خبر و دیدگاه

آیا زن ناموس مرد أست؟

در برنامه BBC لندن بخش فارسی دیدم که در شش ماه اخیر پنجاه و دو زن و دختر ایرانی زیر عنوان قتل ناموسی توسط اعضای خانواده و اقارب به قتل رسیده اند. و این جنایت در کشور های اسلامی به شمول افغانستان دوام دارد که جای شرم و سرنگونی مسلمانان و آنانیکه در راس کار أست، می باشد.
متاسفانه در کشور های اسلامی قسمیکه دیده می شود  به جای روش های مدنی اسلام روحیه  جاهلیه قبل از اسلام صادر شده و در کنار آن تفسیر غلط آیات کلام الله مجید به این جنایت قوت بخشیده است در حالیکه زن و مرد از نگاه مدنی حقوق مساوی دارند. از نگاه تحقیقات علمی سوال خلق می شود که آیا واقعا زن ناموس مرد أست ؟
زن در اسلام مانند مرد یک شخصیت أست  و هویت خودش را دارد و مانند مرد شرف و عزت دارد .  قرآن مجید می گوید که زن لباس مرد أست و مرد لباس زن أست. زن و مرد از نفس واحد خلق شده أست و هیچ کمی و کمبودی از مرد ندارد. پس این ناموس و ناموس بازی از کجا شد ؟
تفسیر غلط آیه “قوامون ” باعث این بدبختی زن در کشور مسلمان شده أست. قوامون سرپرست معنی شده أست در حالیکه وقتی ما به واژه شناسی عربی رجوع می کنیم  قوامون معنی آن این أست که مردان با زنان با عدل و راستی رویه کنند. لطفا  مضمون “اشتباهات در ترجمه و تفسیر قرآن مجید ” اثر این نویسنده در وب سایت من دیده شود. همچنان اضربوهن غلط زدن ترجمه شده در حالیکه مفهوم آیه زدن نیست جدا شدن أست . در اسلام طلاق فرض أست و نکاح سنت. از یک سو قرآن می گوید خانه را برای آسایش شما فراهم کردیم و از یک سو می گوید زن را بزنید !!!!؟؟؟؟؟
زن در اسلام حق ازدواج و انتخاب همسر را دارد . زن در اسلام باید در نکاح خود حاضر باشد و برای خود تصمیم بگیرد .  پیشوای اسلام فرموده أست که هیچ کس حق ندارد دختر باکره ( جوان مجرد ) و یا زن بیوه را بدون اجازه اش نکاح کند. زن حق کار را دارد چنانچه بی بی خدیجه کبرا رض خودش یک بانوی تجارت پیشه بود . حضرت بی بی فاطمه زهرا دختر گرامی پیامبر ص یک بانوی دانشمند عصر خود بود . حضرت بی بی عایشه رض بعد از رحلت پیامبر ص یک فقهی بود و مردم وقتی سوال می داشتند به عایشه رجوع می کردند. زن حق طلاق گرفتن را دارد که در شریعت خلع گویند. جالب این است که اگر زن طلاق میخواهد  قاضی حق ندارد دلیل طلاق را از او سوال کند . وقتی زن طلاق گرفت ؛ بعد از عده حق دارد یک شوهر دیگر بگیرد. پس ناموس چه شد ؟  تفسیر غلط قرآن مجید در طول تاریخ و  احادیث جعلی بر علیه زن ، این موجود با کرامت را قشر دوم در جامعه ساخته است. کشور های اسلامی مطلق ناکام مانده اند تا مردم را درس مدنی داده  و از مدنیت واقعی اسلام به مردم آگاهی دهند .  این غیرت های احمقانه و جاهلانه در همه کشور هاست و اما در اسلام و جامعه ی اسلامی نباید باشد وقتی خداوند به نسل بشر کرامت داده أست و کرامت انسان با ایمان در تقوی و اخلاق اوست . جذب افکار قومی عرب برای کشور های قومی و قبائلی آسان بود و همان شد که جاهلیت را با قوم گرایی خمیر کردند و به نام غیرت و ناموس حقوق زن مسلمان را پایمال کردند.  اساسا در اسلام دین ناموس و غیرت أست نه زن . اما امروز با بی دینی افتخار می کنند و زن بیچاره را از همه حقوق به نام ناموس محروم کرده اند. این روش غلط و شرم آور وقتی تغییر می کند که علما دست به دست هم دهند و نگاه عمیق به تفسیر جدید قرآن کنند. و مردم را تربیه و آموزش مدنی دهند که در اسلام هیچ مردی بر زنی و هیچ زنی بر مردی برتری ندارد به جز از تقوی و دانش . و این آموزش و پرورش مدنی باید از خانه و خانواده شروع شود. سوال آخر اینکه مرد که همسر ندارد و مجرد أست ، خواهر هم ندارد و مادر هم ندارد ناموس او کیست ؟  ما باید با بازنگری به آیات کلام الله مجید ازین خرافات و تبعیض و تعصب خود را نجات دهیم زیرا اراده خداوند  عدالت همگانی أست برای مرد و زن مومن.
فرید یونس
استاد بازنشسته ی بشر شناسی فرهنگی خاور میانه و فلسفه اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا