خبر و دیدگاه

پیشنهادات برای افغانستان پسا طالبان

بسم الله الرحمن الرحیم
پیشنهادات برای افغانستان پسا طالبان
هدف:
ایجاد یک افغانستان آزاد و مستقل بر پایه های اصول مدنی ، اخلاقی و عدالتی برای همه افراد کشور و در سطح بین المللی می باشد .
مرام:
  تطبیق قانونی ، مدنی ، اخلاقی ، عدالتی مسایل سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی برای آبادانی کشور و مبارزه بر علیه هر گونه تفوق طلبی قومی ، مذهبی ، نژادی ، جنسیتی و زبانی می باشد. مرام اساسی  عبارت أست از آرامی ، امنیت و رفاه مردم در قبال قانون ، اقتصاد پیشرفته که همه مردم از آن مستفید شوند و آموزش و پرورش همگانی برای ارتقای سطح فکری و معنوی مردم أست که شروع آن مبارزه با بیسوادی أست تا مردم خود تصمیم گیرنده شوند.
مواد ذیل پیشنهاد می شود :
ماده اول : از آنجایکه افغانستان دارای اقوام گوناگون می باشد و هر قوم زیبایی های فرهنگی خود را دارد ؛ برای ترقی ، پیشرفت و توانمند سازی مردم که خود مسولیت پذیر شوند و احترام به مسایل فرهنگی همه اقوام ، نظام فدرالی پیشنهاد می شود تا مردم در سرنوشت سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی خود خوبتر سهیم شوند و مسولیت پذیر باشند.
ماده دوم : ما در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم . این قرن ، قرن تساوی حقوق مدنی أست . ما عقیده داریم که در همچو شرایط جهانی و تجارب که از تاریخ کشور آموختیم در کنار نظام فدرالی ، نظام سیاسی شهروندی را پیشنهاد می کنیم که افراد کشور ، زن و مرد در مقابل قانون حقوق مدنی مساوی داشته باشند و همه مردم در مقابل قانون مسولیت داشته باشد. در افغانستان پسا طالبان هیچ قومی بر قومی برتری ندارد و هیچ قومی در اکثریت نیست . هیچ مذهبی بر مذهبی برتری ندارد و هیچ مذهبی نباید در اکثریت باشد. هیچ مردی بر زنی و هیچ زنی بر مردی برتری ندارد مگر تقوی و دانش . ما همه یک ملت واحد هستیم و اکثریت و اقلیت را برای ایجاد همبستگی ملی نه می شناسم .
ماده سوم : ما هرگونه معاهده و قرارداد داخلی و خارجی را که به ضد منافع مردم کشور باشد تایید و تصدیق نه می کنیم .
ماده چهارم : از جامعه جهانی و ملل متحد خواستاریم تا به اساس مواد حقوق بشر و کرامت انسانی که مندرج اصولنامه حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر اسلامی که در سال ١٩٨١ در پاریس توسط دول اسلامی به امضاء رسیده أست ما را یاری رسانده و یک حکومت فرا گیر را طی یک کنفرانس بین المللی که مردم در انتخابات دولت سهم داشته باشند از طریق انتخابات آزاد و سرتاسری فراهم کند .
ماده پنجم : ما اعتقاد داریم که مذهب یک موضوع شخصی أست و همه مذاهب افغانستان به شمول مذهب هندو و سیک که در خلقت برادر ما هستند قابل احترام أست و در ساختار اجتماعی و سیاسی کشور بدون تبعیض سهم خواهند داشت .
ماده ششم : از آنجایکه افغانستان از نگاه جیو پولیتیک موقف منطقه حایل را بین شرق و غرب دارد که باعث پسمانی و استثمار مردم و معاملات خارجی شده أست، پیشنهاد می کنیم که در همان کنفرانس بین المللی افغانستان یک کشور آزاد، مستقل ، بیطرف و غیر منسلک اعلان شود.
ماده هفتم : زبان های فارسی ، پشتو و ازبکی زبان های رسمی کشور خواهند بود .
مسوده برای انجمن های سیاسی افغانستان
دکتر فرید یونس
استاد بازنشسته بشر شناسی فرهنگی خاور میانه و فلسفه اسلامی از دانشگاه ایالتی کلیفورنیا ، ایالات متحده امریکا
جنوری ٢٧ ، ٢٠٢٣

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا