خبر و دیدگاه

آیا ایران سقوط می کند ؟

از یک دانشمند علوم سیاسی آموخته بودم که شرایط سیاسی فقط در یک حرف کوتاه می تواند تغییر کند.  یعنی با یک حرف کوتاه از یک جانب ، شرایط می تواند به نفع ایران و یا ضرر ایران تغییر کند.  اساسا از نگاه جامعه شناسی سیاسی سقوط می تواند داخلی باشد و هم بین المللی باشد . سقوط داخلی آن أست که کشور از داخل پاشان می شود و خودش را گم می کند. همین سقوط داخلی باعث می شود که نظام به شکل بین المللی تغییر کند. بهترین مثال سقوط داخلی که منجر به سقوط بین المللی شد یعنی هویت سیاسی کشور تغییر کرد اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود که شرایط داخلی باعث شد تا رژیم در سطح بین المللی سقوط کند و اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی از نقشه ای بین المللی محو و نابود شد و یک کشور به نام روسیه عرض اندام کرد.  مثال دیگر امپراطوری ترکیه عثمانی بود که شرایط خراب داخلی باعث شد تا امپراطوری بعد از شش صد سال سقوط کند و یک کشور به نام ترکیه به وجود آمد .
سقوط ایران هم ، اگر رهبران ایران تصامیم درست نگبرند می تواند باعث سقوط رژیم شود . در همه کشور ها و امپراطوری ها مخالفین خارجی نظام سیاسی از شرایط سیاسی داخلی سوء استفاده می کنند و در اثر مداخلات بیروتی به نظام صدمه می زنند. در قسمت ایران ، دو کشور از شرایط داخلی شدید سوء استفاده می کنند و این کشور ها ایالات متحده امریکا و اسرائیل است که برباری نظام را ندارند . تنها به خاطر تهدید به اسرائیل نیست . تنها مسله موضوع اقتصادی و هسته یی ایران نیست . اثر موضوع این است که ایران به خاطر مسلمان بودن باید سقوط داده شود. درین هیچ شک و شبهه نیست که درین زیاد تر از چهل سال ایران  اشتباهات زیاد کرد و این باعث شد تا اغتشاشات داخلی به راه افتد . و غرب محصوصا امریکا و نماینده آن در خاور میانه ، اسرائیل شدید هراسان است . غربی ها به  به سرکردگی  ایالات متحده امریکا برباری یک نظام اسلامی را ندارند زیرا یک نظام اصولی و اساسی اسلامی مخالف همه برنامه های اقتصادی و فرهنگی غرب در منطقه است . یک دلیل که دموکراسی را تشویق و ترغیب می کنند همین است که نظام اسلام سرنگون شود و درین قسمت عربستان سعودی شدید همکاری می کند زیرا نظام اسلامی اصولی و اساسی به نفع عربستان سعودی هم نیست زیرا اگر یک نظام اصولی و اساسی اسلامی که به موازین حقوق بین الادول ، حقوق بشر ، و آزادی های فردی که همه در اسلام محمد (ص ) نهفته است به وجود بیاید ، نظام شیخ نشینان عرب همه سرنگون می شود . چرا نظام منتخب مصر را سرنگون کردند که درین سرنگونی مصر و مرحوم محمد مرسی ، امریکا ، اسرائیل و عربستان سعودی دست داشت . در ایران هم مسله همین است که باید هیچ نظام به نام اسلام عرض اندام نکند . اگر ایران سقوط می کند درین جای شک نیست که قدرت های که تذکر رفت شدید نقش داشته اند و آنها تغییر رژیم را میخواهند اما ایران خود باعث این همه بدبختی شده است . تحمیل دین که در اسلام نیست ، تحمیل حجاب ، اسراف دولتمردان ، سوء استفاده دولتمردان از سرمایه های ملی کشور ، عدم موجودیت یک اقتصاد همه جانبه برای مردم و ده ها مصیبت های خورد و بزرگ سقوط داخلی می تواند تا منجر به سقوط بین المللی شود مشروط بر اینکه ایران از تعصب مذهبی بیرون شود و شرایط از داخل اصلاح کند .
فرید یونس
استاد باز نشسته انتروپولوژی فرهنگی خاور میانه در دانشگاه ایالتی کلیفورنیا

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ایران سالهاست سیسات یک جانبه و غیر سازش را در جهان دنبال میکند
    این حکومت اخوندی نظام ولایت فقیه قلابی را هیچ ربط به دین و مذهب شیعه ندارد سر نیزه کرده و میگوید که بهترین حکومت را ساخته است اما در ۴۰ سال دیده شد که نه تنها کل نظام معیوب است که حتا در کوچکترین سیاست شکست خورده است .
    دشمنی با امریکا سر زبان ولی فرزندان و نواده گان شان همینکه به سن قانوتی رسید سفر امریکا در پیش میگیرد
    بدترین سیاست را در قبال مهاجرین انجام میدهد ، رفتار های غیر انسانی و اسلامی مردم را بیزار کرده

  2. جناب داکتر یونس عزیز، شاید درست نوشته اید که … « امریکا و اسرائیل است که برباری نظام را ندارند . » ایجاد اسرائیل به سردمداری انگریز بدون هیچ شک وشبهۀ چون خجر و دشنۀ خونریز در قلب کشورهای اسلامی پدید آمد و تا آیندۀ نامعلوم این غدۀ سرطانی به حیاتش ادامه خواهد داد . چرا که مردمش همه هوشیار اند و مقتصد بالفطره . اما و لاکن و بدبختانه، کلیۀ سردمداران کشورهای اسلامی و به ویژه اعراب خرپول، نادان، مصرف، لندهور، زنباره، و جانی بالفطره می باشند، هیچ گاهی به نفع دین مبین کاری نکرده اند، شب خسپیده اند و روز به شکم و زیرشکم شان رسیده اند که کوس رسوایی های اخلاقی وانسانی شان از مناره های مساجد مسلمانان قرن هاست به زمین افتاده و همۀ شان شرف باختگانی اند که به هیچ مقیاسی به یهودیان قابل مقایسه نیستند. یهودیان به دین خویش وبه تاریخ خویش و به تاریخ خود وسرزمین خود صادق و فعال می باشند .
    شما رژیم آخوندی ایران را (اسلامی) می شناسید، اما واقعیت های چهل وسه سالۀ این رژیم منحط، نشان داده که کارهای شان نه به اسلام ربطی دارد و نه به تاریخ سرزمین شان ! همه قلدر و زنباره و تریاک کش، مختلس وجنایتکار اند، به مردم خویش باوری ندارند و آنقدر ایرانی ها را به بهانۀ حفظ رژیم اسلامی ! کشته اند و آنقدر دارایی های مردم شان را دزدیده اند و آنقدر نقدینۀ مردم ایران را به انواع سپاه خونریز خویش که در کشورهای اسلامی منشأ فساد و کشتار پرداخته و می پردازند، که شما و ما مقدار و دامنۀ سیاهکاری رژیم آخوندی منحط و کثیف را دنبال وکشف نمی توانیم ! درعین حال، از روز نحس تولد این رژیم، ملاهای سخیف اندیش آن شعار ریختن بنده های خدا در اسرائیل رادر ابحار و نابود سازی اسرائیل را بلند وتا حد زیاد عملی کرده اند که هر مردم وهر کشوری بجای آن بود، درصددنابودی این چنین دشمنی از هیچ عملی دریغ نمی کرد !
    مهمترین نتیجه گیری بحث شما را خود شما در پراگراف اخیرنگارش تان آورده اید، که همه بجا ومعقول است و درین وسط گناه امریکا و اسرائیل نسبت به گناه ملاهای رژیم منفورآخوندی خیلی ناچیز است، جایی که فرموده اید :
    « اما ایران خود باعث این همه بدبختی شده است . تحمیل دین که در اسلام نیست ، تحمیل حجاب ، اسراف دولتمردان ، سوء استفاده دولتمردان از سرمایه های ملی کشور ، عدم موجودیت یک اقتصاد همه جانبه برای مردم و ده ها مصیبت های خورد و بزرگ سقوط داخلی می تواند تا منجر به سقوط بین المللی شود مشروط بر اینکه ایران از تعصب مذهبی بیرون شود و شرایط از داخل اصلاح کند .»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا