خبر و دیدگاه

اگر امريكا كشت،‌ اشغالگر است و اگر پاكستان…؟

karzai_longi

از بدو آغاز عمليات ضد تروريزم به رهبري امريكا در سال 2001 صد ها و هزاران غير نظامي افغانستاني در بمباردمان، شليك، راكت و حتي سانحه هاي راننده گي اين نيرو ها كشته شدند.

رييس جمهور كرزي در مقابل شماري از اين كشتار ها سكوت مي كرد و گاهي هم با اصدار اعلاميه هاي مطبوعاتي كشتار غير نظاميان را محكوم مي كرد. آقاي كرزي گاهي با ريختن اشك در برابر اين عمل جنايت كارانه نيروهاي خارجي واكنش نشان مي داد.

نيروهاي خارجي نيز بعد از كشتار خود ابراز تأسف مي كردند و علت اين كشتار را گاهي اطلاعات استخباراتي نادرست و گاهي هم استفاده طالبان از خانه هاي مردم به عنوان موضيع عنوان مي كردند.

در ده سال گذشته اين بازي موش و پشك ادامه داشت،‌ خارجي ها مي كشتند و كرزي محكوم مي كرد.

آقاي كرزي در اين اواخر و در پي تيره شده مناسباتش با كاخ سفيد پوستين را چپه پوشيد و به سخنراني به دور از انتظار در پيوند با بمباردمان نيروهاي خارجي در ولايت هلمند پرداخت.

آقاي كرزي در اين سخنراني خود به نيروهاي خارجي خطاب كرد كه اگر يكبار ديگر غير نظاميان در حملات هوايي شان كشته شوند، انها را اشغالگر قلمداد خواهند شد.

هنوز ديري نگذشت كه پاكستاني ها نيز بلاي جان مردم افغانستان شدند. نيروهاي پاكستان چندي پيش با بمباردمان مناطقي مسكوني در ولسوالي گوشته ولايت ننگرهار پرداختند كه موجب بيجا شدن صد ها خانواده و كشته و زخمي شدن چندين غير نظامي شد.

اقاي كرزي حسب معمول با اصدار بيانيه مطبوعاتي اين عمل پاكستاني ها را محكوم كرد و چندي بعد از ان به پاكستان سفر كرد و انجا پاكستان را دوست ستراتي‍ژيك افغانستان عنوان كرد. اقاي كرزي حتي يكبار هم با مقامات پاكستان اين مسئله را مطرح نكرد كه چرا نيروهاي انكشور هر از گاهي خاك افغانستان را مورد توپ باران قرار مي دهند؟

اين بار نخست نبود كه پاكستان خاك افغانستان را مورد توپ باران و بمباردمان قرار مي دهد. در گذشته نيز در ولايات جنوبي و جنوب شرقي اين كار تكرار شده بود.

خنثي بودن دولت افغانستان و به خصوص شخص رييس جمهور، پاكستاني ها را در حد چشم سفيد و شيرك ساخت كه چند روز پيش به صورت پياپي مناطقي را در ولايت كنر توپ باران كردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، صبح روز دوشنبه 12 راکت دیگر از سوی نیروهای پاکستانی بر ولایت کنر اصابت کرد که 12 تن کشته و زخمی شدند.

جنرال محمد عوض نظری، قوماندان امنیه این ولایت می گوید 6 تن بشمول كودكان و زنان در این حملات کشته و 6 تن دیگر مجروح شدند.

در همین حال رییس شورای ولایتی کنر از دولت خواست تا جلو این گونه حملات را گرفته و در غیر ان صورت خود مردم علیه نیروهای پاکستانی وارد عمل خواهند شد.

با وجود تأیید این حملات از سوی مقامات امنیتی در شرق کشور اما آنچه در مقابل از سوی حکومت و رسانه ها شاهد هستیم سکوت است و سکوت است و سکوت؟!!

در همین حال ائتلاف ملی تغییر و امید لب به انتقاد از خاموشی دولت و رسانه ها در برابرحمله های موشکی نیروهای پاکستانی بر ولایت کنر گشوده و این اقدام تجاوزکارانه و فجایع ناشی از آن را محکوم کرد.

به گفته این ائتلاف همزمان با این حملات راکتی، رییس‌جمهور کرزی با آب‌وتاب از دستاوردهای سفر خود به پاکستان و سطح بالای حسن نیت و همکاری مقامات این کشور نسبت به پروسه‌ صلح با مخالفان مسلح افغانستان سخن گفته و تأکید کرده است که هیچگاه مناسبات دو کشور به اندازه‌ زمان فعلی گرم و دوستانه نبوده است!

اينجا دو چيز ازبرخورد دولت افغانستان و شخص رييس جمهور استنتاج مي شود، يكي اينكه خون كودك و زن كنري با خون كودك و زن هلمندي فرق دارد يا هم اينكه قاتل امريكايي و پاكستاني فرق دارد.

اگردر حقيقت ديده شود امريكايي ها به قصد كشتن غير نظاميان هواپيما هاي شان را به هوا بلند نمي كنند. انها بر اساس گزارشات استخباراتي كه از خود محل به انها مي رسد عمليات هواي شان را پلان كرده به بمباردمان مي پردازند. يا هم طالبان كه كرزي انها را برادران خود مي خواند از خانه هاي مردم بر نيروهاي خارجي اتش مي كنند كه در نتيجه اتش متقابل كودكان و زنان كشته مي شوند.

واكنش پارلمان و احضار سفير پاكستان

مجلس نماينده گان كشور در جلسات متعدد نسبت به توپ باران خاك افغانستان از سوي پاكستان واكنش نشان داد و ان را محكوم كرد.

يكي از اعضاي مجلس گفت از طريق كميته روابط بين المللي وزارت خارجه را زير فشار قرار خواهد داد تا با مقامات پاكستان در اين خصوص صحبت كنند.

سر انجام وزارت خارجه امروز سفير پاكستان در كابل را احضار و اعتراض دولت افغانستان را برايش تسليم كرد.

سوال اينجاست كه ايا اين كفايت مي كند؟ چرا اينبار رييس جمهور در برابر خبرنگاران قرار نگرفت و نگفت كه پاكستان با اين كار خود روابط دوستانه دو كشور را لطمه ميزند؟ چرا نگفت كه پاكستان تماميت ارضي افغانستان را نقض كرده است؟ چرا طالب خونبهاي كودكان و زنان بي گناهي كنري و ننگرهاري نشد؟ ايا اين سكوت به اين معني نيست كه ديگر افغانستان جز يكي از صوبه هاي پاكستان شده و آقاي كرزي نيز والي اين صوبه است؟ 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا