خبر و دیدگاه

گوشه هاي تاريك قتل جنرال محمد داوود داوود

general_daoud_dead_karzai_zardari

از كشته شدن شهيد جنرال محمد داوود داوود، فرمانده زون 303 پامير چهار روز مي گذرد، اما تا كنون هيچ نظر واحدي در مورد نحوي كشته شدن او وجود ندارد.

ظاهراً‌ جنرال داوود داوود عصر روز شنبه در جريان يك حمله انتحاري در دفتر والي تخار به شهادت رسيد. با گذشت هر ساعت و هر روز ابهامات دراين خصوص افزايش مي يابد.

از انجا كه جنرال داوود-داوود از فرماندهان نزديك به احمد شاه مسعود بود، از مهارت كافي در زمينه دشمن شناسي و خنثي سازي برنامه هاي دشمن برخوردار بود. جنرال داوود از اوان جواني تا دم مرگ در رويا رويي با دشمنان افغانستان قرار داشت. كشتن همچون فرد بدون برنامه ريزي دقيق و وجود دست هاي قوي در دستگاه دولت امكان پذير نيست. اما به هر صورتش او در يك عمل نا جوانمردانه به قتل رسيد و طالبان بلافاصله مسووليت اين رخداد را به عهده گرفتند و عامل قتل را يك انتحار كننده اعلام كردند.

بعد از انكه طالبان مسووليت قتل را پذيرفتند، خبر هاي رسيده از تخار مي گفتند كه فرد مهاجم با استفاده از لباس پوليس خود را به دهليز كه شهيد جنرال داود-داوود از اتاق مجالس ولايت تخار بيرون شده بود رساند بمب هاي بسته به جان خود را منفجر كرد. همزمان شماري مي گفتند كه مهاجم لباس اردوي ملي به تن داشت. حتي ادعا هاي وجود دارد كه مهاجم از جمله محافظان فرمانده قول اردوي شاهين بود كه با اين هيات از مزار به تخار آمده بود.

والي ولايت تخار نيز كه در اين رخداد به شدت مجروح شده است،‌ ساعات پس از رخداد به رسانه ها گفت كه يك عامل انتحاري با منفجر نمودن مواد انفجاري كه به جان خود بسته بود جان جنرال داوود – داوود و شش تن ديگر را گرفت.

عبدالجبار تقوا والي ولايت تخار ضمن اينكه پذيرفت رخداد در نتيجه يك عمل انتحاري به وجود آمده است، از باخبر بودن برنامه دشمن در اين زمينه نيز اطلاع داد. او گفت كه حتي انها شماره تلفون فرد مهاجم را دريافت كرده بودند.

والي تخار هنوز زنده است و صداي او ثبت نيز شده است. اگر چنين باشد كه انها حتي شماره تلفون فرد مهاجم را داشتند، اين همه نيروهاي استخباراتي چه مي كردند كه اين فرد را بازداشت نكردند؟ اين فرد را كي به داخل ان دهليز رساند؟ چرا وقتي كسي يونيفورم پوليس يا اردو به تن داشته باشد به اين گونه مجالس مهم بدون تلاشي راه داده مي شوند؟ ايا فردي كه به جان خود بمب بسته باشد، بدون دست داشتن افرادي كليدي مي تواند اين چنين محل خود را برساند؟

از طرفي هم گروه تحقيق نيروهاي امنيت ملي افغانستان، بعد از بررسي ساحه انفجار در جريان دو روز اعلان كردند كه انفجار ناشي از مواد جاسازي شده در دهليز مقام ولايت بوده است. اگر چينين باشد چه كسي اين مواد انفجاري را در دهليز جاسازي كرده بود؟ قانون امنيتي اينست كه پيش از حضور يك مقام بلند رتبه امنيتي، محافظان او همه ساحه را مورد بررسي قرار مي دهند. مطميناً‌اين كار را محافظان شهيد جنرال داوود انجام داده است و ساحه حتماً‌ از سوي نيروهاي جرمني نيز مورد بررسي قرار گرفته است. پس مواد منفجره از كجا شد؟ اگر واقعا ً‌رخداد ناشي از مواد جاسازي شده در دهليز مقام ولايت باشد، پس اين مواد بعد از اين همه بررسي ها جاسازي شده است. چه كسي مي تواند اين كار را بكند؟ تا فرد با صلاحيت و بلند رتبه اين كار را نكند ايا اين كار از دست افراد پاين رتبه در ان همه تحكيمات امنيتي بر مي آيد؟

برادر، شهيد جنرال داوود – داوود و يكي از زخمي هاي رويداد، مي گويند كه جنرال فقيد در نتيجه انفجار جانش را از دست نداده بود. به گفته انها، او پس از انفجار به شدت از ناحيه پاهايش مجروح شد و سپس مورد اصابت هشت گلوله در سينه و سرش قرار گرفت. چرا جسد جنرال داوود پيش از به خاك سپاري مورد بررسي قرار نگرفت و اگر گرفت نتيجه اش كجاست؟ اگر اين ادعا واقعيت داشته باشد،‌پس فرد مهاجم كيست؟ كي توانست در ان همه ازدحام نيروهاي امنيتي اين چنين كاري را انجام دهد و پا به فرار بگزارد؟

شماري از رسانه ها نيز از تير اندازي هاي بعد از انفجار گزارش داده اند. والي نيز هنوز زنده است و او در چند متري انفجار بوده است،‌ او بايد اين تير اندازي ها را ديده باشد يا هم شنيده باشد.

اين همه چرا ها و سوالاتي وجود دارند كه با دريافت پاسخ مي شود گوشه هاي تاريك ترور شهيد جنرال محمد داوود داوود روشن شود.

اما چرا جنرال داوود – داوود؟

داوود شهيد، از نظاميان پاك و صادق اين سرزمين بود كه در شناخت دشمنش دچار سردرگمي نبود. او مي دانست كه دشمن افغانستان طالب است و طالب از جانب پاكستان حمايت مي شود. او نيز مي دانست كه پاكستان با حمايت طالبان در افغانستان دنبال چه اهدافي است.

داوود چه در زمان مقاوت و چه در زمان اخرين وظيفه اش، در، درهم كوبيدن مواضع دشمن از هيچ نوع سعي و تلاش دريغ نكرد.

او با باور به عدالت و مبارزه براي آزادي تمام نيروي خود را به خرج داد تا ظرف شش ماه تمامي صفحات شمال كشور را از وجود طالبان پاكسازي كند. داوود با صراحت به دشمن عنوان مي كرد كه بايد تسليم شود در غير ان در جنگ كشته خواهند شد.

اين شجاعت داوود اورا در مدت كم به يكي از چهره هاي شاخص در اوردن امنيت به صفاحت شمال و نابودي طالب از ان خطه مبدل كرد.

اين همه براي طالبان و باداران پاكستاني شان قابل تحمل نبود. طالبان و باداران پاكستاني شان نخست با از ميان برداشتند شهيد جنرال مولاناي عبدالرحمن سيد خيلي، خواستند كه كمر شهيد جنرال داوود – داوود را بشكنانند. قصد پاكستان و طالبان اين بود كه با تضيعف شهيد جنرال داوود داوود اورا زير فشار قرار داده دوباره در صفحات شمال نفوذ كنند. اما داوود با غضب بيشتر و اراده مستحكمتر به نابودي اين دشمنان افغانستان پرداخت.

سرانجام پاكستاني ها و طالبان تصميم شان را گرفتند كه اورا نيز از ميان بردارند.

اما ايا برنامه هاي و فعاليت هاي شهيد جنرال محمد داود – داوود فقط به زيان طالبان و پاكستان بود يا حلقات در دستگاه دولت نيز اين فعاليت ها را به زيان خود مي پنداشتند؟

دولت افغانستان با راه اندازي پروسه مصالحه و ايجاد شوراي صلح مي خواهد به اين بهانه نظام را به طالبان تسليم نمايند. دولت در هيچ جاي ديگر افغانستان به مواضع طالبان نمي تازد و انها را زير فشار قرار نمي دهد. تنها نقطه كه طالبان از سوي نيروهاي دولتي به وي‍ژه پوليس مورد فشار قرار مي گرفتند صفحات شمال كشور به رهبري شهيد جنرال محمد داوود- داوود بود.

داوود فقيد به داكتر عبدالله – عبدالله رهبري ائتلاف تغيير و اميد گفته بود كه او به ارگ رياست جمهوري احظار شده بود و پيام كرزي برايش مبني بر اينكه در شمال جنگ قومي از سوي او راه اندازي شده است ابلاغ شده بود.

داوود فقط براي ميهن خود مي رزميد، ‌برايش مهم نبود كه دشمنش كيست؟ پشتون يا تاجك؟ به نظر آگاهان اين يك هشدار از جانب رييس جمهور و اطرافيانش در خصوص از بين بردن پايگاه هاي طالبان در شمال كشور توسط داوود شهيد محسوب مي شود.

بدون ترديد گفته مي توانيم كه حلقات در اطراف رييس جمهور از نحوي فعاليت داوود شهيد در برابر طالبان راضي نبودند. انها نمي خواستند كه برادران ناراضي شان در شمال كشور نابود شوند.

دولت افغانستان با راه اندازه مصالحه يك جانبه با طالبان مي خواهد به هر شكل ممكن پاسخ انفجار و كشتار انها با انفجار و كشتار داده نشود. اما داوود شهيد باور داشت كه در دفاع از جان مردم و استقلاليت كشور حتي اگر نياز باشد دشمن را كشت بايد دريغ نكرد.

در پايان مي توان نتيجه گرفته كه قتل شهيد جنرال محمد داوود داوود از سوي ارگ نشينان در تباني و مشوره با دستگاه استخباراتي پاكستان صورت گرفته است.

زيرا اين قتل و قتل داكتر عبدالله لغماني،‌ جنرال عبدالرحمن سيد خيلي، جنرال خان محمد خان مجاهد و ملك زرين در پاكستان طرح ريزي شده بودند و همه بخاطر قرار گرفتن سر راه منافع پاكستان به قتل رسيده بودند. دولت افغانستان در حاليكه مي دانست در همه اين قتل ها پاكستان دست دارد هيچ نوع واكنش نشان نداد. از اين رو گفته مي توانيم كه حلقاتي در دستگاه دولت در اين قتل هاي زنجيره اي دست دارند و اين قتل ها تا نابود ساختن همه مخالفان طالبان و پاكستان ادامه خواهد داشت. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا