خبر و دیدگاه

مینه منگل

قتل مینه منگل
یک وحشت قومی و قبائلی
با کمال تاسف اطلاع یافتیم که بانو مینه منگل خبرنگار برجسته و سخنگوی موفق توسط أشخاص ناشناس به قتل رسد .
اولتر از همه منحیث یک فرد مطبوعاتی به خانواده مرحومه ، دنیای مطبوعات افغانستان و ملت ستمدیده افغانستان عرض تسلیت دارم .

مینه چندی قبل از شوهرش جدا شده بود. در کشور قومی و قبائلی افغانستان که ازدواج نامشروع قوم و مذهب شدید هم دوام دارد طلاق گرفتن زن یک امر مطلق ضد منافع قومی است و مردم چنان فهمانده شده اند که تا مرد طلاق ندهد زن طلاق گرفته نمی تواند. این اندیشه خلاف قانون مدنی اسلام است و زنان مانند مردان می توانند از همسر خود مطالبه طلاق را کنند که این را خلع گویند. و اگر زن خلع میکند مرد باید فورا طلاق دهد. چند سال قبل در امریکا یک زن مطالبه طلاق کرد و من طلاق او را نهائی کردم . اما شوهر و برادران شوهر من را تهدید به مرگ کردند. حق خلع از زنان گرفته شده است و زن باید أسیر مرد باشد که این هم خلاف أصول مدنی اسلام است . در افغانستان چه که  همه کشور های اسلامی نه تنها که حق طلاق از زن گرفته شده است حق خواستگاری هم از زن گرفته شده است . زنان حق ندارند که از مردان خواستگاری کنند در حالیکه بی بی خدیجه کبرا اولین همسر  پیامبر ( ص) از محمد (ص) خواستگاری کرد و حضرت عمر ( رض) برای حفصه دخترش شوهر جستجو میکرد و بالاخره رسول خدا ( ص) حاضر شد که دختر حضرت عمر ( رض ) یعنی حفصه را در نکاح خود داخل سازد . حفصه در تاریخ اسلام مشهور به محافظ قرآن مجید است وقتی قرآن را جمع آوری کردند آنرا نزد حفصه به امانت گذاشتند .
در کشور های قومی و قبائلی دین توسط مذهبیون به مفاد قوم تحلیل و تفسیر شده است . چون در نظام پشتونوالی زن ناموس است  هرگز حق ندارد تا از مرد جدا شود . حتی اگر شوهر زن فوت میکند زن را بدون اجازه اش که خلاف أصول مدنی اسلام است به برادر متوفی نکاح میکنند.
قتل مینه به مطبوعات سر  کشید برای اینکه یک زن سرشناس بود. هزاران مینه در افغانستان به خاطر  انگاشت های قومی و قبائلی مانند غیرت و ناموس بدبخت شده اند و مخفیانه به قتل رسیده اند .
مشکلات افغانستان تنها فقر و بیچارگی نیست. مشکلات افغانستان به شکل عمده ، قوم گرایی است که مذهبیون قسمیکه گفته آمد دست خود را با قوم برای منافع همدیکر از زمان نادرشاه به اینسو بسته کرده اند و تا مردم درین راستا مبارزه نکنند صد ها فرخنده و مینه دیگر جام شهادت خواهد نوشید
قتل فرخنده یک انتقام بود که چرا جدا شدی. ازدواج مینه هم اجباری بوده است که این هم خلاف أصول مدنی اسلام است. هیچ کس حق ندارد نظر به حدیث متفق علیه رسول اکرم ( ص) دختر باکره و زن بیوه را بدون اجازه اش در نکاح کسی دیگر داخل کند.
مینه قربانی تفکر گندیده قومی و قبائلی شد که مذهبیون همیشه حمایت می کنند.
روح اش شاد و بهشت برین جایش باد

لعنت بر ظلم و نظام قومی و قبائلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا