انتخابات

انتقادها از كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي افغانستان

 

با وجود آن‌كه كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي افغانستان، 57 نفر از نامزدهاي انتخابات را رد صلاحيت كرده است، همچنان انتقادهاي زيادي از سوي برخي از مقامات دولتي، تحليلگران و مردم عليه كاركرد اين كيسيون وجود دارد.
در همين راستا دو تن از نمايندگان پارلمان و رئيس بنياد انتخابات آزاد افغانستان، در گفت‌وگويي كه توسط بنياد آرمان شهر در انجمن قلم افغانستان انجام شد، از نحوه كاركرد كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي انتقاد كردند.
“احمد بهزاد ” نماينده مردم در پارلمان در اين جلسه، رئيس جمهور را به قانون شكني متهم كرد و افزود: مهم ترين مساله، بي طرفي مسئولان كميسيون انتخابات است كه مي‌تواند شفافيت انتخابات را تضمين كند.
بهزاد با انتقاد از كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي گفت: آيا افراد بي پشتوانه، افراد گمنام، افرادي كه داراي حمايت‌هاي خارجي و يا جناح هاي قدرتمند داخلي نيستند از ليست حذف شده اند، يا افراد سرشناس هم كه با اقداماتشان ملت افغانستان را در چند سال گذشته تحت فشار داده‌اند نيز مشمول اين محدوديت‌هاي نظارتي شده اند؟
در همين حال، “جان داد سپين غر ” رييس اجرايي بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان نيز به مواردي اشاره كرد كه كميسيون شكايات انتخاباتي بايد آن ها را بررسي مي كرد.
وي به قانون انتخابات اشاره مي كند كه توسط مجلس نمايندگان تصويب نشده بلكه توسط شوراي وزيران تاييد شده است و فعلا هم قابل اجرا است و داراي نقايصي نيز هست.
اين مقام افغان مي گويد: علاوه بر اين كه كميسيون شكايات انتخاباتي دير هنگام ايجاد شده است، دفاتر استاني نيز ندارد.
به نظر سپين‌ غر استفاده از امكانات دولتي در جريان ثبت نام نامزدها مشكل ديگري بود كه كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي به آن رسيدگي نكرده است.
به گفته وي؛ مشكل ديگر اين است كه مسئولان اين كميسيون‌ها در استانها، توسط استانداران تعيين مي شوند كه اين مساله بي طرفي آنها را زير سوال مي برد.
محمد سرور جوادي، از ديگر نمايندگان پارلمان نيز با انتقاد از حامد كرزي و اشاره به عدم استقلال كميسيون مستقل انتخابات، گفت: چرا با گذشت اين همه وقت، هيچ كسي توسط اين كميسيون ها، به جرمي محكوم نشده است.
وي مي گويد: رئيس جمهور مانع تعقيب قضايي متهمان مي شود، من به عنوان يك نماينده و منشي در كميسيون قضايي پارلمان حدود 500 برگ گزارش از دادستان كل افغانستان مشاهده كرده‌ام كه بالاترين مقام هاي حكومت افغانستان متهم به بزرگترين اختلاس ها شده و فعلاً آقاي كرزي همه را مثل مغناطيس به خود چسبانده، اما آنها ( مقامات دادستاني) داد مي زنند كه هيچ كسي حاضر به تحقيق نمي شود و رئيس جمهور مانع است.
اين درحالي است كه فهيم حكيم، يكي از مسئولان كميسيون رسيدگي به شكايات انتخاباتي گفت: مواردي را كه از نظر قانوني مربوط به اين كميسيون مي شد، بررسي شده و به زودي مسئولان استاني اين كميسيون فعاليت خود را در استان ها براي رسيدگي به شكايت هاي مردم آغاز خواهند كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا