماردند؛ قدردانی و سپاسگزاری نماییم.
Kan een afbeelding zijn van 8 mensen en tekst

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا