خبر و دیدگاه

نقش زن در تمدن اسلامی

 

وقتی ما تاریخ  را ورق می زنیم می بینیم که زنان در کنار مردان در ساختار تمدن اسلامی نقش بارز بازی کردند و اما گروه های نادان مانند طالبان  زیر عنوان دین و سنت نقش زنان را نادیده میگیرند و دید وبینش قومی خود را زیر عنوان دین در افغانستان پیاده کرده اند که یک بدنامی نه تنها برای اسلام بلکه  برای مردم افغانستان است. مردم افغانستان باید درین راستا مبارزه کنند تا از یوغ استثمار قومی زیر عنوان دین و سنت  آزاد شوند. 

خداوند نه در خلقت ، نه در خانواده و نه در اجتماع بین زن و مرد تبعیض نکرده است چنانچه در سوره نساء آیۀ اول می گوید ما مرد و زن را از نفس واحد خلق کردیم. در سورۀ بقره آیۀ ۱۸۷ می گوید زن لباس مرد است و مرد لباس زن. و در سورۀ آل عمران آیۀ ۱۹۵ می گوید من کار هیچ کدام شما را ضایع نه می کنم چه مرد باشد و یا چه زن باشد. نه تنها که قرآن برعلیه زن تبعیض نکرده است بلکه زعامت زن را از نگاه دین شناسی از ملکه سبا مشهور به بلقیس را در عهد حضرت سلیمان به تمثیل می کشد که در قرآن مجید منحیث یک زعیم  نامبرده شده است یعنی زنان حق دارند تا در رِاس حکومت مانند مردان قرار گیرند.

حالا بیبینیم تاریخ به ما چه می گوید:

حضرت بی بی خدیجه کبرا اولین همسر پیامبر یک زن تاجر پیشه بود و پیامبر (ص) برای او کار میکرد.

حضرت بی بی عایشه (رض) همسر جوان پیامبر ، بعد از رحلت پیامبر (ص) منحیث یک فقهی و سیاست پیشه و سر لشکر نظامی عرض اندام کرد. از اعطا بن رباح روایت است که وقتی مردم سوال میداشتند به عایشه رجوع میکردند. به اساس همین روایت تاریخی است که زنان حق دارند تا قاضی شوند.

در زمان پیامبر زنان و مردان یکجا وضو میگرفتند. (حدیث شماره ۱۹۲ باب وضوء ، صحیح بخاری). تبعیض بین زن و مرد در داخل مسجد مانند امروز  نبود. زنان و مردان یکجا از مکه به مدینه هجرت کردند. زنان در عقب مردان در زمان پیامبر به نماز اقتدا میکردند و در داخل مسجد، هم در زمان پیامبر و هم خلفا نه تنها از پیامبر و خلیفه سوالات میداشتند از حقوق خود در مسجد دفاع میکردند. داستان یک زن که با حضرت عمر (رض) در مورد مهر در داخل مسجد گفتگو کرد مثال محکم از تمدن اسلامی در بخش آزادی مردان و زنان و یکجا بودن شان در اجتماع است.

منبر مسجد به پیشهناد یک زن در مسجد در ایام پیامبر (ص) ساخته شد. بلی، همین منبر که امروز خطیب بالا می شود و وعظ می کند به پیشنهاد یک زن و عملکرد نجار او ساخته شده است.

در جنگ های اسلام در مقابل کفار، زنان از مردان که زخمی شده بودند پرستاری میکردند.

 پیامبر خدا فرمود که آموختن علم برای مرد و زن فرض است.  نتیجه اینکه بی بی زینب (رض) اولین مدرسه زنان را تاسیس کرد. پسان اولین دانشگاه توسط یک بانوی مسلمان به نام فاطمه الفهری در شهر فاس ، مملکت المغرب که زیاد تر مراکش می گویند در سال ۸۵۹ میلادی بنا یافت. بانوی مسلمان ایجیلیا استرلابی در سوریه  در قرن دهم قطب نما را ساخت. 

در امپراطوری های اسلامی زنان نقش بازی کرده اند حتی که فرزند شان پادشاه می بود و اما آنها نقش خود را در سلطنت داشتند . مثال برجسته در تاریخ اسلام مادر سلطان علاء الدین محمد خوارزمشاه نامدار ترین پادشاه خوارزمشاهیان، ترکان خاتون بود. یا رضیه خاتون اولین زن دولت مسلمان ترک بود که به اقتدار خاص حکمرانی کرد. و یا شجر الدار دومین پادشاه زن که به اساس  انتخاب به قدرت رسید . این فقط یک چکیده یی بود که در اسلام محمد زن و مرد از نگاه مدنی تفاوت وجود ندارد و این اقوام و عرب و غیر عرب بودند و هستند  که زن را نه تنها از سیاست و اجتماع بلکه از مسجد بیرون کردند. خنده آور این است که امروز مردان نادان میخواهند تا در بارۀ حقوق زنان تصمیم بگیرند.

 در تاریخ معاصر زنان نقش خود را بازی کردند. در کشور های همجوار بینظیر بوتو صدراعظم پاکستان شد. تانسو چیلر یا به ترکی چیللر در ترکیه صدراعظم شد و هنوز حیات دارد. 

در اسلام زن و مرد از حقوق مدنی مساوی برخورداد است و هیچ مردی بر زنی و هیچ زنی بر مردی بر تری ندارد به جز از تقوی و دانش.

افغانستان به یک انقلاب فرهنگی نیازمند است تا مرد و زن کشور بتوانند از نظام قومی و قبایلی و استثمار دین و سنت نجات پیدا کنند . و اولین نسخۀ  انقلاب، ریگ شویی احادیث جعلی در متون دینی شیعه و سنی است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایا شما هم از دین سخن داری، به خدا تعجب است یک دفه امی قواره تان در اینه سیکو، ایا در روی تان کدام اثار سنت است یا خیر؟ شما یک ملا بی سنت برګری استی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا