اخبار و گزارشات

رويارويي انتخاباتي كابل- واشنگتن

karzai_obama

 

حامد كرزي رئيس جمهور افغانستان ديروز از حضور كارل ايكنبري سفير امريكا در نشستي كه خواستار تمركز زدايي دولت كابل شده بود؛ انتقاد كرده و اظهار داشت كه وي با اين نوع اقدامات خودسرانه با “چنگ و دندان” مبارزه خواهد كرد. كرزي از جامعه جهانی خواسته است که در مسایل مربوط به انتخابات این کشور مداخله نکنند. اخیراً شایعاتی وجود داشته که برخی محافل خارجی تلاش دارند ؛ خارج از دايره صلاحيت هاي وظيفوي و خلاف قوانين بين المللي انتخابات ریاست جمهوری را به دور دوم بکشانند تلاشي كه خلاف ميل اداره كابل بوده و معادلات را برهم ميزند.

مقام های امریکایی، از جمله سفیر این کشور در کابل بارها تاکید کرده اند که آنان از هیچ نامزدی حمایت نمی کنند و همچنین با هیچ نامزدی مخالف نیستند. در واکنش به اظهارات سخنگوی آقای کرزی به این دیدارها و پايان دادن به نگراني هاي افغانستان، جنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی امریکا از دیدارهای آقای ایکن بیری دفاع کرده و آن را “بخشی از پالیسی” امریکا در قبال افغانستان دانسته كه اين اظهارات نه تنها كمكي به فروكش كردن تنشها نكرده بلكه در روز هاي آينده مردم شاهد رويارويي هاي جديد ي خواهند بود كه سرنوشت انتخابات را رقم خواهد زد.

برنامه های انتخاباتی يك كشور یک مساله ملی و داخلی بوده و هيچ كشوري حق ندارد تا نكته نظارت و سليقه هاي سياسي خود را بر يك كشور مستقل و داراي حاكميت دكته و تحميل كند اما آنچه قابل فهم در رابطه به انتخابات افغانستان است؛ وسعت تقلب و كاربرد شيوه هاي غير دموكراتيك براي اخذ راي در انتخابات قبلي است كه سلامت انتخابات و مشروعيت نظام را شديدا تحت سوال برده كه تا امروز مردم ما هزينه آنرا پرداخته وبه اعتماد آنها براي رسيدن به حقوق شان از اينطريق لطمه وارد كرده است. همين دليل است كه علاقه و توجه مردم به انتخابات آتي كاهش يافته است.

بناا اين رويارويي جديد كابل- واشنگتن در آستانه برگزاري انتخابات؛ منجر به التهاب بيشتر شرايط سياسي و به تبع آن نظامي خواهد شد و كرزي با اين حملات شديد لفظي خود؛ ميخواهد حريفان را به موضع دفاعي برده و ذهنيت هاي عامه را عليه آنها بسيج و مسلح كند.

 

_____

در همین زمینه:

بازی سفیر امریکا با کاندیدای رقیب کرزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا