خبر و دیدگاه

ایدیولوژی چیست؟

برادر عزیز و گرامی جمال جان جاهد از شمال کلیفورنیا سوال کرده اند که تعریف و مشخصات ایدیولوژی چیست ؟
از نگاه جامعه شناسی ایدیولوژی یک سلسله نظریات است که اساسا می تواند نظم یک نظام سیاسی و اقتصادی را  تشکیل دهد .
ایدیولوژی از دو واژه ساخته شده است: ایده یعنی نظریه و لوژی یعنی علم . علم نظریات. این علم  مقید به ثبوت است و باید ثبوت شود. چون می تواند یک فرضیه باشد پس باید مورد آزمایش قرار گیرد که این کار در اثر عدم دانش آنهایکه بیرو یک ایدیولوژی هستند صورت نمیگیرد. ایدیولوژی ساخته و بافته ای انسانی است و می تواند غلط باشد ؛ می تواند خانمانسوز باشد و می تواند بیهوده باشد  وقتی برای فلاح و سعادت بشر که آزاد خلق شده است نباشد .
ایدیولوژی انسان را مانند اسپ گادی می سازد که با چشم بندان اسپ نه می تواند اطراف را نگاه کند و این باعث می شود تا انسان شدید متعصب و تنگ نظر بار آید . این تعصب و نادانی منجر به دیکتاتوری  می شود که نه می تواند به یک موضوع به شکل وسیع آن فکر کند و مجبور می شود ایدیولوژی خود را تحمیل کند . آنقدر غرق تفکر خود می شود که تصور می کند همه دنیا غلط فهمیده اند و او درست فهمیده است و نتیجه اینکه مخالفین خود را از بین می برد . برای یک ایدیولوگ ،کسی که به ایدیولوژی متکی است و پیرو آن است ،  تفاهم ، مصالحه و مشوره وجود ندارد . از مشخصات عمده آن تنگ نظری و تعصب است . چون ایدیولوژی در رابطه به سیاست و اقتصاد توسط یک گروه که به آن ایده گرویده هستند وضع می شود آزادی مردم به نحوه از انحا سلب میگردد . طور مثال در نظام سرمایه داری مردم زیر عنوان دموکراسی زیر  ملیون ها  دالر قرض گور هستند . آمار نشان میدهد که در ایالات متحده امریکا بطور اوسط ،  یک امریکایی ۹۶,۳۷۱ $ قرض دار است . اینکه اصل سرمایه در دست یک در صد است و  ٩٩ در صد برای همان یک در صد کار میکند یک موضوع دیگر است .
قرن بیستم ، قرن ایدیولوژی بود . سوسیالیزم ، کمونیزم ، مائویزم ، صهیونیزم ، ناسیونالیزم ، کاپیتالیزم ، و لیبرالیزم که اینها همه باعث بربادی شدند و هنوز هم دوام دارد . سوسیالیست های افغانستان باعث آواره کردن هزاران هزار نفر شدند . هزاران نفر راه زندان ها شدند و هزاران نفر مفقود شدند . صهیونیست ها باعث آواره کردن مردم فلسطین شدند. کاپیتالیست ها به خاطر منافع اقتصادی جنگ های خانمانسوز را براه انداختند و باعث اشغال کشور ها شدند و هزاران نفر آواره شد و در اثر این جنگ ها  ملیون ها نفر به مرگ سوق داده شد . ناسیونالیزم هیتلر ملیون ها نفر را به قتل رساند .
ایدیولوژی چون خاص یک گروه است  نه تنها که برای منافع علیای مردم نیست بالای مردم تحمیل می شود و این سلب آزادی خلاف اساس انسانیت و خلقت است .
هر نظام که بالای مردم تحمیل شود اساسا ایدیولوژیک است و این باعث به وجود آوردن رژیم می شود . رژیم از نگاه سیاسی یعنی یک سیستم سیاسی که بالای مردم تحمیل شده است .
دین در اسلام ایدیولوژی نیست و اشتباه سید قطب شهید در همین بود که دین را ایدیولوزی خواند زیرا مرحوم سید قطب جامعه شناسی نمیدانست . دین یک عقیده است و تحمیل نمیشود و اما این عقیده به اساس علم لدونی است . وقتی دین تحمیل می شود آن رژیم می شود و این خلاف قرآن و سنت است .  ایدیولوژی چون مغز ها را کنترل می کند باعث پسمانی جامعه می شود . خلاقیت از بین می رود . روسیه شوروی از نگاه تولیدات با غرب نه می توانست رقابت کند زیرا خلاقیت انسانی در عرصه تولید سلب شده بود .
ایدیولوژی باعث به وجود آوردن طبقات اجتماعی می شود . آنانیکه پیرو سوسیالیزم شدند تصور میکردند که با طبقات اجتماعی مبارزه می کنند در حالیکه خود شان  طبقه حاکم شدند که دیگران را کنترل می کنند و اینکه به مقایسه مردم عادی با امتیازات زندگی می کنند  قابل مقایسه نیست . ایدیولوژی نه تنها که طبقات را به وجود می آورد باعث شخصیت پرستی می شود . رهبر برای شان عبادت می شود . و آنهایکه از اسلام هم ایدیولوژی ساخته اند شخصیت پرستی را شدید دامن زده اند . امیر از مردم بالاتر است و زندگی امیر از مردم عادی بسیار بلند تر است در حالیکه لباس حضرت عمر و مردم عادی یکسان بود . شخصیت پرستی انسان را مطلق کور می کند و این کوری باعث شیوع ظلم و فساد می شود . ایدیولوزی باعث می شود تا افراد جامعه همیشه به ضد همدیگر قرار داشته باشند و خواه مخواه ایدیولوژی سر اقتدار برای سرکوبی مردم همیشه برنده است . طالبان هم از اسلام یک ایدیولوژی ساخته اند که باعث بدبختی افغانستان شده است و همچنان وهابی های سعودی و آخوند های ایرانی زیر عنوان سنت و جماعت و ولایت فقهی ایدیولوژی های خود ساخته که در دین نیست ساخته اند و یک آشوب برپاست .
١٨ اکتوبر ٢٠٢٢
شهر کوپن هاگن، دنمارک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ۲۳th October 2022

    Every body if has a little information about Islam ,she/he knows ,what Taliban , Mullahs in Persia/Iran and Saudi Arabia do ,the actions of them is the regulations of Islam. Please read Quran and the statements of prophet of Islam

    her kaes ager anda-ki aagahi az islam dashte baashaed mi danaed ke kerdar taleban , mullah haa Iran wae ferman-rawaaye arabistan ber paaye-ye dastor haa-ye quran wae gofte haa-ye payaamber islam wae char jaa-nashin pas az payaamber ast. aghaa farid yonus “aab der hawaen mi kobaed” , eshan mi tawanaed be nawisaed ke islam 1400 sal pish kenon kar-bord ne daraed baayed an ra deger-gon saakht

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا