خبر و دیدگاه

بزرگترین انتخابات در هند، رسوا ترین انتخابات در افغانستان

 

انتخابات پارلمانی که به تاریخ های ۲۸  و ۲۹ ماه میزان ۱۳۹۷ در افغانستان برگزار و با گذشت شش ماه که از آن انتخابات میگذرد هیچ کس نمیداند که نتیجه نهایی که تا کنون در پرده ای از ابهام است چه خواهد بود انتخابات پارلمانی سال گذشته در افغانستان از هر انتخابات دیگری رسوا تر و خجالت آور تر بود که پای مسئولین را به نهاد های عدلی و قضایی کشاند فکر نمیکنم مسئولین یا به عباره دیگر کمیشنران قبلی تا زنده اند بتوانند این لکه ای ننگ را از دامان خود پاک کنند جنایت انجام شده را نباید کوچک پنداشت اینها بر باور های مردم و پروسه دمکراسی جفا کردند این آقایان آشکار و پنهان خوردند، بردند تا به دام افتادند باور ندارم مجازات سنگین را که این عالی جنابان مستحق آن اند محاکم فیصله نماید اما قضاوت بر محکومیت آنها از طرف ملت دایم العمر خواهد بود.

اما در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی در هند: هفدهمین دوره انتخابات بزرگ پارلمانی در حالی   برگزار می شود که طی پنج سال گذشته “نارندرا مودی” یکی از شخصیت های سیاسی و یک ناسیونالیست شناخته شده بحیث نخست وزیر در آن کشور ایفای وظیفه مینماید “نارندرا مودی” یک سیاستمدار عوام پسند و رویکردهای ملی گرایانه به نفع هندوها  دارد انتخابات پارلمانی هند که از روز پنجشنبه گذشته آغاز گردیده تا کنون ادامه دارد.

 

انتخابات پارلمانی در هند هر پنج سال یک مرتبه بخاطر انتخاب مجامع قانونگذاری دولتی برگزار شود، مگر اینکه یک وضعیت اضطراری به‌وجود بیاید و زمینه انتخابات آماده نباشد.

سن شرکت در انتخابات هند ۱۸ سال است سیستم انتخاباتی در هند از نوع فردی است به این معنی که برنده مطلق، نامزدی‌ست که بیشترین شمار آرا را در حوزه رای‌گیری به دست آورد حتی اگر لزوما به اکثریت دست پیدا نکند.

 

سیستم رای گیری در هند: با در نظرداشت تقسیم اوقات ترتیب شده  این انتخابات به مدت شش هفته و در هفت مرحله تا تاریخ نوزدهم ماه می ادامه میابد در حدود ۹۰۰ میلیون نفر که واجد شرایط رای دهی اند به پای صندوق رای میروند. این رقم نزدیک به مجموع جمعیت تمام کشور های اروپایی و برازیل است. شمار واجدان شرکت در انتخابات هند نسبت به سال ۲۰۱۴، ده درصد افزایش یافته از مجموع این ۹۰۰ ملیون نفر واجدان شرایط رای دهی  حدود ۴۳۲ ملیون نفر را زنان تشکیل میدهند گرچه تعداد نامزدان زن بخاطر راه یافتن در کرسی پارلمان از هفت درصد بالا تر نیستند. از سوی دیگر از جمله رای دهنده گان ۱۵ ملیون آنها را جوانانی تشکیل میدهد که بین سنین ۱۸ الی ۱۹ ساله اند. مراکز رای دهی تقریباً به یک ملیون محل می رسد تعداد اعضای مجلس” لوک سبها ” یا مجلس سفلی ۵۴۳ نفر گفته شده است و نتایج نهایی بتاریخ ۲۳ ماه می اعلان میشود.

کمیسیون انتخابات مکلف است آرای این ۹۰۰ ملیون  رای دهنده گان را طی چهار روز شمارش و تکمیل نماید. فاصله محلات رای دهی  از محلات مسکونی خیلی دور نیست هیچ رای دهنده ای فاصله راه اش تا مرکز رای دهی از دو کیلو متر زیادتر نیست بیش از ۱۱ میلیون مقام رسمی دولت هند یا با پای پیاده یا از طریق وسایط نقلیه شخصی نه دولتی به روز معین خود را به حوزه های رای گیری می رسانند. هیچ کس در روز انتخابات بشمول نخست وزیر  حق استفاده از امکانات دولتی را ندارد از طرف دیگر بسیاری از حوزه های رای گیری هند در مناطق دورافتاده واقع شده اند. بیش از ۸۰ هزار حوزه رای گیری حتی تحت پوشش شبکه تیلفون همراه قرار ندارند. نزدیک به ۲۰ هزار حوزه انتخاباتی در مناطق جنگلی یا نیمه جنگلی واقع شده اند.

در تمامی مراکز رای گیری ماشین های الکترونیکی رای دهی وجود دارد و کل فرآیند انتخابات زیرنظر کمیسیون انتخابات هند برگزار می شود و هیچ کس حق مداخله در امور انتخابات را ندارد. به باور آگاهان انتخابات هند گرانترین نظام رای گیری است مصارف برگزاری انتخابات قبلی که در سال ۲۰۱۴ برگزار شده بود نزدیک به ۳۹ میلیارد کلدار هندی که معادل بود با ۵۵۲ ملیون دالر امریکایی است از سوی دیگر کشور هند دارای دو مجلس بوده انتخابات موجود هفدهمین دوره انتخابات “لوک سبها” همان مجلس عوام یا مجلس قانون‌گذاری هند است که بعد از استقلال هند برگزار گردیده در حقیقتهندوستان دارای دو پارلمان یا دو مجلس است. “لوک‌ سبها” یا همان مجلس عوام که۵۴۵ نماینده دارد و۵۳۰ نفر با رای مستقیم شهروندان هندوستان و ۱۳ نفر از ۷ ایالات انتخاب و به مجلس عوام راه پیدا می‌کنند. همچنین ۲ نفر را نیز رئیس‌جمهور از میان بریتانیایی‌های هندی‌تبار انتصاب مینماید. معرفی و رسمیت نخست‌وزیر نیز از طریق حزب حاکم یا ائتلاف احزاب در مجلس عوام (لوک‌سابا) صورت می‌گیرد.

رهبر “لوک سبها” رهبر مجلس نمایندگان هند است، در قانون هند ‌طوری گفته شده کسی میتواند که بحیث نخست وزیر انتخاب گردد که عضویت مجلس “لوک سبها” را داشته باشد  اما اگر نخست‌وزیر عضو مجلس نمایندگان نباشد، می‌تواند وزیر دیگری را به عنوان رهبر مجلس نمایندگان لوک سبها معرفی کند.

مجلس دیگر هند با نام “راجیاسابا”  یا همان مجلس سنا است که شامل ۲۵۰ نفر بوده از جمله ۱۲ تن از آنها را رئیس‌جمهور انتصاب مینماید و متباقی را نمایندگان مجالس ایالتی انتخاب می‌کنند. ریاست مجلس بطور معمول به عهده معاون رئیس جمهور است.

چرا انتخابات موجود در هند را خیلی مهم گفته اند: این انتخابات بزرگ پارلمانی در حالی برگزار می شود که طی پنج سال گذشته “نارندرا مودی” نخست وزیر ناسیونالیست این کشور که برخی او را به اتخاذ سیاست‌های عوام پسند و رویکردهای ملی گرایانه به نفع هندوها و علیه  مسلمان ها متهم می کنند قدرت را در دست دارد. با وجود ‌انتقاد های که به نحوه سیاست ورزی ” نارندرا مودی ” نخست وزیر آن کشور وجود دارد با آن هم وی از مهمترین چهره های سیاسی هند به شمار می رود و طرفداران زیادی نیز دارد.

با اعلان نتایج روشن خواهد شد که آیا مردم هند به ریشه دواندن ناسیونالیسم هندو در جامعه ای چند قطبی رضایت خواهند داد و یا جایگزینی مناسب تر برای این رویکرد پیدا خواهند کرد.

ترکیب سیاسی کرسی های «لوک سبها» در واقع تعیین کننده رویکرد و راهبرد دستگاه اجرایی نظام پارلمان محور هند است.

نخست وزیر موجود هند آقای نارندرا مودی گرچه گفته میشود از محبوبیت خوبی برخوردار است با آن هم وی نتوانسته  آرزو های مردمش را از نگاه اقتصادی بر آورده سازد.

آقای مودی ۶۸ سال عمر دارد مربوط به حزب  ” بهاراتیا جاناتا پارتی ” است وی و حامیانش باور دارند که یکبار دیگر چوکی نخست وزیری هند را از طریق آرای مردم از آن خود خواهد کرد. از سوی دیگر حزب

کنگره ملی هند، بزرگترین حزب سیاسی هند به رهبری راهول گاندی و همچنین حزب جاناتادال (حزب خلق) و شمار زیادی از احزاب قدرتمند منطقه ای از جمله رقبای جریان سیاسی تحت رهبری نخست وزیر در انتخابات پارلمانی هند هستند.

راهول گاندی، عضو خاندان نهرو-گاندی، فرزند سونیا گاندی است؛ خاندانی که سال‌های سال قدرت را در هند در دست داشته اند و نسب آنها به جواهر لعل نهرو، و میرمن ایندیرا گاندی (نهرو) و همسرش فیروز گاندی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی پارسی، می‌رسد.  این خاندان از زمان استقلال هند از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ سال های زیادی بر سیاست هندوستان تسلط داشته اند. سه تن از این خاندان یعنی راجیو گاندی پدر پریانکا، ایندیرا گاندی مادرکلان و جواهر لعل نهرو جد او، نخست وزیر هند بوده اند و حال حزب کنگره هند مهمترین رقیب حزب حاکم تحت رهبری نارندرا مودی نخست وزیر به شمار می‌رود.

راهول گاندی، رهبر حزب کنگره و مهم ترین حزب مخالف، دولت را متهم کرده که نتوانسته وعده هایش را در زمینه رشد اقتصادی و ایجاد شغل عملی کند. از سوی دیگر انتخابات تازه هند در حالی انجام می‌شود که کشمیر هند هفته‌هایی پرتنش و مرگبار را پشت سر گذاشته‌است؛ اعتراضات و درگیری‌ها در آن و حمله مرگبار به پلیس هند و در نهایت افزایش تنش‌ها میان دهلی نو و اسلام‌آباد به وضعیتی بحرانی در آن دامن زده‌است.

در شرق هند، تمهیدات امنیتی بالا است. برخی دیگر مناطق هند نیز، از جمله در مناطقی که شبه‌نظامیان مائوئیست در آن فعال هستند، معمولا در شرایط امنیتی ویژه‌ای به‌سر می‌برند.

از سوی دیگر در آستانه انتخابات پارلمانی هند؛ محدودیت رفت و آمد خودروها از کشمیر برقرار شده است. به باور من” نارندرا مودی” یکبار دیگر برنده انتخابات خواهد شد اما و هر دو مجلس آن کشور به کار آغاز خواهند نمود اما نتایج شرم آور انتخابات افغانستان معلوم نخواهد شد شرم باد به مسئولین و برگزار کننده گان انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان در افغانستان گندی را که این مسئولین از خود به میراث گذاشته اند لکه  ننگ و یک روی سیاهی تاریخی بیش نیست .

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا