اخبار و گزارشات

عطامحمّد نور: اشرف‌غنی احمدزی از صحنۀ سیاسی کاملاً حذف خواهد شد

عطامحمد نور، استاندار بلخ، در یک گفتگو ویژه با روزنامه آرمان ملی گفته است اگر انتخابات به دور دوم برود، اشرف غني احمدزي چنان شکست خواهد خورد و از صحنه سياسي کاملاً حذف خواهد شد، زیرا وی پایگاه اجتماعی ندارد.

انتخابات رياست جمهوري چگونه برگزار شد؟ آيا شما از نتايج ابتدايي انتخابات که به وسيله کميسيون انتخابات اعلام گرديد راضي هستيد ويا خير؟

به نام خداوند(ج)، بايد در مورد اين پرسش شما گفته شود که پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري، دولت، مردم و حتا دوستان بين المللي ما دلهره داشتند و نگران بودند که انتخابات آن گونه که لازم است برگزار نخواهد شد و تهديد هاي امنيتي که از سوي تروريستان پي هم ابلاغ مي شد و دربرخي از رسانه ها بازتاب مي يافت، فکر مي شد که مردم کشور در انتخابات، کمتر اشتراک مي کنند و از ترس طالبان مراکز رأي دهي خلوت خواهد بود.

اما برخلاف اين تصور، مردم ما به گروه هاي هراس افگن (نه) گفتند و با حضور ميليوني شان در روز انتخابات ثابت کردند که آنها طرفدار نظام مردم سالار اند و اين اشتراک گسترده مردم در انتخابات همه مردم جهان را متعجب ساخت، تروريستان شکست خوردند و به اين نتيجه رسيدند که مردم از آنها بيزار اند وما به اين نتيجه رسيديم که آينده مردم و کشور ما روشن و بسيار اميدوار کننده است.

اما اعلام نتايج ابتدايي؟

در اين رابطه بايد گفته شود که تيم اصلاحات و همگرايي با ارزيابي هايي که صورت گرفت حدود هفتاد فيصد آراي مردم در روز انتخابات را به دست آورد وبايد کميسيون انتخابات پيروزي اين تيم را در دور اول اعلان مي کرد، اما برخي از اعضاي کميسيون با دستور برخي نهادها وافراد، آراي تيم اصلاحات وهمگرايي را با مهندسي يي که انجام دادند، 44.9 اعلان کردند و از پيروزي داکتر عبدالله در دور اول جلوگيري به عمل آوردند که به باور ما کميسيون دربرابر انتخابات از عدالت وانصاف کار نگرفت وبا احترام به اعضاي صادق و وطن دوست کميسيون شايد روزي آن عده از اعضاي کميسيون انتخابات که در تقلب و توطئه دست داشتند، ازپيگيرد قانون مصون و از جانب ملت بي حساب نخواهد ماند.

از اين نظر و موضع شما معلوم مي شود که شما از داکتر عبدالله در انتخابات رياست جمهوري حمايت کرده ايد؟

ما پيش از اين از کانديداتوري داکتر عبدالله حمايت کرده بوديم اما ازامکانات دولتي در جريان انتخابات قطعاً به نفع وي استفاده نکرده ايم و براي هرکانديدا زمينه را مساعد ساختيم که در بلخ بيايند وبرنامه هاي شان را براي باشنده گان اين ولايت توضيح بدهند و فرصت برابر را به هر نامزد مهيا کرديم اما به اين نظر بوديم که داکتر عبدالله بهترين نامزداست و به همين منظور از وي حمايت کرده ام وبه وي رأیدادم و اين حق سياسي هر شهروند کشور است.

حال که گفته مي شود انتخابات به دور دوم مي رود. آيا باز هم اميدوار هستيد که داکتر عبدالله پيروز مي شود؟ واگر انتخابات در دور دوم قومي شود، چطور؟

زماني که تيم اصلاحات و همگرايي با وجود توطئه ها، توانست در دور اول 44.9 فيصد آراي مردم کشور را به دست آورد، نتيجه دور دوم بسيار روشن است.

پيوستن نامزدان ديگر رياست جمهوري به تيم اصلاحات وهمگرايي ادامه دارد و من اطمينان دارم که بيشتر نامزدان به تيم اصلاحات و همگرايي مي پيوندند.

من باور دارم که در دور دوم اشرف غني احمدزي چنان شکست خواهد خورد و از صحنه سياسي کاملاً حذف خواهد شد، زيرا به نظر من اشرف غني پايگاه اجتماعي ندارد و آن عده از کساني که از وي حمايت کرده اند بيشتر افکار چپي دارند و مارکسيست بودند و آنها ريشه در عمق جامعه مسلمان ما ندارند و از حمايت مردم برخوردار نيستند.

از سوي ديگر ما باور داريم که انتخابات نه در دور اول قومي بود و نه در دور دوم قومي مي شود.

در دور اول داکتر عبدالله درمناطق پشتون نشين رأي قابل ملاحظه داشت و برادران پشتون ما از وي حمايت قاطع کردند. گرچه آقاي اشرف غني احمدزي قصد دارد که انتخابات در دور دوم را قومي جلوه بدهد اما مردم ما پس از اين درهيچ مسأله قومي فکر نمي کنند وآهسته آهسته فکر سياسي و ارزش هاي ملي جاي قوميت را درکشور مي گيرد و ما شاهد اين خواهيم بود که اکثريت برادران پشتون ونخبه گان آنها از داکتر عبدالله حمايت خواهند کرد وهيچ تشويش از قومي شدن انتخابات در دور دوم را نداريم.

به نظر شما شخص رئيس جمهورآقاي حامد کرزي از کدام نامزد جانبداري کرده است و مي خواهد کدام نامزد زعامت کشور را به دست گيرد؟ داکتر عبدالله ويا داکتر اشرف غني احمدزي؟

من پيش از اين درگفتگو با رسانه ها به ويژه روزنامه آرمان ملي گفته بودم که حکومتي به رهبري جناب حامد کرزي دستآورد هاي زيادي دارد که قابل ستايش است. وي افغانستان ويران را تسليم شد و در دوران رياست جمهوري اش توانست چهره کشور را تغيير بدهد.

آزادي بيان وپيشرفت هاي چشم گير در عرصه هاي نظامي، آموزش و پرورش و اقتصاد از دستآوردهاي مهم دوره جناب کرزي است که بايد اين خدمات وي به هيچ صورتي ناديده گرفته نشود، من باور دارم در صورت پيروزي داکتر عبدالله، جايگاه کرزي مشخص خواهد بود و همواره جناب ايشان مورد احترام قرار خواهند گرفت و از تجارب وي استفاده خواهد شد.

اما در صورت پيروزي داکتر اشرف غني احمدزي که حال پيروزي وي ناممکن است، عقده گشايي وپرونده سازي جاي همکاري را خواهد گرفت وبعيد نيست که اگر اشرف غني پيروز شود تمام انرژي خود را در محاکمه اعضاي حکومت کرزي به مصرف خواهد رسانيد.

پيام شما دراين مقطع حساس کشور به مردم چيست؟

پيام من اين است که بايد مردم ما دربرابر توطئه هايي که بيشتر از سوي قوم گرايان دامن زده مي شود، ايستاده گي کنند.

قوم گرايان که از آموزه هاي ديني چيزي نمي دانند، با دامن زدن آتش نفاق زير نام قوم، زبان وسمت تلاش داشتند و دارند که ملت ما را از هم جدا سازند.

قومي شدن انتخابات کار مردم ما نيست بل توطئه شبکه هاي جاسوسي است وبايد اين توطئه ازسوي مردم خنثا شود و من از همه، علماي دين، روشنفکران، نهادهاي جامعه مدني و مجاهدان کشور مي خواهم که از تيم اصلاحات وهمگرايي حمايت کنند و نگذارند تا تيم تحول وتداوم که براي آينده کشور يک تهديد بسيار خطرناک است، به قدرت برسد.

از گفتگوي شما با آرمان ملي اظهار قدرداني مي کنم.

از شما هم تشکر.

 

___

برگرفته از روزنامه آرمان ملی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا