خبر و دیدگاه

دکتور یونس دعوت حرکت ملی را رد کرد

تشکری از حرکت ملی أفغانستان
از آنجایکه یک عده دوستان در مورد شرکت من در کنفرانس ٣٠ سپتامبر ٢٠٢١ حرکت ملی افغانستان که از طریق سیستم زوم دایر میشود سوال کردند باید به جواب بپردازم:
از رئیس حرکت ملی افغانستان جناب دکتور وحید مومند تشکر می کنم که من را به حیث سخنران محور یا Keynote speaker دعوت کردند  قلبا سپاسگزارم .
هدف همه ای ما صلح در افغانستان و قطع جنگ و خون ریزی است. بعد از یک سلسله گفت و شنود ها متاسفانه ما به توافق نرسیدیم و من از شرکت درین کنفرانس معذرت خواستم .
جناب دکتور مومند طالبان را یک واقعیت سیاسی میداند و من طالبان را یک واقعیت سیاسی نمیدانم زیرا از هیچ نگاه مشروعیت سیاسی ندارند.  قدرت به زور گرفته شده است .  مردم ناراضی هستند و کشور های منطقه و دول خارجی طالبان را به رسمیت نه می شناسند. نزد  من طالبان یک گروه تروریستی هستند که به قوت  پاکستان به قدرت غیر مشروع رسیده اند.
دوم جناب مومند اظهار داشتند که می توان با طالبان کار کرد ازینکه جنگ دوام کند. من شدید مخالف جنگ و خونریزی هستم و اما مخالف کار کردن با طالبان که یک گروپ تروریستی هستند و همین حالًا علنی در مقابل مردم شریف افغانستان تبعیض را به نام دین و سنت روا داشته اند، هستم، زیرا آنها تغییر ناپذیر هستند .
من پیشنهاد کردم که اجندای یک نظام معتدل اسلامی ساخته شود و بدین ترتیب با طالبان از نگاه علمی و حقوقی  به مقابله باید شد و اعتماد جامعه بین المللی را جذب کرد. یعنی من پیشنهاد دموکراسی اسلامی را که برای اولین بار در جهان اسلام یک کتاب درین مورد نوشته ام ، کردم و اما پذیرفته نشد. هدف دموکراسی اسلامی امنیت کامل کشور نه از طریق تفنگ بلکه قانون أست. دوم اقتصاد قوی تا مردم از فقر و بیچارگی نجات پیدا کنند و سوم آموزش و پرورش به سطح ملی است به شمول مبارزه با بیسوادی تا مردم برای خود تصمیم بگیرند نه اینکه دولت برای مردم تصمیم بگیرد. هدف دموکراسی اسلامی تحمیل دین بالای مردم نیست زیرا دین یک موضوع شخصی و خصوصی است. این به این معنی نیست که دین از سیاست جداست. اما سیاست در اسلام واقعی این است که متضمن رفاه و آرامی مردم باشد نه ترس از دولت و یا اینکه دولت  دین را به زور بالای مردم تحمیل کند. من شدید طرفدار حقوق شهروندی هستم یعنی همه افراد جامعه ، مرد و زن ؛ شیعه و سنی ، همه اقوام در مقابل قانون حقوق مدنی مساوی داشته باشند و طالبان زنان را قشر دوم جامعه میدانند.
من تکرار از جناب دکتور مومند و همکاران شان تشکر می کنم و توجه شانرا جلب می کنم که همکاری با طالبان به نفع افغانستان نیست و  باعث بدبختی های زیاد تر خواهد شد .
با حرمت
دکتور فرید بونس
مولف دموکراسی اسلامی و استاد متقاعد بشر شناسی فرهنگی خاور میانه و برنامه ساز فرهنگی و سیاسی در تلویزیون جهانی آریانا افغانستان – لاس آنجلس و تلویزیون جهانی امید٢۴ – تورنتو ، کانادا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا