خبر و دیدگاه

در دین ناسیونالیزم نیست

یک دوست عزیزم از  مملکت هالند نظر من را در مورد اوضاع ایران و امکان تجزیه ایران خواستار شده بود . جوان مستعد و دانشمند است و در امور اسلامی از قم ایران تحصیلات عالی دارد . من نظر خود را برایش نوشتم . نظر من را تایید کرد و اما آن نظر را به یکی از استادان در قم فرستاده بود و او هم در جواب نظر من را “عالی ” گفته است و اضافه کرده که چنین معلوم می شود که من سالها به ایران زندگی کرده ام . من در ایران زندگی نکرده ام و اما سالها بشر شناسی فرهنگی خاور میانه را تدریس کردم .
خواستم درین نوشتار بنویسم که در دین ناسیونالیزم نیست و اگر دولتمردان هوشیار باشند ما این قدرت را داریم که خطه فرهنگی بزرگ را احیا کنیم . استعمار نو یا Neocolonialism ما را زیر عنوان ناسبونالیزم و مذهب گرایی از هم جدا ساخته است و این به سود باشندگان منطقه نیست .
قرآن می گوید که همه مؤمنین با هم در دین خواهر و برادر هستند .(   انما المؤمنون  اخوه) اما آیه “اخوه ” توسط مفسرین شیعه و سنی تنها  برادر معنی شده است و خواهر را از آن کشیده اند. در حالیکه اخوه از ” اخ ” و ” اخت” مشتق شده است که مذکر و مونث را افاده می کند . وقتی شما در شروع یک سخنرانی می گویید خواهران و برادران عزیز ، از همین آیه شما انتباه گرفته اید . این آیه از نگاه بشر شناسی فرهنگی حایز اهمیت است زیرا  دین و ایمان همه ای مسلمین را با هم خواهر و برادر می سازد. دین و ایمان مرز ندارد. یک مسلمان فرانسوی  با ما برادر است . یک خواهر مسلمان امریکایی یا ایرانی با ما خواهر است . همچنان قرآن می گوید که مگر زمین خدا فراخ نبود که هجرت  کنید وقتی زیر فشار قرار میگیرید. درین آیه قرآن وابستگی به یک قطعه زمین را به نام زادگاه مطلق نفیه می کند  و مردم را تشویق می کند که زمین خدا فراخ است هر جا که میخواهید مسکن گزینید . به قول اقبال لاهوری که از همین آیه انتباه گرفته است ” هر جا ملک ماست که ملک خدای ماست “
وطن هم که ما هر روز برایش زار زار گریه می کنیم در دین سرای آخرت معنی میدهد نه زادگاه . در کتاب مرصادالعباد اثر نفیس شبخ نجم الدین رازی میخوانیم که :
” یعنی اینها را که بروزگار  دنیا مشغولند یاد شان ده آن روز های خدای تعالی که در جوار حضرت و مقام قربت بودند باشد که باز  آن مهر و محبت در ایشان بجنبد دیگر باره قصد آشیانه اصلی و وطن حقیقی کنند لعلهم یتذکرون . لعلهم یرجعون ، اگر محبت آن وطن در دل بجنبد عین ایمانست ( حب الوطن من الایمان) و اگر آن محبت نجنبد و طلب مراجعت نکند و دل درین جهان یندد نشان بی ایمانیست.”
حضرت رسول کریم ( ص) زمانیکه با قشون بزرگ از مدینه برای فتح مکه حرکت کرد و مکه را که زادگاه اش بود و مکه معظمه در  آن شهر بود ، فتح کرد ،  بعد از فتح ،  به  مکه و در زادگاه اش اقامت نکرد . جالب اینکه در مدینه رحلت کرد و همانجا دفن شد . از همین سبب است که انتقال میت به زادگاه اش در شرع اسلام جواز ندارد .
ناسیونالیزم که ساخته و بافته غرب عیسوی است به کشور های مسلمان راه یافت و  استعمار مردم مومن و مسلمان را به نام مذهب شیعه و سنی که ساخته و بافته نفاق است، ناسیونالیزم که اصلا در دین نفیه شده و اتنوسنتریزم یا قومیت گرایی که در دین نیست به جان هم انداخت و کشور های مسلمان را تکه تکه کرد . و ما هنوز هم بیدار نشده ایم و مسلمان نادان به قوم و نژاد و ملیت خود می نازد و قربانی استثمار و استعمار نو شده است و اما بیخبر است که آنها از نفاق ما به نام ملیت و مذهب سالهاست که ما را بیچاره ساخته اند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا