خبر و دیدگاه

حجاب رکن از ایمان نیست ‎

غلط فهمی ها در جوامع مسلمان زیاد اســت و مخصوصا بانوان هدف اساسی طبقه مذهبی و زن ستیزان قرن بیست و یکم  قرار گرفته است که هم نام اسلام را بد کردند و زنان را برده خواسته های غیر شرعی خود ساخته اند و همه خاموش هستند .
مورخ یکشنیه ششم ماه جنوری ٢٠٢۴ برای یک گفت و شنود کوتاه در تلویزیون افغانستان انترنشنل که از لندن پخش می شود ، دعوت شدم تا چند کلمه کوتاه در مورد حجاب اجباری که طالبان تحمیل می کنند ، بگویم .
اول که دین تحمیل نمی شود و قرآن درین مورد بسیار واضح و روشن اســت و می گوید که لااکراه فی الدین یعنی دین تحمیل نمی شود و اما مسلمانان دین را تحمیل می کنند در حالیکه دین یک مسله عقلی و دل اســت و تا که مسلمان به قلب ایمان نیاورد نمی تواند ادعای اسلامیت کند. یعنی دین یک موضوع ظاهری نیست بلکه باطنی اســت.
دوم انسان ، مرد باشد یا زن باشد مسئول گناه خود اســت نه دیگران و قرآن مجید درین مورد می گوید کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَهٌ یعنی هر کس مسئول گناه خود اســت. وقتی یک کس مسئول می شود که یک دادگاه در مورد او حکم صادر کند. اینکه طالبان به خاطر ضدیت به قوم هزاره و مذهب شیعه حمله می کنند و حجاب را بهانه می سازند ضد اخلاق اسلامی، شریعت اسلامی و حقوق بشر در اسلام اســت .
سوم قرآن به وضاحت می گوید که اول حجاب دل اســت بعد حجاب تن. در قرآن مجید میخوانیم :
یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِکَ خَیْرٌ ۚ ذَٰلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ یعنی ای فرزندان آدم  شما لباسی پدید آوردیم که هم عورت شما را میپوشاند و هم مایۀ تجمل است؛ ولی لباس تقوی بهتر است، این از آیات الهی است باشد که آنان پند گیرند. (سوره اعراف آیۀ ٢۶)
در آیۀ فوق به وضاحت میبینیم که خداوند نه تنها که مرد و زن را یکجا خطاب کرده اســت ، اول حجاب دل اســت و بعد حجاب تن . جالب اینکه حجاب متضمن ایمان شخص نیست. می شود که یک زن حجاب داشته باشد و اما جنایت کند. چنانجه امروز دو زن حجابی اهل افغانستان در امریکا و کانادا در زندان  به سر می برند . یکی به جرم قتل و دیگر به جرم دزدی !
چهارم چون حجاب متضمن ایمان نیست برای اینکه حجاب از ارکان ایمان نیست. از حضرت رسول کریم ( ص) سوال شد که ایمان چیست ؟ فرمود ایمان به خداست ، به کتب آسمانی اســت ، به پیامبران است ،به فرشتگان اســت  به روز آخرت اســت  و نصیب و قسمت اســت. هر کسی که به این شش اصول از دل اعتقاد داشته باشد مسلمان اســت. حجاب در ردیف تقوی می آید و آنهم در صورتیکه اول تقوی دل باشدو جالب اینکه تقوی دل به چشم دیده نمی شود،  در غیر آن حجاب بی معنی می شود.
پنجم در یکی از سفر های خاور میانه در بازار مراکش متوجه شدم که بالای یک دکان نوشته شده بود جلابه مردانه و زنانه . جلابه در زبان عربی روسری معنی نمیدهد یا چادر . جلابه یک بالاپوش کلاه دار اســت که در عرب قدیم و امروز مرد و زن به بر میکند و دلیل کلاه داشتن آن آفتاب سوزان اســت که از صدمه رسیدن به سر جلوگیری می کند .
از نکاه دید و بینش قرآنی  تا جایکه بدن تا گردن ، دستان و پا ها تا بجلک پوشیده باشد حجاب اســت. چشمان ، لبان و موی زینت نیست و از همین خاطر علما در مورد موی سر دید و بینش مختلف دارند. یکی موی سر آشکار اســت و یکی مطلق پنهان و زن هندی مسلمان چادر روی شانه اش اســت و کسی انتقاد نمی کند.
حجاب و مخصوصا موی سر پوشاندن یک موضوع شخصی و خصوصی زنان اســت. زنان مانند مردان آزاد خلق شده اند و خود شان تصمیم گیرنده هستند نه اینکه مردان برای شان تصمیم بگیرد. موقف زنان پیامبر مطلق از زنان عادی و بیرون خانه پیامبر( ص)  متفاوت اســت . اگر یک زن سر خود را می پوشاند چرا نی و اگر نمی پوشاند چرا نی . موضوع شخصی شان اســت .
دکتر فرید یونس
استاد بازنشسته ی بشر شناسی فرهنگی خاور میانه و فلسفه اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا