جنگ افغانستان برادر کشی و حرام است
مفتی اعظم الازهر کشور مصر اخیراً فتوایی را درباره جنگ افغانستان صادر نموده است که در آن این جنگ را حرام و برادر کشی خوانده است هرچند قبل بر این نیز علمای جهان اسلام به شمول مفتی اعظم عربستان سعودی نیز چندین بار جنگ افغانستان را حرام عنوان نموده بودند ولی طالبان بر تداوم قتل و کشتار خویش پافشاری نموده در بسا موارد بر آن افزایش نیز دادند و این نشان می داد که این گروه به ارزش های دینی باور ندارند و به فتاوی علما نیز ارج نمی گذارند بلکه منافع کشورهای همسایه است که برای آنها تعیین و تکلیف می کنند و حدود و صغور آن را مشخص می سازند.
از آنجایی که طالبان به دسته های مختلف تقسیم می گردند یک تعداد آن ها در راستای منافع کشورهای حامی شان می جنگند و از آن ها در بدل جنگ، پول و امکانات می گیرند چنانچه اخیراً رسانه های آمریکایی افشاء نموده اند که طالبان در برابر کشتن هر سرباز آمریکایی، از روسیه پول های هنگفت بدست می آورند و یا تعداد از طالبان از سوی پاکستان و تعداد دیگر از سوی ایران تمویل و حمایت می شوند و در راستای منافع این کشورها فعالیت می کنند ولی تعداد دیگر ناخودآگاه می جنگند برای آن ها در مدارس دینی پاکستان از سوی استادان شان که همگی اعضای آی اس آی اند، گفته شده که افغانستان اشغال شده است و جهاد برای ختم اشغال فرض است. از آنجاییکه در نخست؛ افغانستان یک کشور اشغال شده نیست بلکه نیروهای خارجی بر اساس فیصله شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعقیب تروریستان القاعده وارد این کشور گردیده اند نه به عنوان نیروهای اشغالگر. در ثانی، رهبران طالبان با آمریکایی ها تفاهمنامه را به امضاء رسانده که بر مبنای آن، هیچ نیروی خارجی و هیچ پایگاه این نیروها هدف حملات مسلحانه این گروه قرار نمی گیرند پس جنگ در برابر آن ها عملاً ممنوع گردیده است لهذا جنگ جاری در کشور جهاد نیست بلکه برادر کشی است و جواز ندارد از این رو؛ این فتوا می تواند برای آنعده از طالبانی که فریب تبلیغات سازمان های استخباراتی منطقه را می خورند و بنام جهاد، دست به کشتار مردم افغانستان و تخریب تأسیسات عامه می زنند، راهگشا باشد چون طالبان از آغاز ظهور، جنگ خود را جهاد عنوان نمود و در این راه تبلیغات گستردهای را به راه انداخت تا در میان توده ها جای پا باز نموده و مردم را به طرفداری از خود ترغیب نمایند.
از آنجاییکه جامعه افغانستان دینی و مردم آن اکثراً مسلمان می باشند، دفاع از ارزش های دینی را جزء از وجایب شرعی خویش می دانند و هرگاهی که گروه یا نهادی خود را مدافع دین نام قلمداد نمایند، مورد استقبال مردم قرار می گیرند طالبان از این فرصت استفاده مؤثر نموده جنگ و جنایت خود را پوشش دینی داده و مردم را فریب می دهند. اکنون که مفتی اعظم الازهر، این جنگ را حرام و برادر کشی خوانده است، به نظر می رسد که طالبان دیگر وجهه دینی خود را از دست داده و نمی تواند زیر نام دین جنایت نماید از این رو، مردم از این گروه متنفر خواهند شد و به عنوان گروه فریبکار آن ها را خواهند شناخت و آنعده از طالبان که فریب تبلیغات رهبران خویش را خورده به صفوف آن ها پیوسته بودند، دیگر با درک حقایق جنگ افغانستان، راه خود را از سایرین جدا خواهند نمود و سلاح خویش را بر زمین خواهند گذاشت.
در نتیجه، اصدار اینگونه فتواها، می تواند برای ختم جنگ افغانستان و یا کاهش خشونت ممد واقع شود و جنگ جاری در کشور، وجهه شرعی خویش را از دست دهد.