خبر و دیدگاه

مسلمانان نادان نبودند

 

 اِمداد مسلمانان در تمدن جهانی

یک دوست جوان به من نوشت که یک کتاب را زیر عنوان انسان خِردمند یا همچو چیزی میخواند که ایمان ما را زیر سوال می برد. و از قرینه معلوم می شد که خودش هم زیر تاثیر همان کتاب قرار گرفته است بدون اینکه تاریخ اسلام و کارکرد های دانشمندان مسلمان را در عرصه ساینس و تکنالوژی خبر داشته باشد. گناه این جوان نیست زیرا اسلام توسط خود مسلمانان بد نام شده است و گروه طالبان ، القاعده و داعش و بوکو حرام و غیره شاهد قول ماست. در کنار اینکه مخالفین اسلام، مسلمان و غیر مسلمان  همیشه در کوشش هستند تا اسلام را بد معرفی کنند و جوانان را از راه اسلام به دور سازند. چنانچه در یک مجلس از طریق  زوم شرکت کرده بودم که یک شخص نادان به قرآن که خودش را دکتر هم می خطاب می کند زیر عنوان آزادی بیان و کلام آمد و گفت که روزه  گرفتن برای شما مضر است!!!؟؟؟ در حالیکه تحقیقات ساینس به وضاحت می رساند که روزه گرفتن به صحت بسیار مفید است و احتیاج به دلایل دینی نه میرود اگر کسی عقل داشته باشد. مشکل طبقۀ تحصیل یافته درین است که از حکمت خبر ندارد و فکر میکند تنها دکتورای او کافی است که جهان بشریت را بشناسد. لذا قابل درک است که یک تحصیل یافته ایمان ما را زیر سوال ببرد . زیرا اول قرآن را نه میداند و دوم  از حکمت بیخبر است . همچنان است ملا بی خبر از علم و معرفت در اسلام که فقط چند آیه  و حدیث را از بر کرده است و جزیی ترین معلومات از تاریخ سیر علوم در اسلام ، اندیشۀ علمی و سیانتیفیک اسلامی و ساینس و علوم انسانی و انسان گرایی که در غرب ” هُومَنیزم” یاد میشود ، ندارد و کارش فقط به کفر گرفتن مردم و دو و دشنام مردم و یادآوری دوزخ و جهنم  است و اما از غفوری و رحیمی و بردباری و عفوه و بخشش خداوند ، و اینکه قرآن با ساینس امروز هماهنگی دارد، چیزی نه می داند . و این پیشامد خشن وغیرعلمی زیاد تر کار وهابی هاست که متاسفانه مسلمانان راستین دست و پنجه نرم میکنند تا چطور و چگونه از اسلام واقعی که محمد (ص) به ارمغان آورد دفاع کنند.

درین نوشتار کوتاه کوشش می شود تا اِمداد مسلمانان را در عرصۀ ساینس و اینکه چقدر اسلام در جهان بشریت در راستای علوم خدمت کرده است خدمت شما تقدیم می کنیم. 

با اینکه دانشمندان  در گذشته از امداد مسلمانان در تمدن بشری آگاهی داشتند و دارند و اما طبقۀ امی و مردم عادی اطلاغ نداشتند تا اینکه کتاب 

۱۰۰۱ Inventions: Muslim Heritage in Our World 

یعنی ۱۰۰۱ اختراع : میراث مسلمانان در دنیای ما ، توسط

Foundation for Science, Technology and Civilisation 

بنیاد سانیس ، تنکنالوژی و تمدن در انگلستان در سال ۲۰۰۶ به زیور چاپ آراسته شد و جهانیان را در شگفت برد.  بعد ازین ، به اساس همین کتاب ،  نمایشگاه  امداد مسلمانان در تمدن بشری در موزیم تکنالوژی شهر مشهور لاس آنجلس  در ایالت کلیفرونیا توسط بانو هلیری کلنتون وزیر خارجۀ وقت امریکا به تاریخ بیست و پنجم ماه می ۲۰۱۱ از طریق سیستم اسکایپ افتتاح شد. این نمایشگاه یک ملیون بیننده داشت و به اندازه ای مزدحم بود که پولیس لاس آنجلس برای حفظ و اداره امنیت قوای خاص را در اطراف موزیم گماشته بود. در افتتاحیۀ خود بانو کلنتون اظهار داشت که جای افتخار است که در جهان اسلام یک زن بنیانگزار یک دانشگاه بود. هدف او فاطمه الفهری بود.

نا گفته نباید گذاشت که قبل ازین رویداد های علمی در انگلستان و ایالات متحده امریکا  دو تشبث علمی دیگر در کشور فرانسه صورت گرفته بود. اولی آن نشر کتاب  ” کتاب مقدس[بایبل]، قرآن و سانیس” اثر پروفیسور بوکی فرانسوی در سال ۱۹۷۶ بود که به زبان انگلیسی هم ترجمه شده است. درین کتاب مولف نشان داده است که آیات قرآن با ساینس امروز هماهنگی کامل دارد و نشان میدهد که کتاب عیسویان و یهودان با ساینس امروز هماهنگی ندارد. همچنان در سال ۲۰۰۲ محمد یاسین قصاب اهل کشور تونس و تبعۀ فرانسه کتاب “هزار حقیقت علمی قرآن مجید” را به زبان فرانسوی نگاشت که در سال ۲۰۰۷ توسط پروفیسور محمد شفیق یونس استاد نباتات طبی و فرمکولوژی ، در کشور فرانسه به زبان فارسی ترجمه شد و توسط نشرات بامیان در فرانسه به زیور چاپ آراسته گردید.

قرآن مجید کتاب علم و حکمت است و این وظیفۀ ما انسان هاست تا ازین کتاب به شکل علمی بهره گیریم. قرآن  تنها یک کتاب عقیدوی وعبادات نیست. همه علوم در آن گنجانیده شده است. 

کتب در جهان امروز در زمینه ای ساینس و تکنالوژی در اسلام زیاد به دسترس مردم قرار دارد. در کنار کتاب های که در بالا تذکر دادیم کتاب 

 The Mainstream of Civilization 

یعنی “جویبار تمدن” اثر دو دانشمند امریکایی

Joseph R. Strayer and Hans W. Gatzke

که در سال ۱۹۷۹ چاپ سوم آن به بازار کتاب عرضه شد نقل قول می کنیم. این دانشمندان تاریخ تمدن می نویسند: که از ۹۰۰ میلادی الی ۱۲۰۰ میلادی مهم ترین تحقیقات علمی در علم نجوم ، فزیک ، طب ریاضی ، و جغرافیه در کشور های اسلامی صورت گرفته است. اساساً تحقیقات اسلامی از سال ۶۵۰ آغاز شد و تا ۱۶۵۰ میلادی دوام کرد و بعد از آن مسلمانان به عقب رفتند. دلایل عقب نشینی مسلمانان یک مضمون جداگانه را ایجاب می کند.

قبل ازینکه در بارۀ امداد  مسلمانان در تمدن بشری چند سطری بنویسیم بهتر است موقف قرآن مجید را در زمینه یاد آور شویم. قرآن کریم در سورۀ طه آیه ۱۱۴ می گوید : ” وَقُل رَّبِّ زِدۡنِى عِلۡمً۬ا ” یعنی (و الهی بر علم من بیفزای.) هدف از علم تنها از بر کردن قرآن نیست بلکه تطبیق آن به اساسات علوم است که ما باید تحقیق کنیم چنانچه گذشتگان ما این کار را کردند. قرآن دانشمندان و علما را به علمیت شان می شناسد و می گوید: “قلۡ هَلۡ یَسۡتَوِى ٱلَّذِینَ یَعۡلَمُونَ وَٱلَّذِینَ لَا یَعۡلَمُونَ‌ۗ .” یعنی (آنانیکه علم دارند و آنانیکه علم ندارند برابرند.). گفتیم که قرآن کتاب علم و حکمت است و هر چیز در دنیای هستی احاطه علمی دارد. قرآن در سوره طلاق آیه دوازدهم می گوید:

“وَأَنَّ ٱللَّهَ قَدۡ أَحَاطَ بِکُلِّ شَىۡءٍ عِلۡمَۢا” یعنی (و بدانید که خداوند همه چیز را به اساس علم احاطه کرده است.) همین آیات بود که مسلمانان سردمدار علم و معرفت شدند و باعث به وجود آوردن رنساس در اروپا گردندید. همه چیز احاطه علمی دارد و همین بود که مسلمانان به اساس علم تحقیق  اصول تحقیقات را در جامعه بشری بنیاد نهادند یعنی عین الیقین ، علم الیقین و حق الیقین. با مشاهدات از طریق علم شما به حقیقت برسید. امروز در دانشگاه ها اصول تحقیق همین است. بدون دسترسی به علوم انسان به معراج کمال نمیرسد و حتی خدا را درست شناخته نه می تواند چنانچه شیخ فرید الدین عطار نیشاپوری گوید:

چو شمع از پی علم باید گداخت  — که بی علم نتوان خدا را شناخت

 زمانیکه عیسویان گالیلیو ایتالوی را که گالیلیه هم یاد میشود در سال ۱۶۳۳ به جرم اینکه ادعا کرده بود که زمین به دور آفتاب می چرخد توسط  رهبران کلیسا محکمه کردند و مجبور به خانه نشینی یعنی زندانی خانگی شد و در سال ۱۶۴۲  در زندان جان داد، امداد مسلمانان بین ۶۵۰ میلادی و ۱۶۵۰ میلادی در عرصه ساینس و علوم انسانی حیرت انگیز و قابل تمجید و ستایش است که مسلمانان چقدر به علم تکیه داشتند و چقدر روشن ضمیر بودند .

بیت الحکمۀ بغداد، در عصر عباسیان مخصوصاً مامون الرشید وهارون الرشید بنیانگزاران بیت الحکمه ، از بزرگترین کتابخانه جهان بود؛ زمانیکه اروپا در بربریت زندگی میکرد و امریکای وجود نداشت.  علمای اسلام و دانشمندان آثار یونانی را ترجمه کردند و از تمدن خراسان و هندوستان هم آموختند . نتیجتاً باعث شگوفانی علم و ساینس و مخصوصاً یگانگی و هماهنگی ساینس و دین شدند. هر چه که به اساس توحید سازگار بود گرفتند و آنیکه نبود در مقابل آن استدلال کردند.  اختراعات و اکتشافات مسلمانان در همه ابعاد زندگی انسانی تمدن امروز را بنیان گذاشت. این است اکتشافات و اختراعات مسلمانان :

 محمد بن موسی الخوارزمی علم الجبر را بنیاد گذاشت ، (۸۲۰ میلادی) که اساس همه پیشرفت های علمی در ساحه  تخنیک  وانجنیری می باشد. کلمه الجبر عربی است نه لاتین ، فرانسوی و انگلیسی.

ابوبکر محمد ابن زکریا مشهور به رازی الکهل را منحیث یک انتی سپتیک یا ضد عفونی کشف کرد (متولد ۸۶۵میلادی) که تا امروز در طبابت به کار می رود. رازی همچنان اسید سلفوریک را کشف نمود. کلمه الکهل عربی است. 

ابن سینا پدر طب مدرن  (متولد ۸۸۰ میلادی) . کتاب الشفاء و قانون طب را نوشت. آثار ابن سینا تا امروز در دانشگاه های طب  جهان تدریس می شود. 

فاطمه الفهری بنیانگزار اولین دانشگاه در شهر فاس المغرب مشهور به کشور مراکش. این دانشگاه  دارای لیلیه برای دانشجویان است . من در سال ۲۰۱۹ توانستم در سفر المغرب این دانشگاه را از نزدیک بیبینم.  بانو کلنتون از همین زن در بیانات خودش یاد آور شد.

جابر بن حیان پدرعلم کیمیا (۷۲۱ میلادی). دانشمندان علم کیمیا عمل تقطیر و ساخت انواع ابزار های کیمیا را به او نسبت داده اند.

مهندس بزرگ ترکیه عثمانی سنان. متولد ۱۴۸۹. این معمار مشهور در حدود ۴۷۷ تعمیر را بنا کرد به شمول مسجد مشهور سلیمانیه در ترکیه عثمانی. سبک خاص را از خود به جا گذاشت که به نام معماری ترکیه عثمانی یاد میشود.

ابن خلدون پدر جامعه شناسی و علوم انسانی در شرق (متولد ۱۳۳۲ میلادی). نویسنده کتاب مشهور”مقدمه”

ابن الحیثم پدر آُوپتیک مدرن شناخته شده است و همه مطالعات چشم از کارکرد های این مرد است . کتاب شناخت چشم این ریاضی دان و فزیک دان مشهور به نام کتاب المنظر است.

ابن بتوته ابن بطوطه هم نوشته شده است. (متولد ۱۳۰۴ میلادی) معروفترین جهانگرد دنیا که بیست و هفت سال سفر کرد و کتاب سفرنامه را نوشت. نیم زیاد تر از دنیای متمدن را سفر کرده بود.

ایجلیه استرولبی (متولد ۹۴۴ میلادی). زن که شغل پدر را تعقیب کرد و مشهور ترین قطب نما ساز گردید. قطب نما از آثار مسلمانان سوریه و همین زن است.

فارابی ابونصر(متولد ۸۷۲) فیلسوف و در رشته های فلسفه سیاسی منطق  و اخلاق زیاد کار کرد و همچنان در کنار ابن سینا اولین نوت های موسیقی را نوشت. مسلمانان اولین کسانی بودند که برای اولین بار نوت های موسیقی را نوشتند.

این فضلاۀ، حکما و علما در یک رشته تخصص نداشتند. اول قرآن را درست میدانستند و بعد در دیگر علوم تخصص داشتند. هم ریاضی دان بودند و هم فیلسوف و هم کیمیا دان. برای دانشمندان مسلمان همه علوم به اساس توحید یکه و یگانه بود و دین و ساینس و فلسفه و ریاضی همه و همه یکی بود نه اینکه جدا جدا باشد.

عملکرد های مسلمانان فهرست آن زیاد است که از چند دیگر برای روشنی موضوع که از اسلام به جهان و مخصوصاً به غرب زمین رفته است ، نام میگیریم.

حمام در اروپا از میراث مسلمانان است

فواره آب در صحن منزل و یا حویلی از میراث مسلمانان است

رستوران و کافه روی بازاراز میراث مسلمانان است

شفاخانه یا بیمارستان از میراث مسلمانان است

زیر پایی مقابل یک کوچ که پای خود را می مانیم که در زبان انگلیسی آتومان یاد میشود از ترکیه عثمانی آمده است

هندسه و کار های هندسی از میراث مسلمانان در تعمیرات است

 

شربت یا جوس از ابتکارات مسلمانان است

فارمسی و دارو سازی را از یونان آموختند و توسعه دادند و درین مورد مسلمانان زیاد تر مصدر خدمت شدند

نمونه ای از واژه های که از فرهنگ اسلام داخل فرهنگ جهانی شده است. تعداد این واژه ها یا کلمات زیاد است و درین مضمون فقط برای اثبات موضوع که تاثیرات فرهنگ اسلام را در غرب و جهان نشان داده باشیم از چند آن نام میکیریم.:

الجبر، الکهل ، شربت ، برنج ،  کیمیا ، اطلس،  قهوه ، پَخته، لیمو ، مجله ، آرنج ، زعفران ، شَکَر ، و صفر.

اینکه امروز در اثر آموزش نا سالم در دانشگاه ها و مکاتب ، تبلیغات ضد اسلام توسط غیر مسلمانان و بی خبری قشر تحصیل یافته از تاریخ ساینس در اسلام و نادانی ملای که هرگز به تحقیق و مطالعه نه می پردازد ، جوان ما بیخبر است و فکر میکند که دین اسلام پاسخگوی نیازمندی های شان در عصر حاضر نیست ، جوان مقصر نیست. مقصر آنان هستند که به نام دکتور و پروفیسور و استاد در غفلت به سر می برند و دیگران را رهنمایی کرده نه می توانند.

بر علاوه کتاب های که در متن نذکر داده شد لطفا به کتاب “فرهنگ اسلام در اروپا” اثر دکتر زیگرید هونکه آلمانی و بر گرداننده به فارسی مرتضی رهبانی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. doktor saheb alhaj mohamet Fareed Yonos az … haa schan kans and. an olema wa daneshmandan ke nam borde and hich kodam shan moselman ne bodand. Ibn sena be dobare zande shodan wae ghayamat bawer nadasht. berkhi shan az ters mullah haa be zaher khod ra beraye khalasi az dast mullah haa moselman neshan di dadand

  2. به نویسنده محترم این مضمون “مسلمانان نادان نبودند” سلام و احترام عرض میکنم.
    راست پرسان کنی بسیار کم در فیسبوک و یا نظریه دادن خودرا شامل میسازم. ولی نوشته جناب شما مرا به حرکت آورد. تا چیزی بنویسم. اول باید واضح بسازم که من خودرا از پدر و مادر مسلمان میدانم و در محیط اسلامی بزرگ شده ام یعنی تهمت کفر برمن زده نشود.
    نویسنده محترم ضرب المثل عام است که میگوید :”بودم و بودم بدرد نمیخورد، بگو حالا چه هستی ؟” بهر صورت شما روزه را خیلی مفید نشان داده اید. ولی منکه متوجه شده، با محاسبه و عقل تول و ترازو کرده ام، یافتم که روزه اگر پنج فیصد فایده دارد ولی نودو پنج فیصد ضرر دارد. یکماه روزه گرفتن امروز از عقل بیرون بحساب می آید. و علاوه برآن اگر شما راپور کار تشبثات تولیدی را با روز های غیر روزه داری مقایسه نمائید. بصورت واضح ضرر روزه گرفتن بشما واضح خواهد شد. اگر شما بگوئید که روزه از طرف خدا فرض شده است، شما به دانایی و عقل خداوند توهین را روا داشته اید.
    – جناب شما قران را کتاب علمی و کاملتعریف نموده اید. در حالیکه قرآن کاملا” مخالف علم بوده و با دست آورد های علمی هیچ سازش ندارد. یک مثال عادی. در قرآن آمده که عالم در شش روز خلق شده است.( نقل سفر پیدایش) عهد عتیق. حال آنکه علم امروز میگوید که عالم سیزده ملیارد و هفتصد سال قبل شروع به وجود کرده است و نظام شمسی ما که سیاره زمین هم شامل انست نزدیک به پنج ملیارد سال تشکیل گردیده و پیش بینی مینمایند که تا پنج ملیارد سال دیگرتغیر به تغیر مواجه خواهد شود. در قران عمر نوح پیامبر با کاپی از عهد عتیق نه صدو پنجاه سال و عمر ابراهیم بیش از یکصد سال و آنهم که زنش در هشتاد سالگی حامله میشود و اسحاق را بدنیا می آورد…. وغیره شاید شما بدانید که اقای عبدالکریم سروش یک فیلسوف نامدار مسلمان فارسی زبان چرا قران رویاهای محمد را طرح کرده است. بدون شک بخاطر اینکه به پریشان گوئی و ضد علم بودن قرآن بینی خمیری بسازد. شما نظریات زکریای رازی را که شماهم در لست افتخارات اسلام در این مقاله تان یاد نمودید. او قران را یک کتاب غیر علمی میدانست و پیامبر بودن را پوزخند میزد.
    – خلاصه که قرآن فطرتا در مقابل علم قرار دارد. علم با Science به دانستنی های گفته میشود که استلال داشته باید، تجربه شده باشد، نتیجه تجربه نه یک یا دو بار بلکه هزار بار صحت آنرا نشان بدهد. علم روی احتمالات کار میکند علم نمیگوید که صد فیصد درست میباشد، علم به این باور است که امکان بهتر شدن وجود دارد. علم میگوید که در صورت پیدا شدن نظریه بهتر او باطل میشود. اما دین میگوید که در این دایره بسته دین بمان و دور بزن همین درست و صحیح میباشد . مجبور هستی بپذیری و ایمان داشته باشی. کلمه دوزخ و وجود آن و ارتباط دادن دوزخ به خداوند توهین بزرگ بخداوند میباشد. یک دیوانگی دیگر باور بوجود روح نامیرا است.
    خلاصه مشوره من اینست که به قران ایمان داشت بخاطر اینکه از قدیم در ذهن و روان ما جا داده شده است. قرآن را احترام کرد و در طاق بلند در دستمال ابریشمی پیچاند و هیج ضرور نیست که آنرا حتی در پنج سال هم یکبار باز بکنی.
    همین حالا بیرق اسلام در دستان القاعده ، طالب، و بوکوحرام و الشباب و دها گروه ترورستی دیگر در جهان قرار دارد و در سطح کشور ها هم در دست عربستان سعودی و دست اخوند های ایران قرار دارد. که هردوی شان مایه ننگ میباشند.
    ببخشید که چیزهائی نوشتم. میگویند حقیقت تلخ است ولیکن بر شرین دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا