خبر و دیدگاه

چرا تماميت خواه را سرجايش نمي‌نشانند؟

karzai_openmouth1

 

در كليه حلقات فكري و فرهنگي عليه حامدكرزي خشم و كين مي‌بارد، و او را به خاطر اين كه آشكارا قوم‌گرايي و تعبيض را دنبال مي‌دارد با زشت‌ترين كلمات مورد خطاب قرار مي‌دهند. 

حامدكرزي برنظام رياستي اصرار ورزيد و قدرت را به تنهايي به چنگ گرفت. در تسويد و تصويب قانون اساسي كشور هويت ساير اقوام و باشندگان افغانستان را ناديده گرفت و بر تحميل هويت قومي در سطح ملي پا پيش گذاشت و بدان ادامه بخشيد. پست‌هاي كليدي حكومت را در اختيار يك تيم قرار داد و از ديگران درحد حضور و نمايش بسنده كرد. از حضور نيروهاي خارجي در افغانستان به سود خويش استفاده برد و خود را با راه اندازي دو دور انتخابات پر از تقلب و تزوير تحميل نمود. 

حامدكرزي خود قدرت سياسي را تصاحب كرد و در برادر خود را به نام‌هاي احمد ولي و محمود به گردآوري پول‌هاي كلان توظيف نمود؛ تا حدي كه از اين درك افغانستان از رهگذر موادمخدر مقام نخست و از لحاظ فساد اداري در رده‌ي دوم جهاني قرار گرفت و نقش خانواده‌اي ايشان آن گونه كه رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش مي‌دهند در اين راستا فوق‌العاده بوده است. 

بي‌كفايتي و ناتواني حامدكرزي موجب آن گرديد، كه تمام مساعدت‌هاي جامعه‌ي جهاني نتيجه‌ي مطلوب را به بار نياورد و وضيعت كشور همچنان پريشان باقي بماند. سياست‌هاي نادرست كرزي نه تنها قادر به قناعت مخالفان مسلح نگرديد؛ بل موجب گسترش ناامني در كشور گرديد و افغانستان را بيشتر از گذشته در سطح جهان منزوي گردانيد. 

در تازه ترين اقدام، حامدكرزي با نتايج ابتدايي انتخابات به دلايل قومي و گروهي مخالفت مي‌ورزد و بر تغيير نتايج انتخابات پا مي‌فشارد. 

آن‌هايي كه كارنامه‌هاي كرزي را زير نظر دارند، براين مسأله تعجبي نمي‌دارند؛ ولي تعجب براين نكته دارند، كه چرا تا اين پيمانه معاونان كرزي و ساير مقامات دولتي مهر سكوت بر لب نهاده اند و براين ذلت تن داده و تكاني نمي‌خورند.

 حكما گفته اند، اگر گوسفندي دريده مي‌شود، بخشي از تقصير متوجه گرگ است كه درنده خويي پيشه كرده و بر گوسفندي يورش برده است، بخش بيشتر گناه متوجه گوسفند است كه چرا خود گوسفند بوده و تن به مظلوميت داده است. 

 آنهايي كه در قالب‌هاي قومي و قبيلوي زندگي خويش را عيار داشته اند، شايد بر كرزي آفرين بگويند، در حالي كه اين طرز نگاه قرن‌هاست كه مطرود افتاده و از نگاه اهل خرد متاع بي‌ارزشي است. 

بنابر اين از كرزي انتظاري غير از اين نمي‌رود، ولي چرا ديگران تكاني نمي‌خورند و به دفاع از خويش بر نمي‌خيزند و جانب تماميت خواه را سر جايش نمي‌نشانند؟

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا