خبر و دیدگاه

عقلم را استثمار نکنید

 بمناسبت روز جهانی مطبوعات (۳می ۲۰۲۱ )

یک عده فکر میکنند که  آزادی بیان و قلم از فرآورده های غرب زمین است. در حالیکه  آزادی فکر ، قلم و بیان از هدیه های خداوند است که به بشریت ارزانی شده است و اما متاسفانه در سرزمین مسلمانان این تحفه خداوندی همیشه  به خاطر منافع اشخاص و حفظ قدرت  که برای منافع  خودشان بود نه مردم ، از مردم گرفته شده است و مردم مظلوم ساخته شده اند. در کشور ما از زمان امیر شیر علی خان که اخبار شمس النهار عرض اندام کرد تا  سراج الاخبار محمود طرزی و دهه دموکراسی و دیکتاتوری ریاست جمهوری داود خان و بالاخره مجاهدین و طالبان تا  امروز مطبوعات فراز و نشیب های خودش را داشته است. 

همیشه زورمندان قدرت خلاف منافع مردم خواستند تا افکار مردم را کنترل کنند، مردم را مغزشویی کنند و مردم را به خاطر آزادی فکری که قرآن برایشان هدیه داده و می گوید و ” افلا تعقلون ” مگر تعقل نه می کنید، کنترل کنند. جالب اینکه اویکه دین را تدریس میکند او هم مردم را کنترل می کند که باید به ذوق او سخن باید گفت نه اینکه چیزی که خودت از دین میخواهی بدانی و بگویی. این مضحک است که از یک طرف دین را تبلیغ می کند  از سوی دیگر میخواهد مغز تو را کنترل کند.  سیاستمداران برای منافع شان مردمان را به خاطر آزادی بیان و قلم به زندان انداختند. زنده یاد محی الدین انیس در زندان نادر شاه جان به حق سپرد و آنانیکه نادرشاه را به قدرت رساندند مخصوصاً طبقه مذهبی چون منافع شان در خطر بود خود را خاموش گرفتند. وقتی سردار محمد داود پادشاهی را برای منافع خودش جمهوری ساخت باز دیکتاتوری شروع شد و همه جراید و مطبوعات بسته شدو من در کابل بودم و به چشم دیدم. و مردم باید دیگر تفکر نمیکردند چنانچه قرآن گفته است “ویتفکرون” یعنی فکر نمی کنید. ما باید به ذوق سردار صاحب فکر میکردیم و عقل و تفکر خود را مصالحه میکردیم.  در دوران کمونیست ها باید پرولتاریا فکر میکردیم در غیر آن مرتجع بودیم. جراید و مطبوعات در زمان مجاهدین هم باید به ذوق حکومت می بود و اسلام که آنها از خود تعریف کرده بودند که این هم یک ریشخند بزرگ بود. و در زمان طالبان همه مطبوعات به باطله دانی تاریخ انداخته شد و مردم باید مانند طالب متحجر فکر میکردند و می نوشتند در حالیکه قرآن می گوید “الذی علم بالقلم “یعنی همان که علم قلم را آموزش داد . اما قلم من باید به ذوق طالب متحجر میبود. در غیر آن شما کافر هستید .

درین نظام های گنده و دیکتاتوری اگر شما بیان خود را داشته باشید خائن  خطاب می شوید در حالیکه قرآن به ما گفت “علم البیان “. از دید قرآن وظیفه و رسالت و مسئولیت یک خبرنگار همین است که حقایق بگوید نه اینکه به ذوق دولت و حکومت سخن گوید.  قرآن در سوره بقره می گوید “ولا تلبسوا الحق بالبطل و تکتموا الحق و انتم تعلمون” یعنی و حق را به باطل میامیزید  و دیده و دانسته حق را پنهان نکنید. چنانچه ما داریم و داشتیم روزنامه نگاران که آنها برای منافع شخصی خود کار میکردند و رسالت مطبوعاتی خودشان را در دوران سردار داود که  به جای یک نظام مردمی یک دیکتاتوری را براه انداخت و یا کمونیستان و غیره رسالت خود را فراموش کردند.  هر کس که عقل و فکر و قلم و بیان شما را کنترل کند شما راه استثمار را برای خود باز کرده اید و  این ضد اسلام است. خداوند در قرآن می گوید که خدا ظالم نیست و ما بر خود ظلم می کنیم. جنگ بدر در اسلام به خاطر آزادی بیان به پا خاست.

این روز حیاتی را به همه روز نگاران و خبرنگاران متعهد به رسالت علم قلم و بیان تبریک می گویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا