خبر و دیدگاه

خطاب به آقای خلیل زاد

جناب خلیل زاد سلام !
درست بیست سال از حضور مستقیم وغیر مستقیم شما من حیث نما ینده آمریکا در افغانستان میگذرد وطی این مدت  شش و یا هفت بار شمارا طور مباشر ویا مجازی ملاقات  وصحبت کرده ام. درین ملاقات ها شما گفتید درست است که تا بعیت آمریکا ئی دارم اما تبارم افغانیست. تمام هست وبودم بخاطر افغانستان می تپد و تلاشم بخاطر آرامش وآسایش افغانستان است. ما مردم افغانستان بر حست ارزش های کلتوری به حرف بزرگان باور داریم و به نماینده کشور بزرگ چون آمریکا بیشتر، اما  در یکی از شبها کردار شمارا با گفتار شما به سنجش نشستم به این نتیجه رسیدم که شما کار های انجام میدهید که درکش کار ساده ای نیست. باید از شما پرسید.
شما در دوره سفارت خود در کابل  پالیسی میکر بر نامه دا یاک ودی دی آر بودید، شاید ایده ای خوب بود اما بر آیند این فرایند تنهاخلق خلاء امنیتی و باز گشت طالبان از کوه ها به قریه ها بود.
شما پانزد سال قبل ابتکار ساختن شورای عالی صلح را دا شتید طالبان را برادر خطاب کردید تا انگیزه جنگ علیه طالبان کاهش پیدا کند. عمر پروژه صلح شما مساوی با عمر جنگ است  اما نتیجه هیچ.
شما باراه اندازی پروژه صلح طالبان را از کوه ها و قریه ها به شهر آوردید گاه با بمب وگاه با راکت همه بزرگان ومخالفان طالبان زیر این نام  ترور شدند.
 شما با افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر طالب هارا با جهان آشنا ساختید به ایشان مشروعیت سیاسی دادید.
شما ما ها در دفتر طالبان در قطر شبها، روز ها، ساعتها  با ملا برادر وملا شیر محمد استا نیکزی صحبت ومشوره و مذاکره داشتید خیلی دست بدست با سیمای بشاش ولبان پر از خنده ظاهر شدید،  صلح نشد. دلیل خوشی شما چه بود؟
شما  وجنرال میلر با اشتیاق تمام در مراسم تحلیف آقای اشرف غنی حضور به هم رساندید وکف زدید وپیروزی را تبریک گفتید اما در تعاملات خویش با اشرف غنی هیچ مشوره نکردید و آنرا هیچ ارزش ندادید. فقط به کابل آمدید قدم بقدم خواستهای طالبان را تحمیل وعملی ساختید.
شما من حیث نماینده امریکا زیر نام صلح افغانی در دوحه با طالبان معاهده امضا کردید و بخورد مردم دادید که همه تلاشها بخاطر صلح  افغانستان است اقلا با حکومت افغانستان مشوره کردید؟ اگر مسئله بین امریکا وطالبان بود چرا زیر نام  مذاکرات صلح بین الافغانی انجام دادید وچرا در دوحه ؟ چرا در کویته این قرار داد را با ملا هبت الله امضا نکردید.؟
شما  اشرف غنی را زیر فشار گذا شتید تا پنج ونیم هزار جنگجوی جنایتکار طالب را از زندان رها سازد تا سنگر های طالبان تقویت شود. اگر میگوئید بخاطر اعتماد سازی بود. کدام اعتماد؟  بفرما.!
شما انس حقانی را آزاد ساختید تا حلقه  تا اعضای شورای طالبان در قطر تقویت شود .
شما بخاطر بلند بردن اعتبار طالبان آنهارا به کشور های منطقه بردید وسران سیاسی افغانستان را به بهانه ای مذاکره بحضور طالبان خواستید و تحقیر کردید. هر مر تبه که تعداد بنام سیاسیون و اعضای تیم مذاکره نزد طالبان فرا خوانده میشود نتیجه سبک سازی نما یندگان افغانستان وبزرگ سازی طالبان بود.
شما در هر نوبت که به قطر میآیئد به طالبان درس جدید میدهید، شروط جدید میگذارید، مثلا زندانی ها رها شود، رئیس جمهور استعفا بدهد، سران طالب ها از لست سیاه سیا خارج شوند. کدام لست سیا؟ گروهی که آمریکا شب وروز با آنها مذاکره دارد ودست شانرا گرفته است در کتاب لست سیاه سیا است.؟ به چشم مردم خاک نپا شید!
شما خوب محاسبه کنید کدام کارِ شما به نفع افغانستان بوده؟ مگر نه این است که شما فقط به طالبان خدمت کردید، وبر فرق سائر افغانها زدید و این سناریو مانند سریال دنباله دار ادامه دارد.
 شما از تیر باران زنان توسط طالبان در اسپین بولدک چه سود می برید؟ شما از بسته شدن مکاتب وشفاخانه ها چه سود می پندارید؟ شما از حبس خانگی زنان افغان چه سود می برید؟ شما از فروش چادر برقع چه سود می برید؟
میدانم شما میخواهید در افغانستان لشکر بسازید تا بگردن ایران بیاندازید. یکی را تحریک کردید که حشد شیعه جور کند و به دیگری پول میدهید تا بنام سنی شیعه را بکشد. آخر شما ازین تفرقه واختلاف وخونریزی در تنور جنگ افغانستان چه سود می برید ؟
شما باراه اندازی جنگ قومی ومذهبی در افغانستان  کدام هدف را دنبال میکنید ؟ لطفا رحم کن!
اما آفرین بشما که کشور بزرگ چون آمریکارا در زیر پای طالبان له کردید ورسوا ساختید. این هنر را هرکس ندارد. بگفته معاون اول بین شما وطالبان یک خط باریک وجود دارد و آن اینکه تو هم زمانی عضو حزب مولوی خالص بودی وطالبان هم پیروان مولوی خالص اند.
آمریکارا بخاک وافغانستان را به آتش مبدل ساختی تا هم کیشان وهم تباران تو فاتح وسر فراز  تاریخ باشند.
وای بحال افغانها  که برای همیش نگون بختی را تجربه میکنند نگون بخت وسیه اختر باد کسیکه در مورد افغانستان نیت بد دارد آمین ….

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اعمال و شیطنت های زلمی خلیلزاد، در ارتباط به افغانستان اگر زیر ذره بین گذاشته شود، به این نتیجه آدم میرسد که اگر خلیلزاد مثل روسای جمهور امریکا اختیارات میداشت، روی موسیلینی پدر فاشیزم و روی ادولف هتلر را سفید میساخت. با وجودیکه این چهره فتنه در کشور پیشرفته و بزرگی مثل امریکا زندگی دارد، اما ذهن و روان او چنان عقبمانده وگنده میباشد، که باور کردنش دشوار می نماید.
    خر عیسی گرش به مکه برند … چونکه تر شد هنوز خر باشد.
    خلیلزاد هنوز هم از فکر فاشستی برتری جوئی قومی بیرون نبرامده است. به حقوق شهروندی و تساوی حقوق اقوام باور ندارد. ننگ باد به تحصیل کرده ای با این فکر و عمل گندیده عقبمانده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا