خبر و دیدگاه

سرخوردگی اردغان از جهان اسلام

Hamin
نویسنده: حمید ابراهیمی

اردغان یگانه رهبر اسلام گرای ترکیه پس از به قدرت رسیدن حزبش در سال ۲۰۰۲ به حیث صدراعظم این کشور بر اریکه قدرت تکیه زد، پیروزی حزب عدالت و توسعه اردغان را وادشت که چهره افتاده ی امپراتوری عثمانی را در قالب همدردی با کشور اسلامی دوباره بلند نماید، حمایت اردغان از داعیه فلسطین، در گیری لفظی با شیمان پرز رئیس جمهورپیشین اسراییل در سویس، حمایت از محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع مصر و تجهیز مخالفین اسد در سوریه، همسویی با عربستان سعودی در قضیه یمن وسوریه اردغان را میان توده مردم سرزمین های اسلامی به یک چهره ی معروف بدل نمود، از سوی دیگر اردغان هم داشت پله های موفقیت را در میان مردم خودش نیز یکی پس دیگر طی می نمود، اقتصاد به هم ریخته ترکیه را در مدت کم به یکی از قطب های اقتصادی جهان تبدیل نمود، زمینه ی توریسم را برای جهان گردان بیشتر ایجاد نمود پس این دو عامل درونی و بیرون دست به دست هم داد تا چهره ی اردغان را به یک رهبر کارزیما تغییر دهد.
اما پس از بحران سوریه ومتهم شدن ترکیه به حمایت از مخالفین رژیم اسد، محبوبیت اردغان رو به افول رفت، همچنان سقوط هواپیما روسی عامل دیگری بودکه ترکیه رادچار بحران روابط با همسایه پرقدرت خود(روسیه) نمود، این درحال بود که گروه نوظهورداعش به سرعت قلمروهای سوریه وعراق را یکی پس از دیگر تحت اشغال خود در میاورد، سرعت عمل این گروه دهشت افگن چنان جهان را بهت زده نمود که کشورهای منطقه به خصوص عراق دست به دامن امریکا دراز نمود، ایران هم ناچار در تبانی با امریکا وارد نبرد در میادین عراق وشام گردید، حزب الله لبنان گروه تروریستی دیگر هم با حمایت بشار در سوریه شتافت، در جبهه مخالفین سعودیها، ترکیه و قطر با حمایت گسترده غرب پرچمداران مخالفین اسد، گردیدند.
اردغان در اوایل فکر میکرد که رژیم سوریه بسان حکومت های قذافی در لیبیا و بن علی در تونس به زودترین فرصت سقوط خواهد نمود اما به درازا کشیدن بحران سوریه اردغان را واداشت که یک فضایی پرواز ممنوع در داخل خاک سوریه ایجاد گردد تاشود جلوی سیل مهاجرین را گرفت هم چنان فشار مضاعف علیه حکومت اسد، اما متحدین غربی به این خواست اردغان کدام وقعی قایل نشدند، از سوی دیگر سعودی خود در یمن با شوریشی های شیعه مذهب حوثی وارد جنگ گردید، قطر هم به گونه ی دست از حمایت مخالفین اسد برداشت، ترکیه که خود را در میان تنها احساس مینمود، دست دوستی خود را دوباره به طرف اسراییل دراز نمود روابط که شش سال قبل پس کشته شدن فعالین صلح ترکی که میخواستند بایک فروند کشتی حامل مواد غذایی محاصره غزه را بشکنند اما توسط کماندوهای اسراییلی ۱۰تن از سرنشینان کشتی کشته شد که به سردی روابط هردو طرف منجر گردید، از سوی هم روابط روسیه وترکیه پس از سقوط هواپیایی روسی توسط اف ۱۶ترکی هم به هم خورده بود، اردغان خواست که بایک معذرت خواهی از پوتین دوباره روابط خود را با این کشور عادی نماید.

اردغان سرخورده

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. اردغان بالاخره ترکیه را با این سیاستهای فاشستی و اسلامی خویش به تباهی خواهد کشاند. بهتر است مردم ترکیه این آدم فاشست و متعصب را از اریکه قدرت باندازند. بنظر من اردغان یک مسلمان ظاهری و نفس پرست و بنده نفس اما ره میباشد. چنین آدمان مسلمان نه ، بلکه دشمن اسلام میباشند. شما ببینید سوریه در منطقه یک کشور نمونه بود. همین اردغان بود که در همکاری با مسلمانان دروغین و قلابی دیگر مثل شاه سعودی و خلیفه نشین های شکم گنده به ویرانه بدل ساخت و مردم شریف سوریه را به مصیبتهای استخوان سوز مبتلا نمود. مسلمان واقعی بخاطر خیر و صلاح مسلمانان در سراسر جهان بخصوص همسایه ها میباشد. در این عصر که فکر مسلط برقراری دموکراسی و تامین صلح و عدالت میباشد، ولی اردغان برخلاف طرفدار برقراری پان ترکیزم و متحد ساختن ترکان جهان برای خرابکاری و تخریب ملیتهای دیگر میباشد. خداوند این مسلمان دروغین و قوم پرست را هرچه بیشتر ذلیل بسازد. آمین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا