خبر و دیدگاه

همایش حمایت از جنبش مدنی سراسری عدالت خواهی

از حرکت دادخواهانهای دو جوان فعال مدنی در شهر لندن قدردانی صورت گرفت.

به تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۶ (۱۰اکتوبر ۲۰۱۷ میلادی)  محفلی در حمایت از حرکت مدنی دو جوان مبارز، بانو «آرزو نوبهار» و کدبان «واحد دادشانی»  تحت نام «همایش حمایت از جنبش مدنی سراسری عدالتخواهی» از سوی کانون فرهنگی «تاجیکان و پارسی زبانان» مقیم بریتانیا برگزار گردید. در این همایش نمایندهگان کانون «دستیار»، گروه فرهنگی «راستان» و شهروندان و فرهنگیان افغانستانی مقیم بریتانیا اشتراک کردند.

در این همایش از مبارزین مدنی «نوبهار و دادشانی» به عنوان قهرمانان نسل نو و نترس و ایستادهگی شان در برابر فاشیزم و قصاب کابل یاد شد. دادشانی جوانِ که بوت را به سوی قصاب کابل (گلبدین حکمتیار) پرتاب کرد و بانو نوبهار در کنفرانسِ در شهر لندن کرزی را دلقک خواند و از خون شهدای ارتش و پولیس ملی دادخواهی کرد.

Image may contain: 4 people

بانو آرزو نوبهار، فعال مدنی سخنرانی کوتاهِ خود را با شعرِ آغاز کرد:

ذرهٔ خاک وطن را به اهریمن ندهم

به خدا سر بدهم، خاک به دشمن ندهم

گلهی جهانخواران زیر پای میهنام است

بخدا جان بدهم تاج به بدگُهر ندهم

بهار به ادامه آن گفت: سفرم به افغانستان بعد از ۵ سال، مرا بیشتر انگیزه داد تا در راستای عدالتخواهی برای مردم دادخواهی کنم، درد و مشکلات مردم خود را که ناشی از خیانتها و تعصبات قومی که از سوی اشخاص متعصب مانند کرزی و خلیلزاد دامن زده شده است در کنفرانس با یک حرکت مدنی درد ملتام را به ویژه زنان کشورم که بیشترین قربانی را داده اند، را بازگو کنم. من این را حق خود دانستم تا قاصد درد و رنج  زنان ملت خود باشم.

کریم کریم، برگزارکننده محفل گفت من یک تن از پرسشگرانِ بودم از آقای کرزی در کنفرانس پرسیدم: بعد از ۲۰۰۱ مجال نهادینه سازی مردمسالاری در افغانستان مساعد بود ولی  آقای کرزی شما و لابیگرهای واشنگتن طوری به جهانیان تصویری از افغانستان ترسیم کردید  گویا افغانستان یک کشور عقبمانده و قبیلهویی است و فلان قبیله در افغانستان قبیله بزرگ است و باید به اقتدار قرار بگیرند.  شما  اگر شخص ملیگرا بودید، با به قدرت رسیدن چرا سرودملی و پرچم را تغیر دادید، چرا از سرودملی و بانکنوتهای کشور فارسی را زدودید.

او به ادامه افزود: آقای کرزی با روی کار آمدن اداره موقت، مردمسالاری را با قبیله گرایی در کشور تعویض کرد، نگذاشت کشور به سوی دمکراسی حرکت کند و با منشور قومی خود کشور را به سوی بیراهه سوق داد تا برتریجویی قومی قبیله خود را حفظ کند و از همین رو سمبولهای ملی کشور مانند سرود ملی، پرچم ملی و بانکنوتها را تغیر داد.

Image may contain: 6 people, people smiling

کوروش دهگان، یکتن از اشتراک و برگزار کننده‌ این همایش پرسش که از سفر پیشین آمریکاه در افغانستان را مطرح کرده بود، دوباره تکرار کرد.

پرسش: آقای خلیل‌زاد آیا زمان آن نرسیده است به افسانه‌یی که «حاکمیت قومی پشتون، ضامن سلامت و ثبات نظام ‌می‌شود» نقطه پایان بگذاریم؟ چون تجربه حکومت‌های پشتونی گذشته این را ثابت ساخته است که حاکمیت قومی پشتون نه تنها که باعث ثبات و تداوم صلح نشده، برعکس در کشور نفاق ملی نیز رشت داشته است. شما به عنوان نماینده ویژه آمریکا از کنون به بعد نباید از پشتونیسم در افغانستان حمایت کنید، خوب است که آمریکا بی‌طرفی خود را در سیاست داخلی افغانستان حفظ کند. و پاسخ خلیل ‌زاد: آمریکا در این مورد بی‌طرف بوده، است و خواهد بود.

آقای نور محمد سلطانی، یکتن از اشتراک کنندههای محفل به نمایندهگی از نهاد خدمتگزاران کابل در برتانیا گفت:  نهاد خدمتگزاران کابل به ادامه مبارزات خود، در تلاش است تا نام فرودگاه کابل را که متعصبین قومی به نام  حامد کرزی مسما کرده اند، را دوباره  به نام اصیلاش، کابل برگرداند.

در همین حال، نور محمد قاطع یکتن دیگر از اشتراک کنندهها گفت که: افتخار میکنم که بانو نوبهار برای  کرزی گفت با شما دست نمیدهم چون دستان تو (کرزی) با خون برادران و پدران میهنام آلوده است

آقای قاطع از توطئیه ارگ و کرزی زیر عنوان اجماع ملی هشدار داد و افزود: اجماع ملیِ که تحت اداره دولت باشد، جنایت و خیانت ملی است و هممیهنان ما متوجه این خیانت ملی باشند.

او به ادامه افزود ما مدیون تاریخ ۲۰۰ ساله نباید باشیم  چون تاریخ ما از ۲۰۰سال به اینسو شروع نه بلکه پیشتر از ۴۰۰۰ سال قبل آغاز میشود.

No automatic alt text available.

در ادامه برنامه عبدالله پیمان، آگاه مسائل سیاسی در پیوند به تفاوت پشتونیزم با پشتون روشنی انداخته گفت: میان قوم پشتون به عنوان یک واقعیت اجتماعی و پشتونیزم به عنوان یک پدیدهای آیدیلوژیکی تفکیک باید قائل شد. پشتونیزم با پیشفرض این که در رأس قدرت باید یک پشتون قرار بگیرد، مانع مردمسالاری، جامعه مدنی، کثرتگرایی و پیش رفت در کشور میشود.

آقای پیمان در ادامه گفت: پشتونیزم به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی به سود قوم پشتون نیز نیست، چون این تفکر مانع رسیدن یک پشتون به آیدههای بلند انسانی و اخلافی میشود. اگر یک انتخابات شفاف، آزاد و عادالانه بدون مداخله نهادهای دولتی بگزار شود، ایدئولوژی پشتونیزم به گورستان تاریخ میرود.

احمد نوید محسنی، بنیادگزار نهاد فرهنگی راستان، در پایان برنامه تقدیرنامه، تحائف و دسته گُلِ را برای آرزو نوبهار  که از سوی کانون تاجیکان و پارسی زبانان بریتانیا در نظر گرفته شده بود، تقدیم کرد.

Image may contain: 6 people, people standing

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا