خبر و دیدگاه

بی دینی افتخار نیست / مسلمانان متحد شوید ‎

افغانستان از زمان امير حبيب الله خان فرزند امير عبدالرحمن خان با روحيه غربي و طرز زندگي غربي آشنا شد ، آنهم تنها كابل و كابليان و اما نظام و علما در كابلستان نتوانستند تا بين فرهنگ كابلي  و غربي يك تعادل خوب برقرار كنند. به نحوه از انحا مذهبي نظام سياسي را تهديد ميكرد و نظام سياسي هرگز در صدد تفاهم بين مذهبيون و سياسيون نبود . مذهبيون  در زمان اعليحضرت امان الله برنده شدند و او را با پروپاگند هاي انگليس مخلوع ساختند . درز بين مذهبيون و سياسيون و  گروه تحصيل باغته  روز به روز زياد شد  و مذهبي غير مستقيم در حاشيه رانده شد و حتي دولتمردان مانند سردار محمد داود در زمان صدارت  مذهبيون را بسيار شكنجه كرد . (از  خاطرات مرحوم صبغت الله مجددي).
قرن بيستم استعمار رنگ و طرح خود را تغيير داد و كشور هاي اسلامي بعد از سقوط امپراطوري عثماني با دسيسه هاي غرب و جاسوسي يهودان به استقلال نسبي رسيد و اما با ناسيوناليزم معرفي شد . قبل از آن با همه خوبي ها و خرابي ها و نشيب و فراز سياسي و اجتماعي و اقتصادي امپراطوري اسلامي كه ششصد سال دوام كرد ما يك امت بوديم و حالا امت نيستيم .
بعد از رنساس و ظهور انقلاب صنعتي فلاسفه غرب عرض اندام كرد . يكي از بزركترين مبارزه فلاسفه غربي بر عليه سازمان كليسا بود كه مردم را به تمام معني استثمار كرده بود . نسل نو مسلمان به تقليد از غرب تصور كردند كه اگر به مخالفت دين اسلام باشي متجدد و متبحر و مدرن خواهي بود و اينها قبر خود را با ناداني  خود كندند و غافل شدند كه اسلام عيسيويت نيست. از جانب ديگر علماي اسلام ناكام ماندند كه دين را بر  ايجابات و مقتضيات عصر ساينس و تكنالوژي و پسان ها بعد از به وجود آمدن منشور ملل متحد و حقوق بشر ، به استناد حقوق بشر تحليل و ارزيابي كنند . طور مثال تا سال ١٩٦٢ در عربستان سعودي ، چون بردگي در قرآن مجيد آمده أست پس اين انگاشت اجتماعي رسمي بود . يا مودودي پاكستان در نوشته هايش قدرت مرد را بلند تر از زن نوشت و روزي رسيد كه در همان كشور يك زن صدراعظم كشور شد. و بلاخره مسلمانان به جاي توجه عميق به ساينس و تكنالوژي و آموختن علم به مسايل پيچيدند و وقت خود را ضايع كردند كه به جزء از پسماني و عقب گرايي و نفاق چيزي ديگري با خود نداشت . شيعه سر كله سني زد كه علي خليفه اول أست. غافل ازينكه حالا درد ما را دوا نمي كند كه كي بايد خليفه مي شد . سني سر كله شيعه زد كه ما به جزء پيامبر كسي را معصوم نمي پنداربم غافل ازينكه حالا معصومين و غير معصومين درد ما را دوا نمي كند . كشور هاي اسلامي چون صاحب صنعت و سرمايه نشدند و ناسبوناليزم راه خود را كه غرب معرفي كرده بود بيدا نكرد به اتنوسنتريزم پناه برد و قوم از دين بلند تر شد و امروز ما به جاي مومن واقعي اتنوسنتريك واقعي داريم كه از هر گونه استثمار كار ميگيرد تا  ديگر اقوام را نابود كند. تحصيل ياقته ژان ژاك روسو و جان لاك و ماركس و لينن و نميدانم ويكتور هوگو و غيره را خوانده أست و اما از امام غزالي و ابن خلدون و ابن حيثام و غيره آگاهي ندارد و در وقت نماز. پاي سر پاي دور داده و به بي ديني خود افتخار مي كند  در حاليكه بي ديني يعني ناداني . بي ديني يعني مسخ فرهنگي و بي ديني يعني جهالت. امروز كه نه مذهبي و نه تحصيل يافته يك نسخه اصولي براي مشوره ندارد . مذهبي با افكار كهنه  بند مانده و تحصيل يافته با افكار مطلق غير عملي و غير منطقي . نتيجه اين همه بدبختي اين أست كه همان طوريكه دسيسه كردند و امپراطوري اسلامي را از پاي انداختند همان دسيسه به كمك انگليس و امريكا محو و نابودي فلسطين أست و ٥٧ كشور اسلامي ، تحصيل يافته و مذهبي جزء از نظاره كاري ندارند و منتظر يك معجزه مانند جنگ فيل هستند .
مسلمانان متحد شويد . سليقه هاي فكري و فقهي مذهبي خود را كنار بگذاريد و امت واحد شويد در غير آن براي شما هيچ چيز باقي نخواهد ماند و حتي همان نماز هم به درد شما نخواهد خورد زيرا خداوند به نماز كه در آن علم و جهاد نباشد احتياج ندارد
دكتر فريد يونس
استاد بازنشسته اي بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه و فلسفه اسلامي

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. Asalamu Alaikum,
    Dr. Sahib Farid Younus had written an excellent article regarding having a religion and not having religion. He is absolutely right that the British has divided the Islamic ummah and now the same Thai h had happening in Palestine by the USA. We must be united, support each other and be honest with our life.

  2. استاد محترم داکتر فرید بونس من با کاملا هم نظر استم
    شما صحتمند و سر فرار باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا