خبر و دیدگاه

جان بولتون با بسته بولتن جنگ به قصر سفید می آید

 

به نقل از روزنامه های  رویترز، و واشنگتن پست دونالد ترامپ تصمیم گرفته است تا هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید را از این سمت برکنار  و عوض وی جان برت بولتون را بحیث مشاور امنیت در قصر سفید تعین نماید چند از سوی دیگر چند قبل نیز دونالد ترامپ با عجله تصمیم گرفت تا رکس تیلرسون وزیر خارجه آن کشور را برکنار و مایک پمپئو مدیر سازمان سیا یعنی CIA را جانشین وی نماید. در روز های نخست حکومت دونالد ترامپ مایکل فیلن  مشاور شورای امنیت امریکا بود اما با گذشت دو ماه آقای مک مستر جانشین مایکل فلین شده بود که یک سال قبل به خاطر گمراه کردن مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا درباره تماس هایش با سفیر روسیه در آمریکا، از این سمت برکنار گردید.

آقای مک مستر سابقه کاری در افغانستان و معلومات همه جانبه در مورد جنگ و مشکلات کشور ما داشت اما حالا باید گفت که جان رابرت بولتون کیست و سابقه کاری آن چیست بعد از آنکه دونالد ترامپ به کاخ سفید راه یافت در اوایل گمانه زنی های و جود داشت که شاید جان بولتون وزیر خارجه امریکا شود اما تلرسون به این مقام رسید نه آقای بولتون جان رابرت بولتون با بروت های استالینی ولی سفید سابقه وکالت و از جمله دیپلوماتان مطرح امریکا است  که در دولت‌های مختلف جمهوری خواهان وظایف مهمی را عهده دار بوده است.

همین آقای  بولتون از اوایل سال  ۲۰۰۵ تا دسامبر ۲۰۰۶ از سوی رئیس جمهور جورج دبلیو بوش به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد ایفای وظیفه میکرد. کنگره امریکا همیشه از سیاست های آقای بولتون راضی نبودند جورج بوش به این عقیده بود اگر آقای بولتون جهت اخذ رای اعتماد به کنگره برود موفق به اخذ رای اکثریت نخواهد شد روی این اصل رئیس جمهور او را در زمان تعطیلات کنگره بدون رای اعتماد منصوب کرده بود. او بخاطر انتقادات زیاد در کنگره امریکا در دسامبر ۲۰۰۶ استعفا داد، گرچه انتصاب او که در زمان تعطیلات کنگره صورت گرفته بود نیز به هر روی پایان یافته بود، چرا که محتمل نبود او بتواند از سنا که از ژانویه ۲۰۰۷ در کنترل دمکرات‌ها بود رای اعتماد بگیرد.

نه تنها دمکرات ها بلکه تعدادی از اعضای جمهوری خواهان نیز آقای بولتون را منحیث شخص جنگ طلب و زور گو میدانستند وی با اسرائیل روابط خیلی نزدیکی دارد همین
جان بولتون یکی از منتقدان بزرگ سیاست های دولت بارک اوباما در حوزه سیاست خارجی، در واقع منتقد بزرگ برنامه هسته ای ایران نیز بوده وهست. وی در طیفی از جمهوری خواهان قرار دارد که چندان اعتقادی به رهیافت تلاش های دیپلماتیک برای مهار و بازدارندگی ندارند و از جمله نو محافظه کارانی است که سخنان و عقاید وی بازتاب دهنده رهیافت های سیاست خارجی بوش از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ است.

به شکل ویژه جان بولتون مواضعی تند و تیز در قبال برنامه هسته ای ایران و البته توافق هسته ای سال ۲۰۱۴ دارد و حتی سخن از بمباران تاسیسات هسته ای ایران به میان آورده است.

بولتون هم اکنون عضو پیوسته ارشد در مؤسسه امریکن انترپرایز، و از صاحبنظران فاکس نیوزاست. او از مشاورین سیاست خارجی میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ بود. بولتون همچنین با اندیشگاه‌های متعدد محافظه کاری چون بنیاد یهودی امور امنیت ملی و انجمن ملی سلاح، همکاری دارد.
وی در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۸ در بالتیمور به دنیا آمد. لیسانس خود را سوم کام لود از دانشگاه ییل گرفت و از دانشکده حقوق همان‌جا جی دی را دریافت کرد مدرک جی دی یک دکترای حرفه‌ای و نخستین درجه تخصصی عالی در حقوق است.

او از ۱۹۷۴ (میلادی) تا ۱۹۸۱ (میلادی) دستیار حقوقی وکالتخانه کاوینگتون و برلینگ بود. پس از اتمام تحصیلات، به تبلیغات جیمز بیکر برای تصدی سمت دادستان کل تگزاس پیوست. بعدها به کمک بیکر که سرانجام وزیر خارجه آمریکا شد.

بولتون به دولت‌های رونالد ریگان و جورج بوش پدر راه یافت؛ و در چندین سمت مشغول به کار شد از جمله معاون امور سازمان‌های بین‌المللی در وزارت خارجه (۱۹۹۳–۱۹۸۹)
معاون دادستان کل در وزارت عدلیه (۱۹۸۹–۱۹۸۵)
معاون اداره توسعه بین‌المللی (۱۹۸۳–۱۹۸۱)

وی همچنین یکی از امضا کنندگان نامه ۲۶ ژانویه ۱۹۹۸ (میلادی) با عنوان پروژه قرن جدید آمریکا بود.

 

اما موضوعات شخصی و خصوصی آقای بولتون :

اولین همسر بولتون، کریستین بولتون  نام داشت که در سال ۱۹۷۲ با او ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۳ بدون فرزند از هم جدا شدند.

همسر دوم بولتون بنام گرچن اسمیت بولتون  ، تحصیل کرده کالج ولزلی و دانشگاه نیویورک است .

بولتون از ازدواج دومش تنها یک دختر به نام جنیفر سرا بولتون دارد دیگر فرزندی ندارد

اما دوره کاری بولتون در مؤسسه امریکن انترپرایز :

بولتون پس از ترک وظیفه دولتی به عنوان عضو پیوسته ارشد پژوهشی سیاست عمومی به مؤسسه امریکن انترپرایز برگشت. بولتون در دورهٔ حضور در این مؤسسهٔ محافظه کار، علیه پاداش دادن به کره شمالی به خاطر پایان دادن به برنامهٔ جنگ‌افزار هسته‌ای اش صحبت کرد. او گفت این سیاست دیگران را تشویق خواهد کرد مقررات عدم اشاعه هسته‌ای را نقض کنند تا بتوانند «برای رعایت مقرراتی که پیشتر پذیرفته بودند پاداش بگیرند. وی پاداش به کوریای شمالی را حمله نظامی امریکا را پیشنهاد میکند جان بولتون با فدراتیف روسیه جمهوری اسلامی ایران سخت مخالف است.

چنانچه وی در سال ۲۰۱۱، در سخنرانی خود در کنفرانس  در بروکسل سازمان فدایان خلق که مخالفین دولت ایران اند  از مشروعیت این سازمان و بیرون آوردن نام آن از فهرست سازمان های  تروریستی شدیداً حمایت کرد.

بولتون همچنین در همایش این گروه در سال ۲۰۱۵ که در پاریس برگزار شد، شرکت کرد و بر حمایت از این گروه تاکید کرد.

جان بولتون  ۶٩ سال عمر دارد در پی عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر، جان بولتون از طرفداران دو آتشۀ اشغال عراق و افغانستان بود.

در سال های اخیر، جان بولتون، به عنوان تحلیلگر سیاسی، از طرفداران خلع سلاح اتمی کره شمالی و خروج یکجانبۀ آمریکا از توافق اتمی با ایران بوده است. و تا هنوز با این عقیده استوار است و اکنون با انتخاب جان بولتون به عنوان جانشین جنرال مک مستر در مقام مشاور امور امنیت ملی کاخ سفید، دونالد ترامپ همچنان سرگرم انتصاب شخصیت های سیاسی هم موضع خود در زمینۀ تعریف راهبرد امنیت ملی آمریکا است. انتخاب بولتون همزمان است با تدارک نشست تاریخی و بی سابقۀ رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی که قرار است در اواخر ماه می برگزار شود.  

به گفته آگاهان سیاسی جان بولتون همواره از گزینۀ نظامی پیشگیرانه علیه کره شمالی و ایران استفاده کرده است و انتصاب او به مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گویای این مطلب است که دونالد ترامپ هنوز از گزینه های نظامی صرف نظر نکرده است.

با انتخاب جان بولتون باید در انتظار رویکرد منازعه و رویا رویی نظامی  آمریکا در قبال چین نیز بود. از این منظر یک جنگ تجاری می تواند سرآغاز رقابت گسترده تر ئوپولتیک و جنگ نظامی باشد. روس ها نیز از انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت قصر سفید تشویش دارند چنانچه تا هنوز که بولتون به کاخ سفید نرفته است برخی سیاستمداران روسیه در باره انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز نگرانی کردند .

آلکسی پسکوف سناتور ارشد و رئیس شورای کمیته فدراسیون در امور سیاست‌های اطلاعاتی در تویتر خود نوشته است بولتون همراه با بوش، دیک چنی و رامسفلد از حامیان آشکار جنگ در عراق بودند. او برای براندازی بشار اسد رئیس جمهور روسیه از تروریست‌ها حمایت کرده و متخصصی عظیم در مداخله‌گری و تجاوز برای کشور های دیگر است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در این زمینه گفته است ما با توجه فراوان انتصاب‌ها را در دولت امریکا بخصوص انتصاب جان بولتون را که یک شخص ماجرا جو و جنگ طلب است دنبال می‌کنیم با اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی خود، نگرانی ها از مواضع تند وی درباره روابط آمریکا و روسیه، آینده توافق هسته‌ای با ایران، گفت‌وگوها با کره شمالی، سیاست‌های آمریکا در سوریه و روابط واشنگتن-پکن افزایش یافته است.

کارشناسان روس معتقدند که آرایش جدید دولت ترامپ به گونه‌ای است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را محتمل‌تر از هر زمان دیگری ساخته است با انتخاب جان بولتون روابط روسیه و امریکا بطرف بهبود نخواهد رفت مشکلات امریکا با چین با ایران و سوریه بالا خواهد گرفت تا سرحد جنگ های رو در رو آقای بولتون تلاش های زیادی بی سر و صدا  با بازیگران اصلی مانند انگلیس، فرانسه آلمان، اسرائیل و عربستان سعودی را اولین محور چنین کمپینی خوانده و نوشته است که واشنگتن باید این طرف‌ها را از برنامه خود برای خروج از برجام مطلع کند.

وی، ارائه اطلاعات محرمانه درباره مضر بودن برجام برای منافع آمریکا، رایزنی‌های دیپلماتیک در منطقه و اقدامات دیپلماسی عمومی توسط کنگره را بخش‌های دیگر این کمپین توصیف کرده و نوشته است ما باید اقدام کرده و دیگران را هم به انجام مسئولیت‌هایشان ترغیب کنیم از زمان روی کار آمدن ترامپ، تغییراتی اساسی در کاخ سفید رخ داده و بسیاری از مشاوران وی از جمله رینس پریباس و استیو بنن و دیگر مشاورانش که همگی مواضعی ضد لغو برجام داشتند اخراج شدند و از طرف دیگر بسیاری از مقامات دولت ترامپ از جمله هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا معتقدند که برجام باید حفظ شود اما آقای ترامپ و جان بولتون از جمله طرفداران لغو برجام هستند، شاید نزد خواننده محترم سوالی پیدا شود که برجام چیست برجام مخفف برنامۀ جامع اقدام مشترک؛ واژۀ سیاسی که در جریان مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ ساخته شد. معادل انگلیسی برجام، JCPOA، است.

نتیجه :

به باور من انتخاب جان بولتون سیاست های تندروانه در قصر سفید را سریع تر و رقابت ها بین امریکا روسیه، ایران و کوریای شمالی را مشکل زا تر میسازد در مورد افغانستان جان بولتن طرفدار نظامی گری و داشتن پایگاه های نظامی در افغانستان است و به سیاست های دیپلوماتیک کمتر باور دارد طرفدار سرسخت زور و زور آزمایی است برتری امریکا در جهان از جمله باور های خدشه ناپذیر آقای جان بولتون است.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا