خبر و دیدگاه

امريكا قوى ترين بم غير هسته ى را در افغانستان استعمال نمود

پنتاگون وزارت دفاع امريكا ساعاتى قبل اعلام نمود كه: امريكا قوى ترين اسلحه غير هسته ى خود را بنام مخفف MOAB كه ٩ متر طول و ١٠ تن وزن  و مادر بم ها نام دارد، در ولايت ننگرهار افغانستان استعمال نموده است.

در ادامه ى تقابل سياسى و نظامى محور روسيه، ايران و سوريه با امريكا و متحدانش، تنش بین دو قدرت امريكا و روسيه، بعد از انفجار شیمیایی در ادلب و حمله راكتى آمریکا به یک پایگاه سوریه بیشتر شده است. حمله ى امريكا به سوريه، موازنه نظامى را از جانب روسها كه دست بالا ترى در صحنه ى سوريه داشتند، به نفع امريكا كه تا قبل از آن، در موضع انفعالى بود، تغير داده نه تنها حيثيت و اعتبار نظامى روسيه را زير سوال برد، بلكه به نحوى زهر چشم به ايران نيز محسوب ميشود. مقامات روسى و ايرانى در يك نشست عجولانه طى اعلاميه مشتركى بر پاسخدهى به اين اقدام امريكا تأكيد نمودند.

متعاقباً در يك اقدام تحريك آميز، یک ناو هواپیمابر امريكا راهی شبه جزیره کوريا شد. كه در واكنش به آن پيونك يانگ از يك آزمايش اتمى در شنبه آينده خبر داد كه آزمایشهای موشکی و هسته‌ای كورياى  شمالی، جهان و همسایگانش را نگران کرده است. در همين حال مقامات امريكايى از چند پرواز بمب افگن هاى روسى توپولف ٩٥ و هواپيما هاى جاسوسى L20 كه قادر به حمل بم اتمى اند، بر فراز درياى چاپان و قلمرو هوايى بين المللى خبر داده اند و اين را پيام آشكار روسيه تلقى نموده اند.

افغانستان يكى ديكر از ميدانهاى رقابت و تهديد منافع اين دو كشور محسوب ميشود. گمانه زنى هاى تحليلگران برآن استوار بود كه به احتمال قوى، روسها انتقام شان را از حمله امريكا در خاك افغانستان بستانند. مذاكرات اخير پوتين با رؤساى جمهور آسياى ميانه و گرم شدن روابط كابل – مسكو، دال بر تمركز بيش از پيش آنكشور به افغانستان است. اخيراً پوتين در يك ابراز نظر غير معمول بيان داشت كه : اميدوارم جهت جلوگيرى از تروريزم در افغانستان به سربازان روسيه نياز نشود.

امروز امريكا در يك واكنش تند و سريع، پيام قاطع و روشنى را مبنى بر اينكه افغانستان ديگر در قلمرو منافع روسيه قرار ندارد، بلكه متحد استراتيژيك امريكاست، به آن كشور گوشزد نمود. وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) اعلام کرد که در عملیاتی علیه مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی ( داعش ) در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را به کار برده است. این حمله پنجشنبه ١٣ اپريل در ساعت ۷:۳۰ عصر به وقت محلی در ولسوالی اچین، واقع در ننگرهار، انجام شد. به گفته پنتاگون، بم یاد شده که به نام مخفف MOAB یاد می شود، قوی‌ ترین اسلحۀ غیر‌هسته‌ای دست داشتۀ قوای نظامی ایالات متحده است. بمب جی‌ بی‌ یو ۴۳، که به “مادر همه بمب‌ ها” معروف است‌، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌ هایی استفاده شده است که جنگجويان داعش در آنها پنهان شده بودند.آمریکا می‌گوید این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد .

بدون شك استفاده از همچو سلاح قدرتمندى در برابر داعش كه بار اول است، در جنگ از آن كار گرفته ميشود، نميتواند توجيه نظامى داشته باشد. بل زهر چشمى است به ايران، كورياى شمالى و به نحوى فرستادن پيامى به روسيه است تا در اقدامات آتيه ى شان خويشتندارى را رعايت نمايند. كه ميتوان استعمال آنرا در افغانستان بمفهوم  عاميانه ى آن يعنى ( سر تراشيدن را سر كل بچه ياد بگير) تفسير نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا