خبر و دیدگاه

اعلامیه کانون پاسداران فرهنگ تاجیک

 

در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸

انتخابات اصلی‌ترین و مهمترین راه‌کار برای تامین مردم‌سالاری وعدالت است. به هر اندازه‌یی که انتخابات شفاف و سهم‌گیری مردم در آن گسترده باشد، مشروعیت و ثبات دولتِ برون‌آمده از آن تضمین می‌گردد که عکس آن نبود مشروعیت و بی‌ثباتی است.

انتخابات امسال از حد اقل لازمه‌‌های مشروعیت و درستی پیاده‌شدن راه‌کارهای پذیرفته شده قانونی برخوردار نبود. نزدیک به ۲۰ میلون مردم واجد شرایط رای‌دهی بودند که کمتر از دو ملیون خواستند و یا توانستند رای بدهند. به‌ظاهر، نبود امنیت یکی از چالش‌های میزان پایین رای‌دهندگان پنداشته می‌شود، اما ناامنی هرگز بدان حدی نبوده است که بدین حد به تقلیل میزان سهمگیری در انتخابات می‌انجامید. بی‌میلی مردم به شرکت در انتخابات ناشی از خیانتی‌ست که تیم حاکم و شرکای شان در چند انتخابات گذشته انجام داده و پروسه‌های دموکراتیک را بدنام کردند. در انتخابات امسال نیز، اشتها و اراده تقلب از همان اغاز تشکیل کمیسیون‌های انتخاباتی و تعیین کمشنران هویدا بود که مطلقا توسط تیم حاکم مهندسی گردید و تیم‌های رقیب نتوانستند این مشکل را رفع کنند که مسوول پنداشته می‌شوند.

اینک نتیجه انتخابات مطابق میل تیم حاکم اعلان گردید. تیمی که رقیب اصلی تیم حاکم است، ثبات و هم‌گرایی، این نتیجه را نپذیرفته است. تحلیل‌گران این وضعیت را نشانه‌یی از رفتن کشور به بحران تازه می‌خوانند. به عقیده برخیها مادامی‌که مساله مذاکره با طالبان با اشرافیت ایالات متحده امریکا روی‌کار است، أفغانستان به یک حکومت نیاز دارد تا در برابر طالبان به مذاکره بپردازد. دولت غنی از نگاه ترکیب قومی منزوی‌است و حتی در میان پشتونها پایه و ریشه‌یی ندارد. مذاکره با طالبان نمی‌تواند به نتیجه برسد مگر این که حکومت دارای قاعده وسیع ویک حکومت نماینده باشد. حکومتی که کمتر از یک ملیون رای دارد چگونه می‌تواند از سی ملیون مردم نمایندگی کند؟ حکومت غنی یک حکومت تکقومی و با اندیشه ها و برنامه‌های حذفی علیه اقوام و هویت‌های دیگر است.

ایستادگی تیم ثبات و هم‌گرایی و نپذیرفتن نتیجه انتخابات اعلان شده توسط کمیسیون نامشروع و نامستقل انتخابات، نیاز مبرم و یک وظیفه و فرض کشوری در شرایط کنونی و در درازمدت است. تیم ثبات و هم‌گرایی به اعلام حکومت همه‌شمول و موازی پرداخته است اما اذعان ما بر آن است که نام این حکومت و حرکت هرچه باشد، هدف اساسی باید جلوگیری از به کرسی نشستن تقلب، تحمیل، تمامیت‌خواهی و زورگویی باشد که منتج به از میان برداشتن گروه فاشیستی به رهبری غنی گردد.

کانون پاسداران فرهنگ تاجیک از هر تصمیمی که مردم به صورت مشترک بگیرند، حمایت می‌کند. اما این پشتبیانی غیرمشروط نیست. ما حرکتی را پشتیبانی می‌کنیم که دارای برنامه و پلان کاری مشخص و روشن بوده و این برنامه در خط منافع درازمدت مردم ما باشد. ما با حرکتهای گله‌وارانه و بدون تعقل و سنجش باور نداریم. هیاهوی محض ره به‌جایی نمی‌برد. باید تداوم و ثبات حرکتهای سیاسی به رویت اسناد و معیارهای قانع‌کننده تضمین شده باشد. ورنه راه انداختن حرکت‌های نمایشی و بی‌پایه و استفاده از احساسات مردم،‌ امیدوار ساختن و سپس خاموشی گرفتن و به کنج معامله خزیدن را محکوم و تقبیح کرده معقتدیم که پیامد چنین حرکتهایی به مراتب خطرناکتر و ویرانگرتر از خیانت فاشیزم در برابر مردم ماست. چرا که از یک‌سو انرژی و توان مردم ضایع میشود و هدف به دست نمی‌آید و از سوی دیگر سبب یاس و سرخوردگی شده مردم را برای مدت‌های مدید فلج ساخته روحیه و اعتماد نسبت به خود و توانایی شان را از آنها می‌گیرد. چنانچه در دو انتخابات گذشته چنین شد. اگر بازهم حرکتی ایجاد شود و از احساسات مردم خسته از جنایت، محرومیت، حق‌تلقی و زورگویی سوء استفادده شود- هرگز بخشودنی نیست و ما درین قبال به آنهایی که هوس و اندیشه استفاده و معامله دارند، هشدار می‌دهیم!

کار مقاومت در برابر تقلب و حکومت فاشیستی غنی تنها و تنها زمانی می‌تواند مورد قبول واقع شود که در یک شورای بزرگ متشکل از شخصیتهای سیاسی، فرهنگی، علمی و اجتماعی طرح شده و راه‌های تضمین و بقایش سنجیده شود. راه هرگونه معامله و حرکت فردی گرفته شود. هیچ‌کسی ریاست تام االاختیار این حرکت را نداشته باشد. تصامیم به گونه جمعی گرفته شود. وظیفه افراد اعلان تصامیم جمعی باشد.

پس از هر انتخابات فرصتی برای انسجام مردم در جهت تامین منافع شان ساختن تشکلات کارای سیاسی میسر می‌گردد. دو بار دیگر این فرصت با خیانت و غفلت دست اندرکاران ردیف‌های اول و دوم سیاسی حوزه تاجیکان سوخته و خاکستر شده است. نتیجه این غفلت و احتمالا خیانت، اخراج دسته جمعی مردم ما از حکومت، اسکان اقوام کوچی در سرزمین‌های‌ما، انکار از هویت مردم ما، فارسی‌ستیزی علنی، مهاجرت گسترده و روزافزوون جوانان به خارج، تباهی اقتصادی، انحصار قومی اقصاد و امنیت و… گردیده است. ملت ما به کسانی از خودشان اعتماد کردند و بار بار به اینها رای دادند اما این افراد بدون اندک‌ترین تعهد به منافع علیای مردم پشت هزاران پرده به هزاران معامله ننگین با عمال فاشیزم پرداختند تا برای پسران و أقارب شان مقام و چوکی صلاحیتی کسب کنند.

کانون پاسداران فرهنگ تاجیک با تعهدی که نسبت به منافع مردم خویش دارد، در اصل و پرنسیپ با قیام و مخالفت در برابر حاکمیت تیم قوم‌گرا، تاجیک‌دشمن، فارسی‌ستیز، مافیایی و استبدادگرای حاکم در ارگ موافق است و آن را تایید می‌کند و همبستگی با سایر اقوام را ضرور و یک نشانه مثبت دانسته از آن استقبال می‌کند، اما هشدار می‌دهد که بدون تضمین تداوم مقاومت و طرح برنامه های منظم، علنی و استراتیژیک علیه نظام کنونی و برنامه‌های قوم‌ستیزانه و حذف‌گرایانه آن، هیچ کاری نتیجه نمی‌دهد. ما تنها از حرکتهای پیشرونده و برنامه محور پشتیبانی ‌می‌کنیم نه از هیاهوگری محض و کاسبکاری‌های مقطعی و ابزاری.

ما پشتیبانی از حکومت مشارکتی یا حکومت موازی را تایید می‌کنیم- اما مشروط به شرایط مشخصی که بخشی از آن در بالا آمد. از تمام مردم عدالتخواه و محروم خویش نیز تمنا می‌بریم تا با چشمان باز در هر پروسه شریک شوند. خود سرنوشت خود را به دست بگیرند و از بازی با سرنوشت و آینده شان جلوگیری کنند.

کانون پاسداران فرهنگ تاجیک با الهام از سنت دیرینه تاریخی و فرهنگی ملت سرفراز تاجیک،‌ که ایستادگی در برابر ستم و زورگویی از مشخصات برجسته و تسلیم ناپذیری و زانو نزدن در برابر ظلم، بی عدالتی و زورگویی خصلت جدایی‌ناپذیرشان است، از حرکت تیم ثبات و همگرایی حمایت مشروط کرده و آن را نیاز مبرم کشور و جامعه ما می‌داند. نتیجه اعلان شده از سوی کمیسیون به اصطلاح مستقل انتخابات را غیرمشروع و قیام مردم برای احقاق حقوش شان را برحق ‌دانسته در کنار مردم خویش خواهد بود!

والسلام،

نور محمد خرمی

سردبیر کانون پاسداران تاجیک

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا