خبر و دیدگاه

آیا ایران سقوط می کند ؟

از يك دانشمند علوم سياسي آموخته بودم كه شرايط سياسي فقط در يك حرف كوتاه مي تواند تغيير كند.  يعني با يك حرف كوتاه از يك جانب ، شرايط مي تواند به نفع ايران و يا ضرر ايران تغيير كند.  اساسا از نگاه جامعه شناسي سياسي سقوط مي تواند داخلي باشد و هم بين المللي باشد . سقوط داخلي آن أست كه كشور از داخل پاشان مي شود و خودش را گم مي كند. همين سقوط داخلي باعث مي شود كه نظام به شكل بين المللي تغيير كند. بهترين مثال سقوط داخلي كه منجر به سقوط بين المللي شد يعني هويت سياسي كشور تغيير كرد اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي بود كه شرايط داخلي باعث شد تا رژيم در سطح بين المللي سقوط كند و اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي از نقشه اي بين المللي محو و نابود شد و يك كشور به نام روسيه عرض اندام كرد.  مثال ديگر امپراطوري تركيه عثماني بود كه شرايط خراب داخلي باعث شد تا امپراطوري بعد از شش صد سال سقوط كند و يك كشور به نام تركيه به وجود آمد .
سقوط ايران هم ، اگر رهبران ايران تصاميم درست نگبرند مي تواند باعث سقوط رژيم شود . در همه كشور ها و امپراطوري ها مخالفين خارجي نظام سياسي از شرايط سياسي داخلي سوء استفاده مي كنند و در اثر مداخلات بيروتي به نظام صدمه مي زنند. در قسمت ايران ، دو كشور از شرايط داخلي شديد سوء استفاده مي كنند و اين كشور ها ايالات متحده امريكا و اسرائيل است كه برباري نظام را ندارند . تنها به خاطر تهديد به اسرائيل نيست . تنها مسله موضوع اقتصادي و هسته يي ايران نيست . اثر موضوع اين است كه ايران به خاطر مسلمان بودن بايد سقوط داده شود. درين هيچ شك و شبهه نيست كه درين زياد تر از چهل سال ايران  اشتباهات زياد كرد و اين باعث شد تا اغتشاشات داخلي به راه افتد . و غرب محصوصا امريكا و نماينده آن در خاور ميانه ، اسرائيل شديد هراسان است . غربي ها به  به سركردگي  ايالات متحده امريكا برباري يك نظام اسلامي را ندارند زيرا يك نظام اصولي و اساسي اسلامي مخالف همه برنامه هاي اقتصادي و فرهنگي غرب در منطقه است . يك دليل كه دموكراسي را تشويق و ترغيب مي كنند همين است كه نظام اسلام سرنگون شود و درين قسمت عربستان سعودي شديد همكاري مي كند زيرا نظام اسلامي اصولي و اساسي به نفع عربستان سعودي هم نيست زيرا اگر يك نظام اصولي و اساسي اسلامي كه به موازين حقوق بين الادول ، حقوق بشر ، و آزادي هاي فردي كه همه در اسلام محمد (ص ) نهفته است به وجود بيايد ، نظام شيخ نشينان عرب همه سرنگون مي شود . چرا نظام منتخب مصر را سرنگون كردند كه درين سرنگوني مصر و مرحوم محمد مرسي ، امريكا ، اسرائيل و عربستان سعودي دست داشت . در ايران هم مسله همين است كه بايد هيچ نظام به نام اسلام عرض اندام نكند . اگر ايران سقوط مي كند درين جاي شك نيست كه قدرت هاي كه تذكر رفت شديد نقش داشته اند و آنها تغيير رژيم را ميخواهند اما ايران خود باعث اين همه بدبختي شده است . تحميل دين كه در اسلام نيست ، تحميل حجاب ، اسراف دولتمردان ، سوء استفاده دولتمردان از سرمايه هاي ملي كشور ، عدم موجوديت يك اقتصاد همه جانبه براي مردم و ده ها مصيبت هاي خورد و بزرگ سقوط داخلي مي تواند تا منجر به سقوط بين المللي شود مشروط بر اينكه ايران از تعصب مذهبي بيرون شود و شرايط از داخل اصلاح كند .
فريد يونس
استاد باز نشسته انتروپولوژي فرهنگي خاور ميانه در دانشگاه ايالتي كليفورنيا

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ایران سالهاست سیسات یک جانبه و غیر سازش را در جهان دنبال میکند
    این حکومت اخوندی نظام ولایت فقیه قلابی را هیچ ربط به دین و مذهب شیعه ندارد سر نیزه کرده و میگوید که بهترین حکومت را ساخته است اما در 40 سال دیده شد که نه تنها کل نظام معیوب است که حتا در کوچکترین سیاست شکست خورده است .
    دشمنی با امریکا سر زبان ولی فرزندان و نواده گان شان همینکه به سن قانوتی رسید سفر امریکا در پیش میگیرد
    بدترین سیاست را در قبال مهاجرین انجام میدهد ، رفتار های غیر انسانی و اسلامی مردم را بیزار کرده

  2. جناب داکتر یونس عزیز، شاید درست نوشته اید که … « امريكا و اسرائيل است كه برباري نظام را ندارند . » ایجاد اسرائیل به سردمداری انگریز بدون هیچ شک وشبهۀ چون خجر و دشنۀ خونریز در قلب کشورهای اسلامی پدید آمد و تا آیندۀ نامعلوم این غدۀ سرطانی به حیاتش ادامه خواهد داد . چرا که مردمش همه هوشیار اند و مقتصد بالفطره . اما و لاکن و بدبختانه، کلیۀ سردمداران کشورهای اسلامی و به ویژه اعراب خرپول، نادان، مصرف، لندهور، زنباره، و جانی بالفطره می باشند، هیچ گاهی به نفع دین مبین کاری نکرده اند، شب خسپیده اند و روز به شکم و زیرشکم شان رسیده اند که کوس رسوایی های اخلاقی وانسانی شان از مناره های مساجد مسلمانان قرن هاست به زمین افتاده و همۀ شان شرف باختگانی اند که به هیچ مقیاسی به یهودیان قابل مقایسه نیستند. یهودیان به دین خویش وبه تاریخ خویش و به تاریخ خود وسرزمین خود صادق و فعال می باشند .
    شما رژیم آخوندی ایران را (اسلامی) می شناسید، اما واقعیت های چهل وسه سالۀ این رژیم منحط، نشان داده که کارهای شان نه به اسلام ربطی دارد و نه به تاریخ سرزمین شان ! همه قلدر و زنباره و تریاک کش، مختلس وجنایتکار اند، به مردم خویش باوری ندارند و آنقدر ایرانی ها را به بهانۀ حفظ رژیم اسلامی ! کشته اند و آنقدر دارایی های مردم شان را دزدیده اند و آنقدر نقدینۀ مردم ایران را به انواع سپاه خونریز خویش که در کشورهای اسلامی منشأ فساد و کشتار پرداخته و می پردازند، که شما و ما مقدار و دامنۀ سیاهکاری رژیم آخوندی منحط و کثیف را دنبال وکشف نمی توانیم ! درعین حال، از روز نحس تولد این رژیم، ملاهای سخیف اندیش آن شعار ریختن بنده های خدا در اسرائیل رادر ابحار و نابود سازی اسرائیل را بلند وتا حد زیاد عملی کرده اند که هر مردم وهر کشوری بجای آن بود، درصددنابودی این چنین دشمنی از هیچ عملی دریغ نمی کرد !
    مهمترین نتیجه گیری بحث شما را خود شما در پراگراف اخیرنگارش تان آورده اید، که همه بجا ومعقول است و درین وسط گناه امریکا و اسرائیل نسبت به گناه ملاهای رژیم منفورآخوندی خیلی ناچیز است، جایی که فرموده اید :
    « اما ایران خود باعث این همه بدبختی شده است . تحمیل دین که در اسلام نیست ، تحمیل حجاب ، اسراف دولتمردان ، سوء استفاده دولتمردان از سرمایه های ملی کشور ، عدم موجودیت یک اقتصاد همه جانبه برای مردم و ده ها مصیبت های خورد و بزرگ سقوط داخلی می تواند تا منجر به سقوط بین المللی شود مشروط بر اینکه ایران از تعصب مذهبی بیرون شود و شرایط از داخل اصلاح کند .»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا