اخبار و گزارشات

تغییر تاکتیک جنگ افغانستان

 

در حالي كه پنتاگون با استفاده از بهترين نفرات خود و با تمام داشته هايش مي خواهد جنگ را بر ضد طالبان به پيش ببرد، ورود فرمانده ي جديد امريكايي  به افغانستان كه قرار است مسووليت جنگ در اين كشور را به عهده بگيرد، نشاني از تغيير وسيع در اين زمينه است.

دگر جنرال استنلي مك كريستال كه قرار است به زودي چهار ستاره شود، مسووليت جديد خود را در كابل به عهده بگيرد.

واشنگتن در عين حال،  مي خواهد تا ساختار فرماندهي نيروهاي ناتو را كه مك كريستال به عهده خواهد گرفت با در نظرداشت بحث هاي مورد نظر نشست آتي وزراي دفاع ناتو در بروكسل، تغيير وسيع بدهد.

همچنين قرار است دگر جنرال ديويد رودريگز، يكي از فرماندهان پيشين امريكا و ناتو در شرق افغانستان كه اكنون به عنوان دستيار اول رابرت گيتس خدمت مي كند، معاونت فرماندهي مك كريستال را به عهده بگيرد.

رودريگز، پيشبرد فرماندهي موثر عمليات هاي روزانه، به مك كريستال فرصت مي دهد تا روي راهبرد خود متمركز شده و همچنين امور ديگر مانند گفتگو با مقام هاي ناتو و افغان و مساله ي آموزش نيروهاي امنيتي افغان را تسريع بخشد.

مك كريستال هفته ي گذشته در مجلس سنا در مورد رودريگز گفت:” آن چه مي خواهم وي انجام دهد… فرماندهي منطقه يي عمليات است كه امكان مي دهد تا در سطح راهبردي غور كند و در اين فاصله وي فرصت مانور را دارد.

ساختار طراحي شده از سوي آقاي كريستال قويا روي تجربه ي عراق بنا شده است.

تصميم ماه گذشته ي رابرت گيتس، براي برطرفي جنرال دويد مكرينان و جانشيني وي با دو تن از  جنرالان عالي رتبه ي ارتش امريكا، نشاني از احساس فوريت اداره ي اوباما در مورد افغانستان است.

در حالي كه خشونت هاي مرتبط با شورشيان رو به افزايش است، مقام هاي امريكايي مي دانند كه اگر نتوانند تا سال آينده تا انتخابات ميان دوره يي امريكا در وضعيت بهبودي نياورند، حمايت كنگره را از دست خواهند داد.

گيتس، به مك كريستال و رودريگز شصت روز وقت داده تا ارزيابي كاملي از توان كامل نيروهاي امريكايي در افغانستان انجام دهند.

انتصاب مك كريستال و رودريگز، همين طور نشاني از تصميم اداره ي  اوباما در مورد اولويت دادن ارتش اين كشور به افغانستان است.

در اداره ي رييس جمهور بوش، افغانستان بعد از عراق قرار گرفت و سربازان امريكايي و منابع آن كشور متوجه عراق شد.

دريادار مايك مولن؛ رييس ستاد مشترك ارتش امريكا به مك كريستال گفته است كه وي مي تواند خود، افسران را براي ماموريت افغانستان انتخاب كند.

كيپتن جان كيربي يكي از سخنگويان مايك مولن گفت كه رييس ستاد مشترك ارتش امريكا به مك كريستال اجازه داده است تا بهترين هاي ارتش را كه وي فكر مي كند نياز است بردارد.”

مك كريستال پيش از اين تورن جنرال مايكل فلاين؛ يكي از افسران هوشمند ستاد مشترك ارتش براي سفر به افغانستان با خود همراه كرده است.

مك كريستال هم اميدوار است كه تا حد زيادي افسران با تجربه و آگاه را به افغانستان بياورد كه از مسايل فرهنگي، جغرافيا و زبان آگاهي داشته باشند. وي در وظيفه ي خود در پنتاگون، برنامه يي را ايجاد كرده كه طبق آن، افسران ستاد مشترك ارتش، يك چنين آموزش هايي را چه به شكل نظري و چه عملي مي آموزند.

مك كرستال همچنين قرار است ارتباط فرماندهي خود را با رسانه هاي خبري تقويت كند. مقام هاي ارتش امريكا در افغانستان بارها شكايت كرده اند كه آن ها نسبت به طالبان از لحاظ ارتباطي عقب ترند و خيلي وقت مي گيرد تا به ادعاهاي شبه نظاميان پاسخ دهند.

دريادار گرگ اسميت؛ رييس پيشين ارتباط عامه نيروي دريايي امريكا مسوول هماهنگي ارتباطات جنرال ديويد پتريوس در عراق بود، موافقت كرده تا به كابل برود و يك چنين وظيفه يي را براي كريستال انجام دهد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا