خبر و دیدگاه

بمناسبت روز جهانی اعلامیه حقوق بشر

 

دهم دسامبر ۲۰۲۲ میلادی مطابق ۱۹ قوس ۱۴۰۱ هجری شمسی روز بین المللی اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد. این اعلامیه در اسامبله عمومی ملل متحد که به تاریخ دهم دسامبر ۱۹۴۸ میلادی برابر با ۱۹ قوس سال ۱۳۲۷ شمسی، در شهر پاریس دایر گردیده بود، به تصویب رسید ( مصوبه ۲۱۷ A).

این اعلامیه یک دست آورد شگرف و عظیم عمومی برای تمام مردمان و ملیتهای جهان میباشد. بدلیل اینکه این اعلامیه برای اولین مرتبه  در تاریخ  کره خاکی ما اساس و ضرورت تحقق حقوق بشر را بنیاد گذاشته است. این اعلامیه به اتفاق آرای اکثریت مطلق کشور های جهان و با چند رای محدودِ ممتنع کشور های با دولتهای ایدیالوزیک چون عربستان سعودی و اتحاد شوروی آن زمان، … وغیره به تصویب رسیده و به بیشتر از ۵۰۰ زبان ترجمه و بدسترس همۀ کشور ها قرار گرفته است. با واقعبینی میتوان گفت  که در جهان ما هیچ کتاب و یا سندی مهم تر و با ارزش تر ازین سند سراغ شده نمیتواند. در کشور های سطح رفاه اروپا ئی به این سند ارزش زیادی داده میشود و به همین دلیل میباشد که آنها قادر شده اند که به شهروندان خود (صرف نظر از ناملایمتی های کوچکِ فرهنگی و ساختاری ناگزیر) زندگی شایسته تامین نمایند و جامعه سالم را بنیاد نهند.

اما صد دریغ و افسوس که در کشور بلا زده ما وحشیان و بر برهائی، به کمک وطنفروشان حرفوی و فاسدین فی الارض چون حامد کرزی و اشرف غنی احمد زی در تبانی با باداران خارجی شان، به قدرت رسانده شدند که این وحشی های تمدن گریز شریعت اسلامی را سپر ساخته و بالای مردم چنین ظلم و ستم را روا میدارند که گوئی آسیاب را بدون آب توسط مردم دردمند افغانستان به چرخ می آورند. زنان را در خانه محبوس ساخته اند و از حق کار که حق طبیعی شان میباشد که باید دوشا دوش مردان در اعمار و آبادی وطن خود سهم بگیرند، محروم ساخته اند. دختران جوان را با یک عالم آرزوهای انسانی و وطندوستانه شان در گلیم یاس و نا امیدی نشانده و از تحصیل محروم ساخته اند. هزاره ها و پنجشیری ها را مجبور به کوچ اجباری میسازند و مردم انداراب و خوست فرنک و تخار و دیگر نقاط افغانستانرا با هزارن مصیبت دچار ساخته اند. در مجموع این گروه وحشی در تبانی با باداران خارجی شان میخواهند افغانستانرا به میدان نبرد و منجنیق در منطقه تبدیل نمایند.

این وحشی های تمدن گریز تمام این جنایات را زیر نام تطبیق شریعت اسلامی انجام میدهند. در حالیکه در دنیای امروز شریعت جدید و قوانین انسانی و عادلانه چنان زیاد وجود دارد که به دها شعبه فرعی تقسیم شده و همه بر اساس دست آورد های علمی جدید و شرایط جدید که سعادت انسان و ایجاد اجتماع سالم و تامین زندگی شایسته به انسان را مطمح نظر داشته، تدوین شده اند. با مو جودیتِ  دست آورد های جدید امروزی لازم دیده نمیشود که به شریعت و قوانین هزار سال قبل مراجعه کرد و آنرا اساس و مبدا کار اجتماع قرار داد. فقط باید به شریعت اسلامی با دیده احترام و منحیث باور اجدادی دید و آنرا احترامانه در طاق گذاشت. و کار دنیای امروز را با استفاده از دست آورد های علمی امروز سازمان داد و پیش برد. بدلیل اینکه بزرگان مسلمان در عصری که زندگی میکردند، علوم طبیعی تقریبا” در گهواره قرار داشت، حتی به چار غوک هم نرسیده بود. مثلا”:
۱- اگر از بزرگان آنوقت اسلام پرسان میکردی که آیا از موجودیت بر اعظم امریکا که مشتمل از امریکای شمالی و امریکای مرکزی و امریکای جنوبی میباشد. خبر دارید؟ بدون شک جواب شان منفی بود. بخاطر اینکه در آن زمان آنها به کروی بودن زمین اعتقاد نداشتند. در حالیکه در بر اعظم امریکا انسانهای بومی آن با فرهنگ و عنعنات خود زندگی میکردند و بر اعظم امریکا در سال ۱۴۹۲یعنی حدود هشتصد سال بعد از ظهور اسلام توسط کرستوفر کولمبوس کشف گردید. پس قضاوت نمائید آیا افکار و نظرات و قوانین طرح شده از طرف کسانیکه حتی در باره بر اعظم امریکا که امروز بادار کل جهان هست هیچ نمی فهمیدند،  قابل تطبیق و توجه بوده میتواند؟.

۲- اگر آنوقت از بزرگان اسلام پرسان میکردی که آیا اتم قابل تقسیم است. جواب منفی بود. بخاطر اینکه علم فزیک در همان حد بود که میگفتند خورد ترین ذرۀ جسم یا ماده اتم است و اتم غیر قابل تقسیم می باشد. در حالیکه امروز گپ به کوارک و کوانتوم رسیده است. آیا سخنان و قوانین و نظرات کسانیکه نمیفهمیدند از اتم کرده ذرات بنیادی و کوچکی وجود دارد. سخنان و قانون طرح شده از طرف آنها قابل توجه و تطبیق میتواند باشد؟

۳- در آنوقت اگر از بزرگان اسلام پرسان میکردی که آیا افتاب به دور زمین می چرخد؟ همه به یکصدا جواب میدادند که بلی. بخاطر اینکه آنوقت فکر میکردند که زمین مرکز عالم میباشد و آفتاب به دور زمین می چرخد. که حتی انعکاس این غلطی را در آیه ۸۶ سوره کهف قرآن کریم بخوبی دیده میتوانید. در این آیت میگوید که ذوالقرنین دید که افتاب به یک چاه گل آلود فرود می آید. حالا پیشرفتهای فزیک کیهان شناسی نشان داده است که حجم آفتاب حدود یک ملیون و سیصد هزار مرتبه بزرکتر از حجم زمین است. خود انصاف بده سطح درک و فهم کسانیکه شریعت اسلامی را بنیاد نهاده اند، تا این حد پائین باشد. نظرات و افکار شان بنام شریعت قابل توجه و تطبیق بوده میتواند؟

۴-… وغیره

بهر صورت سخن بر سر سند بزرگ و عظیم اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد. که هر انسان دارای خرد و وجدان آنرا به حیث یک سند بزرگ و بینظیر تاریخی شناخته  و در تطبیق آن از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نمی ورزد. اما متاسفانه که طالبان وحشی و تمدن گریز و خرد دشمن به این سند با عظمت و یگانه سند قابل احترام در جهان ما هیچ ارزش قایل نبوده و آنرا در باطله دانی انداخته اند.

بدا به حال مردم افغانستان که یوغ بردگی چنین گروه اجیر و جاهل را بگردن حمل میکنند.

 

برای مطالعه اعلامیه جهانی حقوق بشر به لنک هذا کلک نمائید .اعلامیه_جهانی_حقوق_بشر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا