خبر و دیدگاه

همسر بی اولاد هم مادر است

 

به مناسبت روز مادر

جهانیان روز مادر را در اوقات مختلف سال تجلیل می کنند. در ایالات متحدۀ امریکا  در یکشنبه دوم ماه می هر سال تجلیل میشود. مردم به مادران خود درین روز حرمت میکنند و تحفه ها نثارشان میکنند. پیشوای اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) فرموده است که ، ” بهشت زیر پای مادران است” ؛ اما مادر بودن در فرهنگ اسلام تنها یک مسلۀ بیولوژیک و برای زایمان و آوردن طفل نیست. مادر یک موجود محرک، جامعه ساز است. یک قوۀ بزرگ اجتماعی است که نظم جهانی را می تواند سر و سامان دهد. مادر با کوشش هایش، تلاش های پیگیرش، عرق ریزی هایش و عشق  طبیعی اش به خالق وجهان انسانیت و خلقت، نقش سازنده بازی می کند.  واژه ” اُم” که مادر معنی میشود ، در موارد مختلف زیست باهمی انسانی و اجتماعی استفاده میشود که همه نمایانگر نقش مادر در بخش  زندگی بشری نه منحیث  تنها یک موجود تولید کنندۀ نسل بلکه جامعه ساز می باشد. سورۀ فاتحه در قرآن  “اُم الکتاب” یعنی مادر کتاب نامیده میشود. شهر های مدنی و پیشرفته ” اُم البلاد” یعنی مادر شهرها نامیده میشود. همسران گرامی پیشوای اسلام “اُم المومنین” یعنی مادر مومنان نامیده میشود. به خَمِر (مشروبات الکهلی)  “اُم الفساد”  یعنی مادر همه فساد ها می گویند. 

در اسلام  خانواده واحدِ کوچک اجتماع است. درین واحدِ کوچک زن و مرد هر دو نقش سازنده دارند. مرد بدون زن نه می تواند خانواده را تشکیل دهد. قرآن می گوید که زن لباس مرد است و مرد لباس زن است. این آیه نه تنها حقوق شانرا از نگاه مدنی در خانواده مساوی می سازد نقش زن را منحیث مکمل مرد که  زن یک موجود زندگی ساز است نشان میدهد. در سورۀ نساء خداوند می گوید که مرد و زن را از نفس واحد آفریده است. این نشان دهندۀ دیگر خلقت است که مرد و زن در ساختار زندگانی انسانی نقش مساوی بازی میکنند.  داستان حضرت بی بی هاجره همسر حضرت ابراهیم  (ع) که  تنها می ماند و در اثر تلاش و عبادت به پرودگار، ثابت می سازد که مادر نقش سازنده دارد. آب زمزم میراث تلاش یک مادر است به نام هاجره. مادری که ثابت میکند  یک قوۀ بزرگ اجتماعی است. یگانه زنی که در جوار کعبه مدفون شده یک مادر است .

بسیار جالب است که دراسلام به مجردیکه یک دختر یا زن نکاح میکند، اولاد داشته باشد و یا نداشته باشد “آُم” نامیده میشود . حضرت بی بی عایشه (رض) محبوب ترین همسر پیامبر اسلام اولاد نداشت و اما اُم المومنین خطاب میشود. این ثابت می سازد که در نداشتن اولاد  که طبیعتاً یک زن نه می تواند داشته باشد، هم  یک حکمت نهفته است که بنده قادر نیست تا رمز آنرا بداند.

روز مادر به همه بانوان که نکاح کرده اند و اولاد دارند یا ندارند مبارکباد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا