خبر و دیدگاه

ضرورت تغیر مشی سیاسی و ستراتیژی جنگ

تا زمانیکه استراتیژی جنگ و مشی سیاست تغییر نکند؛ ‫ناپُلِئون بُناپارت ‬را هم در وزارت دفاع بیاورید، وضعیت تغییر نخواهد کرد.
تقرر آمر بسم الله خان در وزارت جنگ، بیگمان نوید دهندهٔ تغییر رویکرد سیاسی رهبری حکومت در شرایط دشوار سیاسی امروز افغانستان می باشد، اما موفقیت او مشروط به تغییر اساسی متغییر های استراتیژی جنگ و مشی سیاسی رهبری دولت و حکومت خواهد بود.
آمر بسم الله خان، بیگمان تیکه کلام معروف آمر صاحب مسعود عزیز را به خاطر دارد که می گفت: «جان بیادر؛ جنگ شدیار سر شدیار ».
الف
ژنرال بسم الله خان در شرایطی وارد وزارت جنگ می شود، که نبرد تهاجمی طالبان در هشتاد شهرستان در جریان است و کشور در معرض تهدید جدی دشمن قرار دارد.
اما انگیزه و ظرفیت بالقوهٔ نبرد با طالبان در متن جامعه و ارتش به صورت قوی موجود می باشد، این ظرفیت بالقوه به پوتانسیل بالفعل تبدیل نخواهد شد؛ مگر با تغییر مشی سیاسی علیه طالب و تدوین استراتیژی جنگ.
ب
گفتمان رسمی دولت و رسانه ها و مطبوعات باید تغییر اساسی نماید و از تضعیف روحیه مردم و ارتش جلوگیری شود و در برابر جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن، رویکرد تهاجمی روی دست گرفته شود و به ستون پنجم دشمن در داخل کشور فرصت مانور داده نشود.
ج
وزارت دفاع باید از تمام ظرفیت های علیه طالبان در تمام نقاط افغانستان در جهت شکست و مهار طالبان بهره بگیرد، تعریف روشن و شفاف از دشمن ارایه نماید و امکانات جنگی را به سرعت در دسترس تمام نیروهای امنیتی و دفاعی قرار بدهد.
د
تمام نهاد های امنیتی و نظامی باید هماهنگ عمل نمایند و هرکدام بهتراست جایگاه و تعریف شأن حقوقی و قانونی خود را بشناسند.
نهاد مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری، یک نهاد اجرایی نیست و نباید در امور فرماندهی و عزل و نصب ها دخالت داشته باشد، بلکه وظیفه‌ی این نهاد ارایه راهکار های امنیتی، تحلیل داده ها و پیشنهاد استراتیژی در راستای تأمین منافع ملی، منطقه ای و بین المللی افغانستان می باشد نه دخالت در امور اجرایی دولت.
در اخیر از بارگاه خداوند متعال برای آمر بسم الله خان موفقیت مزید تمنا دارم و امیدوارم او بتواند از تمام ظرفیت های ملی، مردمی و ارتش کشور در جهت آوردن ثبات و امنیت حداکثر استفاده را بنماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا