خبر و دیدگاه

باید از فرصت دوم آتش بس استفاده شود

 

به دنبال استقبال گرم مردم از دور نخست آتش بس در سه روز عید سعید فطر حکومت افغانستان در نظر دارد که آتش بس دوم را در روز های عید سعید اضحی نیز یکبار دیگر با طالبان مسلح اعلام کند . هر چند طالبان مسلح در دور نخست آتش بس یکجانبه با حکومت افغانستان تنها سه روز عید را به عنوان آتش بس قبول کردند اما این کار نشان داد که کاری از دست طالبان مسلح نیز در برابر خواست مردم افغانستان ساخته نیست .

افغانستان پس از چندین دهه جنگ در سه روز عید سعید فطر شاهد آتش بس بود که این کار با استقبال گرم مردم افغانستان روبرو شد و این برای اولین بار بود که مردم افغانستان بدون کدام هراس در مناطق تحت حاکمیت طالبان مسلح و حکومت افغانستان گشت و گذار کردند و عید را با خوشی جشن گرفتند . حکومت افغانستان اعلام کرده است که در نظر دارد در سه روز عید سعید اضحی نیز یکبار دیگر آتش بس را با طالبان مسلح اعلام کند .

این تصمیم حکومت افغانستان به دنبال استقبال گرم مردم افغانستان و جامعه جهانی از اعلام آتش بس قبلی اتخاذ میگردد . با اعلام آتش بس در سه روز عید اضحی که قرار است از سوی حکومت افغانستان اعلام شود بدون شک یکبار دیگر اراده جدی و صادقانه حکومت افغانستان را برای تامین صلح در کشور نشان میدهد و به طالبان مسلح اینرا واضح می سازد که اگر افغان ها میان همدیگر صلح کنند هیچ کشوری نمیتواند که در افغانستان به جنگ دامن بزند .

پس از اینکه طالبان مسلح در روز های آتش بس به شهر ها آمدند و مردم با نا دیده گرفتن همه ای خشونت ها ، آنان را به آغوش گرم پذیرفتند و از آنان با جبین گشوده استقبال کردند.  برای طالبانی که واقعا از ماهیت جنگ آگاهی ندارند نشان داد که مردم افغانستان از جنگ های تحمیل شده به نفع کشور های بیرونی خسته شده اند . پس از آن بسیاری سوال های نزد جنگجویان مسلح  بر چگونگی این جنگ پیدا شد و بسیاری از آنان از جنگ دست کشیدند و در شهر ها باقی ماندند و به اساس گزارش ها این آتش بس کوتاه مدت صفوف جنگی طالبان را شکننده ساخت .

در مرحله دوم آتش بس که احتمالا از سوی حکومت افغانستان در عید قربان اعلام شود طالبان مسلح دیگر نمیتوانند به خواست مردم افغانستان و به خصوص جنگجویان خود شان تمکین نکنند بلکه طالبان مجبور خواهند شد که خواست جنگجویان خود را نیز مبنی بر پذیرفتن آتش بس قبول کنند  . زیرا اگر سران طالبان از این امر سرکشی کنند نزد جنگجویان شان به یک گروه جنگجو مطرح خواهند شد .

پس از اعلام آتش بس از سوی حکومت افغانستان طالبان مسلح نیز تمایل به گفتگو نشان دادند اما آنان بر گفتگو با امریکا تاکید میکنند انتظار یکباره گی که طالبان مسلح دست از خشونت کشیده و با حکومت افغانستان به میز مذاکره بنشیند یک انتظار پیش از وقت است همین که طالبان مسلح از آغاز گفتگو با امریکا استقبال کردند به این معنی است که طالبان پس از تلاش های فراوان و فشار های بی پیشینه داخلی و خارجی و شکل گیری اجماع های منطقوی و بین المللی برای صلح افغانستان مجبور شده اند که چراغ سبز به گفتگو ها نشان بدهند .

دلیلی که طالبان مسلح نمیخواهند به زودی به گفتگو های صلح با حکومت افغانستان بنشینند اینست که آنان نمیخواهند که به یکباره گی تمامی قوت شان ضرب صفر شود و جنگجویان آنان از کنترول شان خارج شوند بلکه رسیدن به گفتگو های بین الافغانی به مدت زمانی نیاز است .

اما در این بازی نباید نقش کشور های منطقه و حامیان اصلی طالبان مسلح که کشور های همسایه افغانستان است را نیز دست کم بگیریم بلکه آنان نیز با تمام نیرو  تلاش میکنند که حضور امریکا در افغانستان را ناکام بسازند . گفته های حسن روحانی که در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفته بود که جنگ با ایران مادر جنگ ها وصلح با ایران مادر صلح ها است دالی بر این است که ایران نیز در مسله افغانستان خاموش ننشسته بلکه با استفاده از منابع خود در افغانستان حضور امریکا را به چالش میکشد . در این جای شک نیست که طالبان مسلح به نیابت از کشور های همسایه وضعیت افغانستان را بحرانی ساخته اند . ماهیت تاکید طالبان مسلح بر گفتگو های صلح با امریکا این است که کشور های منطقه به خصوص پاکستان و ایران که در این اواخر روابط شان با امریکا به گونه بی پیشینه ای تیره شده است میخواهند حضور امریکا در افغانستان را ناکام و شکست خورده نشان بدهند و امریکا را به گفتگو با طالبان مسلح حاضر سازد تا طالبان را با حکومت افغانستان .

با این همه پیچیده گی های که وضعیت افغانستان دارد راه حل این همه بحران ها حاضر شدن طالبان به گفتگو با حکومت افغانستان است هیچ کشوری نمیتواند که به نمایندگی از مردم افغانستان در نشست های بین المللی سخن بگوید بلکه حکومت منتخب افغانستان یگانه نماینده با صلاحیت مردم افغانستان بوده میتواند . نیاز است که طالبان مسلح با استفاده از آتش بسی که قرار است در عید قربان اعلام شود برای گفتگو با حکومت افغانستان چراغ سبز نشان بدهند و همه ای خواست هایشان به شمول خروج نیرو های خارجی را با حکومت افغانستان مطرح کنند .  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا