خبر و دیدگاه

بازی جنگ و صلح در افغانستان

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا ادامه گفتگو و مذاکرات را با گروه طالبان لغو کرده است. حتی گفته میشود که نماینده گان گروه طالبان در قطر را  نیز ممنوع الخروج اعلان کرده است گرچه نه تنها من اکثر از هموطنان ما بشمول بعضی از کاندیدان ریاست جمهوری نتایج مذاکرات پشت پرده آقای زلمی خلیلزاد را با طالبان به دیده شک و تردید نگاه میکردند آنچه را که آقای خلیلزاد قدرت نمایی میکرد دانسته میشد که بالاخره فرجام مذاکرات آقای خلیلزاد وطالبان ،بی آبی وبی اعتباری نماینده ارشد ایالات متحده امریکا و گروه طالبان را به دنبال خواهد داشت که چنین شد، وحمل نه ماهه که با وقفه های نه دوره قرار بود سالم تولد شود بالاخره ناقص به دنیا آمد. حالا سوال که نزد همه مطرح است این است چرا ادامه این مذاکرات توسط دونالد ترامپ لغو شد به عقیده من

الف – پنهان کاری واغوا گری آقای خلیلزاد و گروه طالبان در این مذاکرات 

ب –  شامل ساختن منافع واهداف شخصی نماینده امریکا و گروه طالبان در این گفتگو ها  

این دو عنصر از اول به منافع ملی افغانستان همخوانی نداشت بلکه منافع شخصی نماینده امریکا و گروه طالبان در آن نهفته بود.

حالا که بعد از گذشت ۹ ماه گفتگو و مذاکره پشت در های بسته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در صفحه تیوتر خود نوشته است که او  دیدار با رهبران طالبان و رئیس جمهور افغانستان آقای غنی را در منطقه تفریحی کمپ دیوید لغو کرده و ادامه گفتگو ها با طالبان را نیز متوقف ساخته است گام دیگریست که باید به نتایج آن انتظار کشید، پیش از لغو مذاکرات قرار بود دونالد ترامپ روز یکشتبه ۱۷ ماه سنبله با رهبران ارشد گروه طالبان و آقای اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به صورت جداگانه در تفریحگاه “کمپ دیوید” به بطور مخفیانه ملاقاتی داشته باشد اما به یک باره گی تصمیم به لغو این ملاقات گرفت.

به عقیده من همزمان با ادامه مذاکرات حملات خونین اخیر طالبان در سرک شش درک کابل و منطقه قابلبای حملات پیهم در کندز، بغلان، فراه یکی پی دیگری این پیام را می رساند که طالبان خیلی مغرور جا طلب و خود کامه شده اند و به صلح از میله ای تفنگ و توپ باور دارند نه از راه تفاهم .

از سوی دیگر نه تنها دولت افغانستان بلکه تعدادی زیادی از مقامات عالی رتبه امریکا تفاهم نامه ای را که خلیلزاد با طالبان طی ۹ ماه مذاکرات آماده کرده بود به دیده شک می نگریستند اکثریت اعضای کانگرس امریکا باور نداشتند که این تفاهمنامه زمینه صلح را در افغانستان فراهم سازد.

چنانچه آقای مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا با صراحت گفته بود که امریکا می‌خواهد با امضای توافقنامه صلح با طالبان، جنگ جاری در افغانستان به پایان برسد اما با امضای همچو قرار دادی جنگ به پایان نمی رسد. 

به گفته آقای پمپیو او مایل است توافقنامه ای را با طالبان امضا کند که بعد از آن مذاکرات بین الافغانی آغاز شود .


به گفته پمپیو امریکا کدام توافقنامه مسخره را امضا نخواهد کرد؛ بلکه این توافقنامه کاملاً ارزیابی می‌شود و پس از حصول اطمینان و تایید رییس جمهور ترمپ امضا خواهد شد. 

از سوی دیگر مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا نیز گفته است با آنکه کشورش تلاش دارد به یک توافق سیاسی با گروه طالبان دست یابد ولی این تلاش‌ها به این معنی نیست که آمریکا به “هرنوع معامله” با طالبان تن دهد.

از طرف دیگر کنگره امریکا طی روز های گذشته با اظهار نگرانی از متن این توافقنامه از زلمی خلیلزاد خواسته بود  تا با حضور در جلسه علنی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مورد توافق صلح این کشور با گروه طالبان جزئیات ارائه کند ولی خلیلزاد تا کنون این کار را نکرده است.

با لغو ادامه مذاکرات از طرف دونالد ترامپ با گروه طالبان امکان تصامیم ذیل وجود دارد.

۱.ممنوع الخروج شدن گروه طالبان در قطر بخاطر وارد کردن فشار زیادتر بالای آن گروه .

۲.شاید مقامات امریکایی تصمیم به فرستادن قوت های نظامی زیادتری به افغانستان بگیرند و بخواهند از طریق زور غرور و خود خواهی طالبان را بشکنند، از سوی دیگر امکان دارد که مقامات امریکایی تعداد زیادی از جت های جنگی خویش را از خلیج فارس به میدان های هوایی بگرام و شیندند افغانستان انتقال دهند.

  1. با در نظرداشت تصامیم فوق دور از امکان نیست که طالبان حملات خود را تشدید بخشند و به جنگ ادامه دهند یا از خود خواهی و خودکامه گی تا اندازه ای عقب نشینی نمایند.

به باور من از سر گرفتن این مذاکرات زمانی امکان پذیر خواهد شد که یکی از این دو از تصامیم اتخاذ شده ای خویش  عقب نشینی نموده تن به مذاکره بدهند من تصامیم اخیر دونالد را یک استراتیژی دراز مدت امریکا در مورد طالبان نمیدانم بلکه این تصمیم  ترامپ را یک تصمیم و فشار تاکتیکی بالای طالبان میدانم بخاطر اینکه گروه طالبان مذاکرات بین الافغانی را بپذیرند و از خواهشات بالا بلند خود صرف نظر نمایند.

بالاخره گاهی جنگ و مقابله باز یکبار دیگر مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

 

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا