اخبار و گزارشات

دولت افغانستان و مخالفان در مالديو مشغول مذاکرات محرمانه هستند

karzai_gulbudin_2

 

يک مجله امريکايي روز گذشته (شنبه) نوشت: نمايندگان گروه طالبان، ديگر مخالفان افغان و دولت اين کشور در حال انجام مذاکرات محرمانه در مالديو هستند. مجله “نيشن” با اشاره به عدم پوشش خبري اين مذاکرات توسط رسانه هاي امريکايي نوشت: مذاکرات شفاف نيست، اما به نظر مي رسد که توسط داماد گلبدالدين حکمتيار، رهبر حزب اسلامي، سازماندهي شده باشد. نيشن افزود: حزب اسلامي در پاکستان مستقر است و رهبر آن، حکمتيار، عمده ترين دريافت کننده کمک هاي سازمان اطلاعات مرکزي امريکا (سيا) براي مبارزه با اردوی شوروي در دهه 1980 ميلادي بوده است. اين کمک ها از کانال سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) به دست وي مي رسيده است.

همايون جرير، عضو حزب اسلامي و داماد حکمتيار در مصاحبه اي با خبرگزاري آسوشيتدپرس با تاييد نشست مالديو گفت وي اين مذاکرات را ترتيب داده تا دولت و نيروهاي مخالف به نتيجه اي صلح آميز دست يابند. وي از اعلام اسامي افراد حاضر در مذاکرات خودداري کرده، اما گفته است که حدود 50 نفر در اين نشست ها حضور دارند که 25 نفر از آنان نمايندگان مجلس افغانستان هستند.

در ماه مارچ (حوت / حمل) نيز يک هيات نمايندگي از سوي گلبدين حکمتيار در ملاقات با حامد کرزي، رئيس جمهور افغانستان، پيشنهاد صلحي 15 ماده اي را به وي تسليم کرده بود. به نظر مي رسد بخشي از حزب اسلامي افغانستان آماده صلح و همزيستي با دولت باشد. با اين حال مشخص نيست که چه بخشي از نيروهاي طالبان پذيراي چنين صلحي باشند.

گفته مي شود که مقام هاي دولتي در کابل اعتقاد ندارند که صلح ياد شده مورد تاييد اعضاي اصلي گروه طالبان باشد و تنها تعدادي از اعضاي سابق اين گروه در مذاکره هاي مالديو حاضر شده اند. در همين حال قريب الرحمان سعيد، عضو ارشد حزب اسلامي که در اتريش زندگي مي کند، گفته که حزب وي رسما در مذاکرات شرکت نکرده، اما نمايندگان خود را فرستاده است. برخي گزارش ها نيز حاکي است گلبدين حکمتيار، پسر خود (فيروز) را نيز به نمايندگي از خود به مالديو اعزام کرده است.

همچنين روزنامه لندن تايمز پيش بيني کرده که حزب اسلامي و دولت افغانستان بر سر خلع سلاح شاخه نظامي حزب و مشارکت آن در برنامه اتحاد ملي به توافق برسند. با اين حال، به نظر مي رسد که حامد کرزي قصد دارد فرايند صلح افغانستان را پيش از برگزاري “صلح جرگه” که از هفته آينده آغاز خواهد شد، در کنترول خود بگيرد. احتمالا به همين دليل يکي از سخنگويان وي به تازگي گفته است: ما مي دانيم اتفاق هايي در مالديو در حال رخ دادن است، اما از جزئيات آن باخبر نيستيم و در مذاکرات هم مشارکت مستقيم نداريم. فکر هم نمي کنيم که اين مذاکرات براي فرايند صلح افغانستان خيلي مفيد باشد.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا