اخبار و گزارشات

دوستم بر سر دوراهي يك تصميم دشوار

 

در حالي كه همايون حميدزاده؛ سخنگوي حامد كرزي روز گذشته گفته بود كه وظيفه ي جنرال عبدالرشيد دوستم به حالت تعليق درآمده، اما دفتر رياست جمهوري در نامه يي اعلام كرد كه آقاي دوستم همچنان مي تواند به وظيفه اش به عنوان رييس اركان سرقومنداني اعلاي قواي مسلح كشور به كار خود ادامه دهد و مي تواند به عنوان يك شهروند افغان به كشور بازگردد.

اين در حالي است كه جنرال عبدالرشيد دوستم از چند ماه به اين سو در كشور تركيه به سر مي برد.

چند روز پيش وزير خارجه ي تركيه اعلام كرد كه جنرال دوستم به آن كشور تبعيد نشده و هر وقت كه خواست مي تواند به افغانستان برگردد.

اما برخي از صاحب نظران اختلافات جنرال دوستم با حامد كرزي و همين طور حبس خانگي وي را در ايام جنجال ايجاد شده با اكبر باي را دليل تبعيد جنرال دوستم مي دانند.

به نظر مي آيد كه با اعلام حمايت حزب جنبش ملي اسلامي افغانستان از نامزدي حامد كرزي در انتخابات اخير، بازگشت وي و برخورداري از امتيازات سابقش، پاداشي است كه دولت كرزي مي خواهد به رهبر حزب جنبش بدهد اما معلوم نيست كه دوستم، خود كه سياستمداري كاركشته و زيرك است در بازگشت به كشور چه موقفي خواهد گرفت؟

آيا دوستم همچنان كه سيد نورالله اعلام كرد از نامزدي كرزي پشتيباني خواهد كرد و عملا در مخالفت با خواست و اراده ي مليون ها شهروند ترك تبار افغانستان قرار خواهد گرفت كه والي كرزي را عامل كشتار مردم شبرغان مي دانند و يا اين كه به اردوگاه اپوزيسيون خواهد پيوست و در خط مردم خود و منافع آن ها قرار خواهد گرفت؟

اين تصميم براي دوستم، تصميم دشواري نخواهد بود چرا كه وي خوب تر از هر كسي از سياست هاي چندگانه و نفاق افكنانه ي تيم حاكم آگاه است و مي داند كه باغ هاي سرخ و سبز نشان دادن به وي در حالي صورت مي گيرد كه از وي به نام مردم ازبك، پيمان حمايت از كانديدي گرفته شده كه مردم ازبك اصلا و ابدا اعتمادي به وي ندارند و كاركرد حكومت گذشته نشان داد كه چگونه همين حكومت آن چه از دستش برآمد در حق مردم ازبك كوتاهي نكرد و حتا آقاي كرزي نه تنها عامل كشتار جوزجان را برطرف و مجازات نكرد كه وي را به سمت مشاور و والي ولايت جديدي تعيين كرد.

دوستم بايد تصميم بگيرد، تصميمي كه نه چوكي و مقام چند روزه ي اين حكومت فاسد بلكه عزت و افتخار و سربلندي و خواست مليون ها تن از ساكنان سمت شمال كشور در آن نهفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا