خبر و دیدگاه

ضمیر کابلوف در تخته شطرنج جغرافیای به نام افغانستان

حرکت اکراهی یا Zugzwang ضمیر کابلوف در تخته شطرنج جغرافیای به نام افغانستان
.
ضمیر کابلوف لابی بزرگ و حامی اصلی طالبان در وزارت امور خارجه روسیه از برگزاری نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان در پایان ماه سپتامبر خبر داد.
کازان میزبان نشست جدیدی قالب مسکو خواهد بود.
مولوی امیر خان متقی وزیر امور خارجه طالبان به این نشست دعوت شده است. دعوت از سوی دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل به متقی ابلاغ شد. درباره دیگر اشتراک کنندگان خبری نیست.
نکته اول محل برگزاری نشست است، یعنی کازان پایتخت تاتارستان. از زمان تصرف کابل توسط طالبان، روسیه علاقمندی زیادی به تاتار های افغانستان نشان میدهد. متقی نیز از توجه روسیه حمایت کرده است. تاتار های افغانستانی در گذشته تنها در روی کاغذ وجود داشتند. نه در دوران حاکمیت حزب دموکراتیک خلق و نه هم در دوران جمهوریت روشن نبود که تاتار ها به چه تعداد اند، تنها گفته می شد که بیشتر در استان های سمنگان و بلخ بود و باش داشته اند و اکثر آنها یا خود را تاجیک، یا هزاره و یا هم ازبک می نامیدند و به زبان تاتاری بلدیت نداشتند.
دلچسپی کابلوف باید ریشه در خاستگاه تباری خودش داشته باشد که گاهی تاتار و گاهی هم یهود بخاری خوانده می شود. اما به نظر می رسد دلچسپی وی بیشتر اقتصادی است تا سیاسی و کمک به یافتن راه حل سیاسی هم از مجرای اقتصادی می گذرد.
اگر قالب ماسکو در دوران جمهوریت از وزنه سیاسی برخوردار بود، اما امروز چنان نیست. روسیه در باتلاق جنگ اوکراین فرو رفته است و شورش پریگوژین بر ابهت ضربه محکم زد. روسیه توانایی آن را ندارد تا طالبان را با مخالفان آن که همه در دست آمریکا و متحدان آن هستند، پای میز مذاکره بدون هدف بکشاند.
تلاش کابلوف از یک سو جانبدارانه و برای خواست های غربگرا های لیبرال دولت روسیه است، که در هفته های اخیر چندین ضربه را به محافظه کاران ناسیونالیست وارد نمودند و از سوی دیگر ممکن انگیزه شخصی اقتصادی داشته باشد.
در گذشته هم نوشته بودم که خانواده امیر خان متقی به کمک سفارت روسیه در کابل و در تبانی ضمیر کابلوف و حمایت علی شیر عثمانوف یکی از میلیاردرهای بزرگ روسیه امتیاز واردات نفت و گاز را دریافت نموده است. اکنون متقی ها به مولتی میلیونرها مبدل شده اند. شخص متقی در ساختار طالبان دارای نقش مهم و تاثیرگذار نیست، اما نام وی برای فریب کرملین اهمیت زیاد دارد.
کابلوف در زمان گروگانگیری خلبانان روسی در دهه ۱۹۹۰ در کندها به همرای ویکتور بوت تاجر سلاح روسیه با طالبان آشنا شد و از آن زمان نقش لابی طالبان را بازی می کند.
وی میانه خوب با سایر اقوام به ویژه تاجیک ها ندارد. ممکن دلیل آن به دوران سفارتش در آغاز دولت موقت کرزی بر گردد، که توقع داشت با تاجیک ها کار نماید ولی در عوض مارشال فهیم نیت وی را به آمریکایی ها اطلاع داده بود، که سپس با اعتراض زلمی خلیلزاد مواجه شد. همو سبب سردی روابطش با سران جمعیت اسلامی گردید و ممکن به عقده در برابر پارسی زبانان مبدل شد.
بعد ها در کارنامه وی تنها رابطه با پشتونها را می توان مشاهده کرد!
زنده یاد شاه محمود (میخائیل شاه) سکرتر دوم سفارت روسیه، که سال قبل در نتیجه حمله در ظاهر تروریستی ولی در اصل مافیا ای کشته شده، باری برایم قصه نموده بود:
در یک محفل که در باغ وزارت خارجه در کابل ترتیب داده شده بود، ملا برادر سفیر دیمیتری ژیرنوف را به جای کابلوف عوضی گرفته و به به پشتو از محمود پرسیده بود که چرا کابلوف در آن شب هیچ صحبت نکرد.
این داستان را در برابر پرسش من، که ملا برادر در گوشش چه گفت، که در یکی از عکس ها از آن محفل دیده میشد، قصه کرد.
و در فرجام:
در بازی شطرنج افغانستان، نشست کازان بی اهمیت است و از همین اکنون روشن است که به جز از ذهنیت سازی به نفع طالبان هیچ نتیجه یی دیگری نخواهد داشت.
استراتژی تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه مطابق ـ میل آمریکا ـ آغاز شده است.
کابلوف آن استراتیژی را یا نمی داند و یا هم می خواهد دریچه ماسکو را به نفع آن باز کند.
هدف استراتیژی جدید، ایجاد دولت پشتونستان بزرگ از رود آمو تا رود سند است، که آمریکا نقشه آن را در دو دهه گذشته کشید و با آوردن طالبان به قدرت، طرح عملی آن را شروع نموده است.
برای من نشست کازان یک برنامه در خط برنامه بزرگ آمریکایی است که به تعقیب اعلامیه وزیر خارجه روسیه در رابطه به جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس بر علیه حوزه بزرگ پارسی زبانان انجام می شود.
ضدیت با پارسی زبانان هم بخش از استراتژی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا است و هم به گونه یی وزارت خارجه روسیه!
کارشناسان پشتون گرای عصر شوروی چشم بینا ندارند و نمی دانند، که حمایت آنها از تروریستان طالب برای خودشان قربانی فراوان به بار خواهد آورد.
حیاط خلوت آن در آسیای میانه در خطر است و پایان می یابد که تا مناطق قفقاز و جنوب اروپایی روسیه از جمله کازان را نیز احتوا خواهد کرد!
متاسفانه وزارت خارجه روسیه سیاست مورال دوگانه را در پیش گرفته است. با رژیم زیلنسکی به حیث «تروریست» در جنگ است ولی با رژیم تروریست طالبان که دو سوم نفوس متشکل از غیر پشتونها را به گروگان گرفته اند، داخل تعامل سیاسی و داد و ستد اقتصادی می باشد.
غیر پشتون ها به ویژه پارسی زبانان، اقدامات کابلوف را علیه خود می دانند و او را هیچگاه نمی بخشند!
در نوشته آینده به طرح پشتونستان بزرگ آمریکا خواهم پرداخت.
Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person und Text

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا