اخبار و گزارشات

پیام افغانستان برای شانگهای: همکاری‌های منطقه‌ای توسعه یابد

رییس جمهور کرزی روز سه‌شنبه برای شرکت در نشست سازمان منطقه‌ای شانگهای به آستانه پایتخت قزاقستان رفت. این نشست، یک روز دوام می‌کند و سران کشورهای چین، روسیه و کشورهای آسیای‌میانه در آن حضور دارند. افغانستان عضو سازمان شانگهای نیست، ولی آقای کرزی به عنوان مهمان در این نشست شرکت کرده است. دفتر ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای کرزی در این نشست سخنرانی می‌کند و موضوع اصلی این سخنرانی را مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر تشکیل می‌دهد.

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 و زمانی تشکیل شد که نیروهای ناتو برای مبارزه با تروریزم در افغانستان حضور یافتند. اما تحلیلگران می‌گویند اعضای مهم این سازمان در مبارزه با تروریزم همکاری کرده‌اند. 

به باور تحلیلگران، کشورهای عضو سازمان شانگهای به خصوص روسیه از گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه نگران‌اند. کشورهای آسیای میانه نیز که هم اکنون برخی از گروه‌های تندرو در آنها حضور دارند، نگران گسترش افراط‌گرایی در کشورهای‌شان هستند.

هارون میر، تحلیلگر مسایل سیاسی می‌گوید حالا امریکا و روسیه در مبارزه با تروریزم نظر مشترک دارند و به همین دلیل است که روسیه زمینه انتقال کاروان‌های لوجستیکی نیروهای امریکایی از طریق خاک روسیه و کشورهای آسیای میانه به افغانستان را فراهم کند. 

به باور آقای میر در حال حاضر کشورهای عضو شانگهای با امریکا هم‌سرنوشت‌اند، زیرا تروریزم برای آنها خطری مشترک است. اما او می‌گوید سازمان‌های منطقه‌ای به دلیل این که هنوز نتوانسته‌اند اختلافات ذات‌البینی‌شان را حل کنند، نقش قابل ملاحظه و چشم‌گیری در معادلات منطقه‌ای نداشته‌اند.

رییس جمهور کرزی در حالی در نشست شانگهای شرکت می‌کند که قرار است در آینده نزدیک افغانستان در مورد امضای قرارداد استراتژیک با امریکا تصمیم بگیرد. اما تحلیلگران می‌گویند تهدید مشترک تروریزم و مواد مخدر سبب شده تا اعضای شانگهای با غرب در مبارزه با این دو پدیده همنوا باشند. 

شماری از تحلیلگران به این نظرند که آقای کرزی با اشتراک در نشست شانگهای می‌کوشد به غرب نشان دهد که افغانستان می‌تواند متحدان جدیدی در منطقه داشته باشد، ولی در اعلامیه ریاست جمهوری آمده است که هدف از اشتراک در این سفر، جلب توجه کشورهای عضو این سازمان به مسایلی چون مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و نیز گسترش روابط منطقه‌ای می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا