خبر و دیدگاه

جنرالی میرود و جنرالی می آید ولی جنگ را پایانی نیست

 

به نقل از رسانه‌های بین المللی جنرال اسکات میلر به عوض جنرال جان نیکلسون به عنوان فرمانده جدید نیروهای آمریکا در افغانستان انتخاب شده است وی نهمین جنرال و فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان طی ۱۷ سال گذشته از آغاز جنگ در این کشور و نخستین فرمانده‌یست که دولت دونالد ترامپ او را برگزیده است.

گفته می شود که جنرال میلر یکی از برجسته‌ترین فرماندهان ارتش آمریکاست و هم اکنون رهبری ستاد مرکزی نیروهای ویژه این کشور برای مبارزه سری با مظنونان تروریستی بین‌المللی را بر عهده داشته، قرار است بعد از فیصله کانگرس امریکا جنرال میلر جانشین جنرال جان (مایک) نیکلسون خواهد ‌شد از سوی دیگر آقای جنرال نیکلسون که اندکی بیش از دو سال در این پست قرار داشته دوباره به پنتاگون برخواهد گشت از طرف دیگر  وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز و وال استریت ژورنال درباره این انتصاب جدید واکنش نشان نداده و گفته تا هنگام تایید نهایی این حکم، در این باره اظهارنظر نخواهد کرد.

یک مقام ارتش آمریکا که با عملکرد جنرال میلر آشنایی دارد به خبرگزاری رویترز گفته سابقه و تخصص آقای میلر در مبارزه با مظنونان تروریستی بین‌المللی نشان می‌دهد که انتصاب او به این پست حاکی از تمرکز بر مبارزه با چنین گروه‌هایی در افغانستان است، گروه‌هایی چون داعش القاعده و گروه های دیگر ترویستی در افغانستان در همین حال، انتصاب فرمانده جدید برای نیروهای آمریکایی در زمانی رخ می‌دهد که نتایج فعالیت‌های نیروهای آمریکایی برای مبارزه با طالبان در چند سال اخیر با انتقادهای فراوان روبرو بوده و هنوز انگشت انتقاد مردم افغانستان بخاطر عدم موفقیت بسوی نیرو های امریکایی است چنانچه  از زمان لشکرکشی نیروهای ائتلاف به افغانستان در سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۴۰۰ نیروی ارتش آمریکا در این کشور کشته و هزار ها نفر زخم برداشتند به تازه گی جنرال میلر که هننوز اشغال وظیفه ننموده گفته است در ماموریتم ، از نیروی هوایی امریکا و دیگر امکانات نظامی علیه طالبان استفاده صورت خواهد گرفت از سوی دیگر به گفته جنرال میلر آنچه مهم است تشویق نیروهای افغان به تداوم موضع تهاجمی است. او گفت: اردوها هنگامی پیروز می شوند که تهاجمی عمل کنند آگاهان نظامی در افغانستان به این باور اند فرماندهان قوت های نظامی افغانی بسیار منفعل و تدافعی هستند و استراتژی تهاجمی برای تعقیب طالبان پس از شکست آنها ندارند.

حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان وقتی که آنها در حالت تهاجمی هستند، در واقع کار نیرو های خارجی است  زیرا وقتی آنها ابتکار عمل دارند، وقتی در موضع تهاجمی هستند، وقتی علیه دشمن می جنگند، آن وقت است که موفق می شوند.

جنرال میلر به این باور است بهتر است بعد از این بیشتر از امکانات نظامی برای حمایت از عملیات های تهاجمی نیروهای افغان استفاده شود، از جمله در عملیاتی که نیروهای افغانستان در مناطق مختلف این کشور علیه طالبان به راه می افتد باید حمایت های قوت های های خارجی را با خود داشته باشد او به این باور است که در این عملیات ها نه تنها از هواپیمای جنگی بلکه از هواپیماهای اکتشافی و تدارکاتی نیز استفاده شود. نتیجتا این مسائل به اندازه کافی توانایی تهاجمی برای نیروهای افغان ایجاد می کند تا طالبان را در هم بشکنند. این در حالی است که گفتگوهای صلح با طالبان تاکنون به شکست انجامیده است. و فرمانده جدید تقرر امریکایی در افغانستان به این باور است که فشار نظامی می تواند شورشیان طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

 

نه تنها جنرال میلر بلکه  جنرال کورتیس سپاکاروتی فرمانده نیروهای ناتو در اروپا به این باور است برای مجبور کردن طالبان به آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان فشارها از هر جهت علیه این گروه باید افزایش ‌یابد. به هر صورت مشکلات در افغانستان تنها جنگ و نظامی گری نیست بلکه مشکلات کنونی افغانستان فساد، ناکارآمدی دولت و نیروهای امنیتی افغان است و در حال حاضر و طالبان توافق سیاسی را قبول نخواهد کرد زیرا این گروه در شرایط موجود مناطق زیادی از افغانستان را تحت کنترل و نفوذ خود دارند.

از طرف دیگر با آمدن جنرال میلر گفته می شود که امریکا در نظر دارد تا شمار نظامیان مستقر خود در افغانستان را یکبار دیگر افزایش دهند.

با وجود این افزایش  نظامیان خارجی در افغانستان، اما وضعیت امنیتی در این کشور بسیار نگران کننده تر از گذشته بنظر می خورد و بسیاری از کارشناسان نسبت به تشدید اوضاع امنیتی افغانستان همزمان با اجرای برنامه ترامپ برای افزایش نظامیان خارجی مطمئن نیستند که رهکار موثری بزودی پیدا شود به باور من با این همه طرح ها و با این همه تغییرات و تبادلات جنگ در افغانستان طولانی خواهد بود و درد و رنج مردم افغانستان بزودی پایان نخواهد یافت چون استراتیژی قدرت های مطرح در حال حاضر ادامه جنگ است نه ختم آن.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا