خبر و دیدگاه

روز استقلال افغانستان جعلی است؟

پیش از همه باید گفت که هدف اصلی این پژوهش افشای جعلیات تاریخی در کشور است، نه ماهیت استقلال یا شخصیت و کارکرد های امانالله؛ چون کشوری داریم که «حتی روز استقلال آن هم جعلی است».

۱) به این ارتباط در مقاله «درنگی بر افشای یک جعل تاریخی»

۲) وعده کرده بودم که در مورد پیشینه ۲۸ اسد به عنوان روز استقلل کشور تحقیق نموده و نتایج آن را خدمت دوستان و علاقمندان تقدیم خواهم کرد. در آنجا گفته شده بود که در روز ۲۸ اسد هیچ حادثه تاریخی صورت نگرفته و تجلیل ۲۸ اسد به عنوان روز آزادی کشور جعل دیگری در کنار سایر جعل سازی هاست. زیرا (به استناد غبار و فرهنگ) کرونولوژی حوادث، به قدرت رسیدن امان‌الله و اعلان استقلال به ترتیب زیر بوده است (۱ و ۲).

با وجود اینکه حبیبی، کهزاد، غبار، فرهنگ و… شاهدان عینی تجلیل «روزهای استقلال» و «جشن استقلال» در زمان امان‌الله بوده اند، اما در این رابطه چیزی نه نوشته اند (گر چه غبار با نوشت اینکه «بعد از اعلان استقلال افغانستان در ۲۸ فبروری ۱۹۱۹ «…قسماً اعتراف کرده که ۹ حوت ۱۲۹۷ روز اعلان استقلال است.

۳) اما در مورد آن‌همه جعلیاتی که پس از آن رخ‌داده، خاموش بوده و با عضویت در انجمن ادبی و انجمن تاریخ و نبشته‌های «افغانستان و نگاهی به تاریخ آن»، «تاریخچه مختصر افغانستان»، «احمد شاه بابای افغان» و… از جمله نخستین بنیان گذاران تاریخ جعلی کشور پنداشته می شود.

بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا