خبر و دیدگاه

قصر سفید محکمه کیفری را قبول ندارد

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در واکنش به مدعی العموم دادگاه کیفری بین المللی درباره جنایات جنگی آمریکایی ها در افغانستان همسو با نادیده گرفتن این دولت به نهادهای بین المللی گفت: با این دادگاه همکاری نمی کنیم آقای جان بولتون روز دوشنبه همین هفته در سخنرانی خود در انجمن فدرالیسم در واشنگتن به دادگاه کیفری بین المللی هشدار داد آمریکا در صورت تلاش برای متهم کردن هر آمریکایی به اقدامات خود در افغانستان، پاسخ خواهد داد.
وی افزود: ایالات متحده از هر گونه وسیله ای برای حفاظت از شهروندان و متحدان خود از دادخواهی های ناعادلانه توسط دادگاه غیرقانونی استفاده خواهد کرد.
فاتو بنسودا مدعی العموم دادگاه کیفری بین المللی پیش از این در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره افغانستان تشکیل شده بود خواستار َآن گردیده بود تا این دادگاه به جنایات آمریکایی ها در افغانستان رسیدگی نماید.
مشاور امنیت ملی ترامپ ادامه داد ما اجازه خواهیم داد که دادگاه کیفری بین المللی به تنهایی بمیرد با این همه، این دادگاه برای ما پیش از این مرده است.
بولتون اضافه کرد: می خواهم در شب یازدهم سپتامبر از جانب رئیس جمهوری آمریکا پیامی روشن و صریح بدهم. ما با این دادگاه همکاری نخواهیم کرد. هیچ کمکی در اختیار این دادگاه قرار نخواهیم داد و مسلما به آن ملحق نخواهیم شد و به فیصله هایش اعتنا نخواهیم کرد.
جان بولتون که قوانین داخلی کشور خود را فراتر از نهادها و قوانین بین المللی می داند، افزود: ما کشوری دمکراتیک با مستحکم ترین سیستم تحقیقاتی، مسولیت پذیری و شفافیت در جهان هستیم. ما نیازی به دادگاه جرائم جنگی نداریم که به ما درباره وظایف مان بگوید یا تصمیمات ما را مورد تردید قرار دهد

حالا باید گفت دیوان کیفری بین المللی چیست و چه وظایفی دارد . نخستین دادگاه دائمی بین المللی برای رسیدگی به جرایم نسل  کشی جنایات علیه بشریت جنایت جنگی و جنایت تجاوز است که مقر آن در لاهه یعنی مرکز کشور هالند بوده دارای ۱۵ تن قضات برجسته در چوکات ملل متحد این دادگاه به جرایمی رسیدگی میکند که توسط ابتاع یا در قلمرو یکی از کشور های عضو انجام شده باشد یا اینکه با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به این دیوان احاله شده باشد .

این دادگاه تا کنون به پنج  موضوع نسل کشی در کشور اوگاندا نسل کشی در کشور کنگو نسل کشی در آفریقای مرکزی جنگ دارفور در  سودان و نسل کشی در کشور کنیا رسیدگی و علیه ۱۴ نفر اعلام جرم کرده که از بین آن‌ها ۷ نفر فراری، ۲ نفر مرده  ۴ نفر در بازداشت و یک نفر به‌طور داوطلبانه در دادگاه حاضر شده‌ است.

 دیوان بین‌المللی کیفری از ۴ رکن تشکیل یافته‌است دفتر رئیس: مسئول اداری دیوان شعبات رسیدگی: دیوان دارای سه شعبه است؛تحقیقات مقدماتی  محاکمه تجدید نظر دفتر دادستانی: این دفتر مسئول انجام تحقیقات در مورد جرایمی است که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دیوان است. دفتر ثبت: مسئول جنبه‌های غیرقضائی اداره و خدمات دیوان است.

در نوامبر ۲۰۱۷ دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از قاضیان این دیوان خواست تا مجوز لازم برای آغاز بررسی رسمی درباره ادعاهای مربوط به جنایاتی جنگی در افغانستان هم در مورد نظامیان آمریکایی، هم در مورد طالبان و حتی دولت افغانستان را صادر کنند. زیرا بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ این دادگاه، احتمال ارتکاب جرایم جنگی توسط اردو و سازمان استخبارات امریکا یعنی سیا یا CIA  در افغانستان وجود دارد. بر اساس این گزارش، بین ماه مه سال ۲۰۰۳ و ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ نظامیان و مأموران اطلاعات اسخبارات آمریکا در جریان جنگ افغانستان اقدام به شکنجه  دست کم در مورد ۶۱ تن از بازداشت شدگان در داخل خاک افغانستان کردند که مصداق ارتکاب جرایم جنگی است. همچنین ممکن است نیروهای طالبان و دولت افغانستان نیز در جریان جنگ داخلی مرتکب اقداماتی مانند شکنجه شده باشند. حالا امریکا نمیخواهد اداره کیفری بررسی را آغاز نماید دلایل که جان بولتون مشاور امنیتی امریکا ارایه میدارد عبارت اند .

۱- گرچه در حال حاضر بشمول افغانستان ۱۲۰ کشور دنیا که عضویت ملل متحد را دارند عضویت دادگاه جهانی یا محکمه کیفری را نیز دارند اما امریکا روسیه و چین از روز ایجاد محکمه بین المللی عضویت آنرا نپذیرفته اند به عقیده امریکا کشور که عضویت محکمه کیفری را نداشته باشد  فیصله های آن محکمه نیز نزد آن قابل قبول نبوده اعتبار ندارد .

۲- در قانون اساسی امریکا اجازه نمیدهد هیچ یک از اتباع آن کشور خارج از امریکا محاکمه یا مجازات شوند .

۳- باور دارم بعد از تهدید و نپذیرفتن فیصله های این محکمه توسط امریکا قضات این محکمه عقب نشینی خواهند نمود اگر عقب نشینی هم ننماید امریکا به آنها پاسخگو نخواهند بود پس در شرایط موجود نمیتوان از بررسی های این محکمه امیدی داشت از سوی دیگر شورای امنیت بخواهد در این مورد  فیصله ای صادر نماید امریکا، چین ، روسیه که عضویت این محکمه را ندارند از حق وتوی خود کار خواهند گرفت به این بررسی ها هرگز بجای نمی رسد.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا