خبر و دیدگاه

روند دموکراسی خار چشم دشمنان افغانستان

 

افغانستان پس از مدت طولانی شاهد تغییرات گسترده در سطح کشور است و این کشور با گذشت هر روز شاهد تمثیل روند های دموکراتیک است و مردم این کشور با استقبال از روند های پذیرفته شده یی دموکراتیک آنرا راه گشاه زور گویی ها در کشور میدانند . مردم افغانستان در طول شانزده سال گذشته ، که افغانستان شاهد روند های مختلف دموکراتیک از جمله آزادی بیان ؛ انتخاب رییس جمهور ؛ اعضای پارلمان و حضور گسترده زنان در اجتماع میباشد از آن به خوبی حمایت کرده اند . اکنون  گروه های تروریستی با هدف قرار دادن روند های دموکراتیک که آن تجمعات مردمی ؛ پروسه های انتخاباتی و حتی بازی های ورزشی باشد تلاش میکنند تا مردم افغانستان را از سهم گرفتن در پروسه های دموکراتیک دلسرد سازند و نگذارند که افغانستان و مردم این کشور نماینده های واقعی شان را در پارلمان و ریاست جمهوری برسانند . مردم افغانستان در طول شانزده سال به این پخته گی رسیده اند و اینرا خوب درک کرده اند که دیگر قربانی دسایس بیگانه ها برای برهم زدن آرامش کشور خود نخواهد شد و سهم گسترده مردم در انتخابات های گذشته نشان داد که این مردم به هیچ گونه تهدیدی سر خم نمیکنند ، بلکه با وجود همه یی چالش های فرا روی شان از حق دموکراتیک خود در پروسه های ملی استفاده میکنند . در حالیکه کمتر از ده روز میشود که روند ثبت نام رای دهندگان در ۳۴ ولایت کشور آغاز شده و مردم به این مراکز به هدف نام نویسی مراجعه میکنند اما مخالفان مسلح و دشمنان آرامش مردم افغانستان با هدف قرار دادن مردم ملکی و بی گناه میخواهند که این روند ملی را در افغانستان سبوتاژ کنند و نگذارند که مردم به خواست خود شان نماینده هایشان را انتخاب کنند . در آخرین مورد گروه داعش با استفاده از یک حمله کننده انتحاری در غرب شهر کابل یک مرکز توزیع تذکره که مردم بخاطر اشتراک در انتخابات در آنجا گرد هم  آمده بودند هدف قرار داد که در نتیجه آن ۸۰ تن از افراد ملکی کشته و زخمی شدند . افغانستان امروز در حال مبدل شدن به میدان رقابت کشور های جهان و منطقه قرار دارد و این کشور ها حضور نیرو های خارجی و کامیابی این نیروها در افغانستان را در امر تامین دموکراسی در افغانستان هرگز نمیخواهند . هر چند این گروه های تروریستی دست ساخت کشور های منطقه و جهان هستند و هر کشور تلاش میکند با استفاده از این گروه ها وضعیت را در افغانستان به نفع خود شان شکل بدهند . اما بد بختانه قربانی همه یی این نا بسامانی ها و رقابت ها مردم ملکی افغانستان هستند که همه روزه قربانی میدهند . در اینجا مسوولیت بر حکومت نیز بر میگیرد و حکومت افغانستان مکلف است که امنیت تمامی پروسه های انتخاباتی را به گونه درست تامین کند تا مردم بتوانند با خاطر آرام در انتخابات شرکت کنند . هر چند مردم افغانستان در گذشته با سهم گرفتن در انتخابات نتوانستند آنگونه یی که ایجاب میکرد به خواست شان برسند اما با آن هم در روند کنونی انتخابات همه روزه صد ها افغان در مراکز ثبت نام مراجعه میکنند تا در انتخابات های آینده پارلمانی و ریاست جمهوری سهم خود را ادا کنند . در مورد افغانستان دو مسوولیت بزرگ یکی متوجه حکومت و دیگری متوجه مردم افغانستان است . مسوولیتی که متوجه حکومت است شامل تامین امنیت مراکز ثبت نام ؛ مراکز رای دهی و در نهایت رای دهندگان میشود .

مسوولیتی دوم که مهمتر از آن است مربوط به مردم افغانستان و افغان ها میشود که در روند انتخابات سهم بگیرند و نگذارند که دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان به خواست های نا مشروع و منفور شان دست یابند . یکی از خواست های گروه های تروریستی که حمایت کشور های بیرونی را با خود دارد این است که مردم افغانستان در انتخابات شرکت نکنند تا زمینه راه یابی افراد شایسته در ارگ و پارلمان افغانستان گرفته شود تا هیچ مانعی در برابر فعالیت های آنان ایجاد نگردد .

مردم افغانستان چاره یی جز اشتراک در روند انتخابات ندارند اگر با هراس از این گونه اقدامات تروریستی از اشتراک در روند انتخابات خود داری کنند زمینه برای فعالیت های بیشتر گروه های تروریستی در افغانستان فراهم میشود .  در نهایت مسوولیت بزرگ به دوش مردم افغانستان است که در انتخابات اشتراک کنند و به خواست های سیاه و کورانه یی تروریست ها نه بگویند و این روند ملی را به موفقیت برسانند . گذشته از اینکه چه کسی در انتخابات برنده میشود و فرد دلخواه ما برنده میشود یا نه ، اینکه روند انتخابات به چالش کشیده نشود و مردم در انتخابات اشتراک کنند این خود برد بزرگ برای ملت افغانستان است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا